3 128 läst · 23 svar
3k läst
23 svar
Många husägare har för få brandvarnare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Precis så tänker jag också. Jag har hört flera personer säga att man kan köra en enklare som inte behöver kommunicera i pannrum etc och köra de kommunicerande i sovrum/vardagsrum.tensiden skrev:
Låter dumsnålt tycker jag.
Ja, med tanke på hur bra man kan sova igenom det mesta så är en brandvarnare placerad långt bort i ett annat rum inga problem att sova sig förbi mitt i natten. Ser jag bara till mina egna barn så hade vi en gång ett falsklarm men där brandvarnarna i hela huset drog igång. Trots att åtta brandvarnare tjöt för fullt varav en två meter från deras sängar så drog de bara täcket över huvudet och försökte fortsätta sova. Hade den suttit längre bort hade de kanske inte ens vaknat till.Fairlane skrev:
Vi har filt och släckare i köket. Sedan vanlig billig brandvarnare i gästrum. Våra egna sovrum ligger tillsammans så vi har ett larm utanför i korridoren. (en plans) . Inga problem att höra larm mellan våra pappersväggar.
Har dock funderat på att även sätta larm i sovrummen då det borde ta ett tag för röken att leta sig ut i hallen. Men då blir det de billiga larmen, köper inte samma som i hallen som kostade 2000kr och är kopplad till larmcentral.
Ni som har larm i pannrum och tvättstuga, får ni inte många falsklarm? @Fairlane
Har dock funderat på att även sätta larm i sovrummen då det borde ta ett tag för röken att leta sig ut i hallen. Men då blir det de billiga larmen, köper inte samma som i hallen som kostade 2000kr och är kopplad till larmcentral.
Ni som har larm i pannrum och tvättstuga, får ni inte många falsklarm? @Fairlane
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
I tvättstugan har jag faktiskt inget larm, just av det skälet. Pannrum finns inte i det här huset, men jag har ett gammalt garage som är ett förråd nu, samt ett torkrum och där sitter det brandvarnare. Dörr till dessa utrymmen är oftast stängd, så skulle det börja brinna där så skulle man kunna ha en rejäl brand innan någon annan brandvarnare skulle reagera.F Fideliox skrev:
Detta med att barnen sover vidare trots larm från brandvarnare har vi också erfarenhet av. Första gången blev jag grymt förvånad över det.
Vi har för övrigt brandövning i huset med några års mellanrum. Bland annat har vi en bestämd samlingsplats och några enkla instruktioner om vad de inte skall göra om det brinner.
När barnen var mindre tyckte de det var roligt, nu är det något de lugnt accepterar.
En gång körde vi stressövning, larmet gick och när barn tog sig nedför trappan kastade jag och min fru kuddar på dem. Grejen var ju att de stannade och undrade vad vi gjorde, poängen var att de skulle förtsätta ut och inte stanna. De fick tydligen inte men för livet om någon undrar.
Vi har för övrigt brandövning i huset med några års mellanrum. Bland annat har vi en bestämd samlingsplats och några enkla instruktioner om vad de inte skall göra om det brinner.
När barnen var mindre tyckte de det var roligt, nu är det något de lugnt accepterar.
En gång körde vi stressövning, larmet gick och när barn tog sig nedför trappan kastade jag och min fru kuddar på dem. Grejen var ju att de stannade och undrade vad vi gjorde, poängen var att de skulle förtsätta ut och inte stanna. De fick tydligen inte men för livet om någon undrar.
Tvättmaskin som tar eld är dessutom en inte helt ovanlig brandorsak.Fairlane skrev:
Du sätter fingret på flera problem med brandvarnare i ett lite större hus.Fairlane skrev:
Finns enligt min mening mycket att göra vad gäller teknik och funktion.
Extern strömförsörjning, funktionsövervakning, trådad sammankoppling, lokalisering, pausfunktion, larmintegration, m.m. Och så är det ju bra om man vaknar av larmet
Sen håller jag inte med om att existerande s.k. smarta brandvarnare nödvändigtvis är den ultimata lösningen.
De finns inte en uppsjö på marknaden direkt, de är också batteridrivna (tror att Fibaro(?) tidigare hade en modell som kunde strömförsörjas externt), svindyra, molnbaserade och har åtminstone i vissa fall begränsningar vad gäller sammankopplingen.
Jag kör med ajax fireprotect plus.
Mäter även kolmonoxid.
https://www.safe.land/se/butik/ajax/brandskyddspaketet-plus/
Larmar till telefon, larmcentral och även home assistant som tänder alla lampor i huset.
Mäter även kolmonoxid.
https://www.safe.land/se/butik/ajax/brandskyddspaketet-plus/
Larmar till telefon, larmcentral och även home assistant som tänder alla lampor i huset.
Kostade på mig en Google Nest Protect efter att ha läst artikeln och satte upp den i köket. En aning dyr, men den testar sina egna sensorer flera gånger om dagen så slipper oroa mig för att den är trasig när det verkligen gäller.K Kontoristen7 skrev:
Det som sålde mig på den är att den varnar från högtalare innan den börjar tjuta ifall det blir rökigt i köket. Kan slå av larmet från mobilen istället för att försöka hoppa upp till taket och trycka på någon stoppknapp som ibland inte funkar.
Enda nackdelen är att den behöver WiFi-uppkoppling, men det kändes OK för mig och den går ju att koppla upp till gästnät.
Liknande trådar
-
För många trådar från gamla lampan
Belysning -
Nya gratis ritningar för husägare
Artikelkommentarer -
Ny husägare - vilken villahemförsäkring?
Försäkringar -
I vilken ordning ska allt kopplas? Grävd brunn, jetpump, hydrofor, järn/manganfilter osv
Vatten & Avlopp -
Strid om bygglov för solceller på marken med många inblandade parter
Artikelkommentarer