Hemma har vi ett fjärrvärmeverk i en by där flispannan är på 300kW.. Den förser tre hyreshus och 5-6 villor.. så är lite nyfiken vad han ska med all effekt till.
Lite roligt så satt det elpanna i det pannrummet innan och den matades med två 95 kvadrats alu från järnvägen
Lite roligt så satt det elpanna i det pannrummet innan och den matades med två 95 kvadrats alu från järnvägen
Från järnvägen? Vad för spänning och vilken frekvens?
Var det 16Hz på värmen och 50Hz från belysningsnätet för manöverspänningar kanske?
Jag har hört talas om nån tjänstebostad vid järnväg där man byggt om lägenheten till 50Hz förutom spisen som fortfarande matas från 16Hz. Då är det bra med en spis med mekaniska omkopplare
Var det 16Hz på värmen och 50Hz från belysningsnätet för manöverspänningar kanske?
Jag har hört talas om nån tjänstebostad vid järnväg där man byggt om lägenheten till 50Hz förutom spisen som fortfarande matas från 16Hz. Då är det bra med en spis med mekaniska omkopplare
Ingen aning vad de var för spänning faktisst.. matningen gick från fastighetscentralen iaf så inte omöjligt att det var 16Hz på patronerna.. Banverket var dit och kopplade ur kabeln så hann inte se så mycket av elpannan.
Pen skrev:Intressant - jag tänkte precis samma tanke.
Med diverse egenskaper för etanol så räknar jag fram att man kan bränna 0,38 liter etanol i sekunden med 250kW (utgående från den energi som åtgår för ångbildning). Om man nöjer sig med 40% sprit så blir det nästan precis 1 liter i sekunden. Kan det vara en slump att det blev så jämnt eller gissade vi rätt...
(Någon annan får räkna på hur många liter rinnande kallvatten per sekund det behövs för att kyla etanolångan till vätska igen - d.v.s. kyla bort 250kW). Kanske ett större vattendrag någonstans i Norrland?
Så kan man väl inte räkna?? Ångbildning har inget med energin man får vid förbränning..
Hm, men hembränning har ju inget med förbränning att göra. Jag har tänkt så här:
Det moment i hembränning som dominerar energiförbrukningen måste vara destilleringen. I destilleringen upphettas först mäsken till cirka 78 grader (om jag minns rätt). Därefter håller mäsken ungefär samma temperatur under det att etanolen övergår från vätska till gas - förångning. Jag försummar energiåtgången för själva upphettningen och räknar enbart på förångningen - den senare kräver normalt signifikant mer energi än upphettning utan fasövergång.
Beräkningen är naturligtvis ideal. I praktiken följer en hel del vattenånga med (vilket också är en fasövergång) och dessutom lite skit i form av oönskade alkolholer och annat otäckt. Jag gissar att de flesta vill köra proceduren två gånger - en del kanske tre gånger. Den i slutskedet erhållna etanolen har då genomgått fasförändring 2-3 gånger till ånga (och måste även ha kylts till vätska 2-3 gånger). Så vi landar kanske snarare på en kvarter i sekunden med 250kW - fast det är ju inte så illa det heller.
Pen
Det moment i hembränning som dominerar energiförbrukningen måste vara destilleringen. I destilleringen upphettas först mäsken till cirka 78 grader (om jag minns rätt). Därefter håller mäsken ungefär samma temperatur under det att etanolen övergår från vätska till gas - förångning. Jag försummar energiåtgången för själva upphettningen och räknar enbart på förångningen - den senare kräver normalt signifikant mer energi än upphettning utan fasövergång.
Beräkningen är naturligtvis ideal. I praktiken följer en hel del vattenånga med (vilket också är en fasövergång) och dessutom lite skit i form av oönskade alkolholer och annat otäckt. Jag gissar att de flesta vill köra proceduren två gånger - en del kanske tre gånger. Den i slutskedet erhållna etanolen har då genomgått fasförändring 2-3 gånger till ånga (och måste även ha kylts till vätska 2-3 gånger). Så vi landar kanske snarare på en kvarter i sekunden med 250kW - fast det är ju inte så illa det heller.
Pen
Det här borde ju gå att effektiva rejält om man kan få en värmepump att jobba vettigt vid de här temperaturerna. Det är säkert ingen större utmaning för nån som är bra på kemi att komma på lämpligt ämne som "kylmedia" i en värmepump... det man alltså vill göra är ju att "stjäla" värmen från den återkondenserade vätskan (åtminstone den som är klar och inte ska genom proceduren fler gånger) och mata in den i vätskan som ska värmas upp...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Får man fråga hur ni vet allt det där egentligen?
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg