4 835 läst · 36 svar
5k läst
36 svar
Många hemmafixare slarvar med säkerheten
De dog eller blev invalidiserade.D danjac skrev:
Jag råkar ha varit litet inblandad i lokalhistorisk forskning och känner till den delen. Där finns ingenting att diskutera om.
Att sedan vissa patetiska figurer ränner på akuten om och om igen med vanliga förkylningar som skulle gå om snabbare hemma i sängen det är precis lika tokigt som då folk förr låg hemma och dog i sårfeber eller blev invalidiserade av fel läkta skador och då vissa ligger hemma och blir invalidiserade i onödan än i dag.
Här i Finland är faktiskt största orsaken till rännandet på akuten förövrigt att arbetsgivarna kräver läkarintyg för att man skall få stanna hemma själv eller med sjukt barn. Somliga kräver intyg från tredje dagen men de allra flesta kräver intyg från första dagen. Då måste man fara och blockera akutintaget på vårdcentralen med vanlig simpel förkylning för att inte få sparken för olovlig frånvaro från arbetet.
Att fara i arbetet fastän man är sjuk det är dumhet. Det är så man gör för att hamna i statistiken över arbetetsolyckor.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 375 inlägg
Börjar låta lite som "Man kan kast in hatten " (Lars Ekborg).
Hmm, umgås mycket med äldre och fått höra en hel del. Men väldigt sällan att de dog eller blek invalid. Att de blev sjuka hända ju oftare och tog längre tid att bli friska. Men friska blev de flesta utan men för livet.H heimlaga skrev:De dog eller blev invalidiserade.
Jag råkar ha varit litet inblandad i lokalhistorisk forskning och känner till den delen. Där finns ingenting att diskutera om.
Att sedan vissa patetiska figurer ränner på akuten om och om igen med vanliga förkylningar som skulle gå om snabbare hemma i sängen det är precis lika tokigt som då folk förr låg hemma och dog i sårfeber eller blev invalidiserade av fel läkta skador och då vissa ligger hemma och blir invalidiserade i onödan än i dag.
Här i Finland är faktiskt största orsaken till rännandet på akuten förövrigt att arbetsgivarna kräver läkarintyg för att man skall få stanna hemma själv eller med sjukt barn. Somliga kräver intyg från tredje dagen men de allra flesta kräver intyg från första dagen. Då måste man fara och blockera akutintaget på vårdcentralen med vanlig simpel förkylning för att inte få sparken för olovlig frånvaro från arbetet.
Att fara i arbetet fastän man är sjuk det är dumhet. Det är så man gör för att hamna i statistiken över arbetetsolyckor.
Tja för yrkesfiskare finns det inget val
De har inte råd att vara hemma när de är sjuka tack vare EU.
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Äldre människor har en egenskap att avdramatisera det mesta.
- Det behövs inte
- Ingen fara
- Äh, det ordnar sig
Sen haltar de iväg med käppen/rullatorn.
Eller som min morfars mor svarade på fråga om det inte var jobbigt att föda 13 barn: "Det är väl ingen sak?"
- Det behövs inte
- Ingen fara
- Äh, det ordnar sig
Sen haltar de iväg med käppen/rullatorn.
Eller som min morfars mor svarade på fråga om det inte var jobbigt att föda 13 barn: "Det är väl ingen sak?"
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Min morfar avdramatiserade lite magsmärta och tyckte att det skulle gå över. Han väntade väldigt länge med att kontakta vården.
Nu ligger han på ett hospis på grund av cancer i hela magen. Visst är vi gnälliga när vi söker hjälp? Bättre att lösa allt hemma med ingefära och senaste inköpet från Systembolaget.
Nu ligger han på ett hospis på grund av cancer i hela magen. Visst är vi gnälliga när vi söker hjälp? Bättre att lösa allt hemma med ingefära och senaste inköpet från Systembolaget.
Mycket tråkigt o höraS Squall Leonhart skrev:Min morfar avdramatiserade lite magsmärta och tyckte att det skulle gå över. Han väntade väldigt länge med att kontakta vården.
Cancer är förjävligt. Halva min släkt har gått bort i cancer. Och tyvärr så är det ingen garanti att man gå till läkaren ofta. Farmor hade en leversjukdom mm och tog prover 1 gång i veckan. Röntgades varannan. Endå hittade de inte cancern i tid. 2 månader efter beskedet blev hon dålig på riktigt, 2 månader efter det var hon borta.
Jag beklagar verkligen
Liknande trådar
-
Många frågor☹️ Vad är det för fläckar?
Miljö & Hälsa -
Problem med fukt i krypgrunden, MÅNGA frågor. Hur bäst göra?
Grund & Markarbeten -
Vilket järn/manganfilter ska jag köpa?
Vatten & Avlopp -
Takbox o barnbilstol - hur många fäst-standarder?
Övrigt Off Topic -
Många hemmafixare pular med elen själva
Artikelkommentarer