1 202 läst · 23 svar
1k läst
23 svar
Många frågor☹️ Vad är det för fläckar?
Måste du gå och lukta vid golvet? 😉T Tara1979 skrev:
Känner du lukten i övrigt? Är det något som någon av er mår dåligt av?
Prickarna ser inte ut som mögel för övrigt. Prova att tvätta bort det, vanlig såpa funkar. Kommer det tillbaks kan ni börja fundera mer. Går att ta prov och skicka iväg om ni vill veta säkert.
Vad är det för typ av ventilation i badrummen? Kan göra mycket om det är gläntan som går ständigt, och ventilerar med luften som ni nu har i tillluftsventilerna.
Vi kände ingen lukt när bi var på visning. Vi var även hemma hos säljarna efter visning och ingen lukt. Enligt besiktningsprotokollet så var fuktkvot mellan 10-12 %. Dock så står det ” en svagt avvikande lukt” borde ha reagerat mer på detta. Dock tänkte jag att så länge fuktvärde är under gränsen är det bra. Dumt nu i efterhand. Den lukten jag upplever vid sockel liknar lukten i förrådet som vi har utan huset. Och enligt besiktningsprotokollet var fuktkvot där 25 % och träskyddsbehandlade syllar är i kontakt med betongplatta. Lukt av kemisk karaktär. Så står det i besiktningsprotokollet. Om jag upplever samma lukt vid sockel, innebär detta att vi har fuktkvot över gränsvärde och syllar luktar?Jonatan79 skrev:
Jag vet, jag skulle ge allt för att inte vara jag just nu☹️ jag tar en bild på vad det är för ventilation vi har. Den runda har vi i badrummet och tvättstugan och övriga i alla rumK kedjehus1973 skrev:Måste du gå och lukta vid golvet? 😉
Känner du lukten i övrigt? Är det något som någon av er mår dåligt av?
Prickarna ser inte ut som mögel för övrigt. Prova att tvätta bort det, vanlig såpa funkar. Kommer det tillbaks kan ni börja fundera mer. Går att ta prov och skicka iväg om ni vill veta säkert.
Vad är det för typ av ventilation i badrummen? Kan göra mycket om det är gläntan som går ständigt, och ventilerar med luften som ni nu har i tillluftsventilerna.
Väldigt svårt att svara på. Ni får undersöka vidare helt enkelt.T Tara1979 skrev:Vi kände ingen lukt när bi var på visning. Vi var även hemma hos säljarna efter visning och ingen lukt. Enligt besiktningsprotokollet så var fuktkvot mellan 10-12 %. Dock så står det ” en svagt avvikande lukt” borde ha reagerat mer på detta. Dock tänkte jag att så länge fuktvärde är under gränsen är det bra. Dumt nu i efterhand. Den lukten jag upplever vid sockel liknar lukten i förrådet som vi har utan huset. Och enligt besiktningsprotokollet var fuktkvot där 25 % och träskyddsbehandlade syllar är i kontakt med betongplatta. Lukt av kemisk karaktär. Så står det i besiktningsprotokollet. Om jag upplever samma lukt vid sockel, innebär detta att vi har fuktkvot över gränsvärde och syllar luktar?
Sätt in typ sådana här i badrum/tvättstuga och låt de gå på låg drift konstantT Tara1979 skrev:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...sOH_nXApDUDd6QRXIRXweIw87HHSafvBoCsCgQAvD_BwE