buspojken skrev:
De räcker med 1 miljon för de du räknar upp, inga problem, blir pengar över också
Även om man hyr in folk som gör det?
 
buspojken skrev:
De räcker med 1 miljon för de du räknar upp, inga problem, blir pengar över också
Njae, det beror ju på "standarden" och omfattningen av renoveringen. Nu är jag i början på mitt husägande, men hört av bekanta och kollegor vad deras renoveringar kostar, samt vet vad mitt kök kostar.
Badrum kan ju lätt kosta mer än 100.000 / st, plus ev "stambyte" som tillkommer på det. Kök, billigt IKEA med vitvaror kan väl stanna under 100.000 utan arbete, men med stambyte, el så blir det lätt det dubbla. Med ett "kvalitetskök" och lite sjysstare vitvaror och bänkskivor så är flera hundra tusen på bara kök inget problem.

Ska fönster och alla inner och ytterdörrar bytas (behövs det?) så gissar jag huset är "murat och putsat", så det kommer nog dra iväg.

Jag tycker det vore jättesynd att byta lister, fönster, dörrar. Det som sitter borde ha chans att kunna ha överlevt, och kommer troligen hålla mycket längre än om man byter till nytt. Köket såg ju inte superomodernt ut. Framförallt såg det ut att vara en fin klassisk planlösning och platsbyggda skafferier. Dessa både kostar att ersätta och kommer göra att hela charmen försvinner.

Jag skulle säga, kolla om fönster är ok och renovera dem på klassiskt sätt, ev byt inre rutan mot energiglas. Detta går ju förhoppningsvis att sprida över tiden. Om det är en "tom vind" så ser man takläckage. Ligger tegel på plats och man är uppmärksam borde det inte vara nåt som ska göras "direkt".

Vattenburen värme är bra. Det systemet borde funka mycket bra, äldre utförande är bättre än nya radiatorer - byt inte dettta - det sitter rejäla rör och radiatorer. Bara själva värmepumpen lär vara "problemet".

Att det i väggar och tak finns sprickor (om det är ett putsat hus) är inget stort problem, bara inte putsen sitter helt löst. Detta tror jag inte alls är dyrt. Det dyra är om ni börjar riva med lister, dörrar, planlösning. Putsa med kalkputs verkar vara nåt som "moderna byggare" inte gillar.

Jag skulle fokuserat på att fräscha till alla bostadsrum, dra om vatten, el, göra om badrummen. Köket skulle jag satsat på att bevara allt platsbyggt, köpa "billiga" vitvaror men kvalitetssnickerier. Kan verkligen rekommendera Åraslöv, de har nog ett "funkiskök" som skulle passa i denna kåken.

Vill ni ändra planlösning, byta alla fönster och dörrar etc, gör huset och er själva en tjänst och välj nåt annat... Vill ni renovera "varsamt" - ser det ut vara ett kanonobjekt... :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack JohanL! Mycket fin input och bra tankar. Du har säkerligen rätt i att inte ändra planlösning, det behöver man ju faktiskt inte göra, den är bra som den är - förutom badrum ocanvåning. Där skulle jag vilja ta ut garderoben och interagera den platsen till badrum och då sätta in dusch också.
 
Finns det besiktningsprotokoll?
Är fönstren "slitna" eller "ruttna"?
 
JohanLun skrev:
Njae, det beror
Ska fönster och alla inner och ytterdörrar bytas (behövs det?) så gissar jag huset är "murat och putsat", så det kommer nog dra iväg.

Jag tycker det vore jättesynd att byta lister, fönster, dörrar. Det som sitter borde ha chans att kunna ha överlevt, och kommer troligen hålla mycket längre än om man byter till nytt.

Jag skulle säga, kolla om fönster är ok och renovera dem på klassiskt sätt, ev byt inre rutan mot energiglas. Detta går ju förhoppningsvis att sprida över tiden. Om det är en "tom vind" så ser man takläckage. Ligger tegel på plats och man är uppmärksam borde det inte vara nåt som ska göras "direkt".
Ang. Fönstren så såg de väldigt slitna ut, färg lossnat/flagat både ut och invändigt. Inne såg det ut som fönstren 'lossnat' från väggen på vissa ställen.
Innedörrarna är igenklistra fina men de har målat de i en riktigt bajsbrun färg så dessa vill jag verkligen inte ha kvar - iallafall inte den färgen...
 
Nåt att tänka på, har inte kikat på planlösning nu, utan när jag såg tråden igår, är om det går att göra en kombinerad tvättstuga och badrum i källaren. Där är det i princip ingen risk för framtida vattenskador. Då kanske det går att "behålla" planlösning i befintliga badrum.
 
