5 663 läst · 40 svar
6k läst
40 svar
Många byggarbetare från Polen
Men har du månne försökt få ett bankkonto i samband med företagsregisteringen som utländsk medborgare med bara ett samordningsnummer från SKV och/eller att inte vara en känd kund? Nej? Då är det ganska svårt.J j-o75 skrev:
Redigerat:
Det hjälper inte långt. Jag har precis startat ett AB och det var ett helvete att öppna ett bolagskonto och få ett bankintyg att betala in aktiekapitalet på.H Hugo Allani skrev:
Svea, SEB, Danske & Swedbank vägrade, man måste vara privat helkund i Danske (vissa angav ingen orsak alls), Sparbanken Skåne lyckades det hos
Dom ska ha affärsplaner och budgetar innan man ens startat!
Enda sättet att starta bolag enkelt är att köpa ett färdigt med bankkonto med inbetalt aktiekapital (lagerbolag duger inte).
Till saken hör att jag drivit flera AB i många år innan, men sålt för några år sedan.
Jag tycker det är bra att bankerna kräver så mycket. Det borde finnas krav på juridiken också.D Dilato skrev:Det hjälper inte långt. Jag har precis startat ett AB och det var ett helvete att öppna ett bolagskonto och få ett bankintyg att betala in aktiekapitalet på.
Svea, SEB, Danske & Swedbank vägrade, man måste vara privat helkund i Danske (vissa angav ingen orsak alls), Sparbanken Skåne lyckades det hos
Dom ska ha affärsplaner och budgetar innan man ens startat!
Enda sättet att starta bolag enkelt är att köpa ett färdigt med bankkonto med inbetalt aktiekapital (lagerbolag duger inte).
Till saken hör att jag drivit flera AB i många år innan, men sålt för några år sedan.
Frågan är då varför du gör det. Om du inte märkt det så har byggande tvärstoppat och importen av byggare från Polen likaså. Du kom in lite sent, men sånt händer. Bättre lycka med din fortsatta aktivitet här. Det finns massor av mer aktuella ämnen och trådar.H Hugo Allani skrev:
Om man är svensk eller polsk hantverkare kan kvitta om man kan sitt yrke och vill jobba och betala skatt, den som kommer hit och vill jobba och tjäna pengar måste självklart få göra det, språket, juridiken eller nått annat ska inte behöva hindra en skicklig polsk hantverkare från att konkurrera på lika villkor, vill jag ha nån som kan perfekt svenska kan du tyvärr inte komma i fråga oavsett hur duktig hantverkare du är och hur lågt du prissätter din tid men om du är överjävlig på att hugga sten kanske jag anställer dig trots dina övriga brister.H Hugo Allani skrev:
Jag tycker att det är för jävligt att en bank ska ha åsikter om mitt företagande generellt, och kunna ha veto om jag ska kunna starta eller inte!H Hugo Allani skrev:
Jag har inte tänkt låna en krona så ingen risk för banken, Skatteverket och Bolagsverket är dom som ska kunna ha åsikter men banken ska inte kunna hindra start av ett bolag genom att vägra öppna företagskonto att sätta in aktiekapital på tycker jag.
Särskilt kravet på att privatpersonen JAG måste vara helkund i banken som juridiska personen BOLAGET ska ha konto i är f*n helt sjukt!
Liknande trådar
-
För många trådar från gamla lampan
Belysning -
Hjälp! Har råkat skruva ut för många sladdar från tvättmaskinsbrytare
El -
Nytt avlopp från diskho, många skarvar
Vatten & Avlopp -
Uteplats på mangårdsbyggnad från 1846
Byggnadsvård -
Alla: Hur många av er som är bostads politiska talmän/kvinnor har erfarenhet från byggbranschen?
Bostadspolitik