JohanLun skrev:
Finns det besiktningsprotokoll?
Är fönstren "slitna" eller "ruttna"?
Ingen besiktning tyvärr....
Ska kolla extra på fönstren vid nästa visning!
 
JohanLun skrev:
Nåt att tänka på, har inte kikat på planlösning nu, utan när jag såg tråden igår, är om det går att göra en kombinerad tvättstuga och badrum i källaren. Där är det i princip ingen risk för framtida vattenskador. Då kanske det går att "behålla" planlösning i befintliga badrum.
Definitivt en bra tanke, men framtids projekt isåfall. Källaren ser riktigt murrig ut😬
 
IcePrincezzz skrev:
Ang. Fönstren så såg de väldigt slitna ut, färg lossnat/flagat både ut och invändigt. Inne såg det ut som fönstren 'lossnat' från väggen på vissa ställen.
Innedörrarna är igenklistra fina men de har målat de i en riktigt bajsbrun färg så dessa vill jag verkligen inte ha kvar - iallafall inte den färgen...
Det behöver inte betyda att träet är slut. Troligen har man målat med fel färg. Inåtgående fönster är nog lit ekänsligar än utåtgående. Verkade vara en mix? Dörrar ska du absolut måla om istället för att byta! Kanske ser det billigare ut att byta, men iom att karmar etc inte är standardmått så blir det mycket jobb att byta, och moderna dörrar för 500-1000kr /st är bara papp-skit. Detta hus har riktiga trädörrar mest troligt. De håller flera livstider till. Pappdörrarna får du byta om 10 år igen...
 
IcePrincezzz skrev:
Även om man hyr in folk som gör det?
Allt beror ju på vilka krav man har. Man kan flytta dit och ta renoveringen över tid med rot-avdrag osv. Eller om man vill göra allt direkt, ja då blir det dyrare. 1,5 miljon är nog vad det landar på om du gör allt direkt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
FG skrev:
Allt beror ju på vilka krav man har. Man kan flytta dit och ta renoveringen över tid med rot-avdrag osv. Eller om man vill göra allt direkt, ja då blir det dyrare. 1,5 miljon är nog vad det landar på om du gör allt direkt.
Med två små barn, kommer jag aldrig fixa att leva i 'byggkaos' så blir att fixa allt direkt.

Någon som har en gissning om hur lång tid en sådan renovering kan tänkas ta?
Alla ytskikt, kök, badrum, gäst WC, fönster.
 
Jag bor typ hundra meter söderut i ett renoveringsobjekt på Kapellplan, om man nu skall bo i Trelleborg av alla ställen så är de här kvarteren klart trevligast.

Mitt tips är att ta det lugnt med renoveringen, bo in er och känn efter först så att ni inte bara renoverar för renoveringens skull. Ta tid på er att faktiskt fundera på vad som faktiskt passar huset.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Du får väl göra ett överslag...
100 tak
10 per fönster
100 dränering
100 badrum
50 toa
75 vvs
30 vp
200 kök
30 per rum för målning och tapet
Multiplicera med 2 för det du glömt och strul...
 
Och. 75 för el?
 
Jag hade gjort fönster och ytskikt själv, även med barn.

Fönster kan göras ett i taget och leder då inte till byggkaos.

Ytskikt inomhus kan man leva med ett tag. Gör ett rum i månaden, tar en helg då far/mor-föräldrar hjälper till med barnpassning eller tapetsering. Börja med barnrummen eftersom dessa kommer göras om om några år (jag har säkra källor på att barn … ändrar sig).

Golven hade jag kanske tagit in en firma att slipa & lacka eller olja. Svårt att se skick på dom.

Köket hade jag möjligtvis målat om (själv) och bytt bänkskiva och kakel, eller bytt helt om 1-3 år.

Badrum/Toa hade jag tagit in hantverkare till innan jag flyttat in. Blir billigare att göra allt detta plus stammar i köket på samma gång, men köket bör gå att byta stammar i utan att byta hela köket (vilket inte går i ett badrum).

Tak och dränering hade jag diskuterat med besiktningsmannen jag skulle anlita, om hela taket behöver bytas närmaste åren (inom fem år) så hade jag försökt göra det innan inflyttning, samma med dränering. Men eftersom det kan ta tid att få tag på hantverkare kanske detta fått vänta.

Värmepumpen byts direkt om så behövs, men för att veta det behövs en grundligare undersökning av densamma.

Jag gissar att kostnaderna med mina materialvad första året blivit.

Bad/Toa/VVS 250'000
Tak 100 - 150'000 (om det behövs)
Dränering 100 - 150'000 (om det behövs)
Material till ytskikt 50'000
Värme 0 - 50'000
Golv 0 - 50'000 (beror på skick)

Buffert/Fond för år två 300 - 500'000 (om jag hade haft samma ekonomiska förutsättning)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.