E
T Thomas_Blekinge skrev:
Nollan är tunnare, det ser du på bild tre och på tvärsnittsbilderna. Är det PEN? Jag tror det är nolla och blyet är skyddsjord om det begreppet ens fanns vid den tiden.
Mycket ovanligt med spiral-lödd blymantel.
Ja, nu ser jag. :D

Det bör vara PEN, men det beror också vad den användes till.
Och bly utgör diffusionsspärr för att hålla olja inne och fukt ute och självklart ett bra sätt att lösa ut en säkring vid grävskador.

Är Liljeholmens numera uppköpt av danskarna NKT eller?
Då kan du skriva till fabriken och fråga, där finnas alltid någon gammal uv.

Ingen konstig kabel utan bara en vanlig Fcjj.. Fcjj över 16mm2 hade klenare pen ledare....
Exempel fcjj 3x50 hade isolerad penledare på 35mm2

Tabell med tekniska specifikationer för olika typer av FCJ-kablar och dess ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översta delen i tabellen 0,8kV
Nedre delen i tabellen 6kV endast tre faser....

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
SEN 37 är en standard för för blypapperskabel

så det andra kan vara tillverkningsåret....

E
H HSP skrev:
SEN 37 är en standard för för blypapperskabel

så det andra kan vara tillverkningsåret....
HSB, vet du vad rostskyddet av stålbanden består av? Har sett att det avtagit med tiden på vissa kablar.

H HSP skrev:
Ingen konstig kabel utan bara en vanlig Fcjj.. Fcjj över 16mm2 hade klenare pen ledare....
Exempel fcjj 3x50 hade isolerad penledare på 35mm2

[bild]

Översta delen i tabellen 0,8kV
Nedre delen i tabellen 6kV endast tre faser....
Den kabel jag har är då 3x70+35. Kanske svårare med tillverkningsår, om det då inte är 1957, som 57 märkningen antyder.

E El-Löken66 skrev:
Är Liljeholmens numera uppköpt av danskarna NKT eller?
Då kan du skriva till fabriken och fråga, där finnas alltid någon gammal uv.
Den var bra, du!

E
T Thomas_Blekinge skrev:
Den var bra, du!
Återkom gärna med svaret! (y)

E El-Löken66 skrev:
HSB, vet du vad rostskyddet av stålbanden består av? Har sett att det avtagit med tiden på vissa kablar.
Det var normalt förzinkade band där.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Det var normalt förzinkade band där.
Ah!
Äter man en sådan kabel till frukost så har man fyllt alla sina vitamindepåer till max!
Tack för svaret.

mikethebik mikethebik skrev:
Den kabel jag har är då 3x70+35. Kanske svårare med tillverkningsår, om det då inte är 1957, som 57 märkningen antyder.
Mycket sannolikt att det är året. Inte så många år senare började den typen ersättas av plastjordkablar och normen den tillverkats efter begränsar åt andra hållet till början 50-talet.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Mycket sannolikt att det är året. Inte så många år senare började den typen ersättas av plastjordkablar och normen den tillverkats efter begränsar åt andra hållet till början 50-talet.
Här har jag också sett en hybrid, mycket möjligt från runt sextiotalet: en blykabel med PVC-hölje, det blev lite av en besvikelse då den skulle skarvas.

Magnus E K
Hm, men massakabel användes ju som jag förstått ända in på 80-talet. Har vid ett tidigare tillfälle roat mig med att läsa rapporten om de stora strömavbrotten i Kista-området i början av 2000-talet och letade upp den nu (första sökträff på "kista massakabel"). Där står t ex följande:

"Det övervägande antalet kabelfel avser fel där så kallad massakabel förekommer. Denna kabeltyp utnyttjades genomgående för 11 kV-nätet på Järvafältet. Förfarandet är inte unikt utan gäller för många områden som har byggts ut vid samma tid eller tidigare. Sedan slutet av 1980-talet använder Fortum enbart så kallad PEX-kabel."

Redigering: Så står det i rapporten, som är från 2005. I slutet av 1980-talet fanns förstås inte Fortum utan det var Stockholm Energi som installerade de kablarna. Och numera heter det visst Ellevio.

Redigering 2: Eller snarare Stockholms Elverk och Stockholms Energiverk och kanske Stockholms Stads Energi. Krångligt det här med namnbyten...

(Utbyggnaden av bostadsområden på Järvafältet skedde från mitten av 60-talet fram till början av 80-talet.)

Redigerat:
E
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hm, men massakabel användes ju som jag förstått ända in på 80-talet. Har vid ett tidigare tillfälle roat mig med att läsa rapporten om de stora strömavbrotten i Kista-området i början av 2000-talet och letade upp den nu (första sökträff på "kista massakabel"). Där står t ex följande:

"Det övervägande antalet kabelfel avser fel där så kallad massakabel förekommer. Denna kabeltyp utnyttjades genomgående för 11 kV-nätet på Järvafältet. Förfarandet är inte unikt utan gäller för många områden som har byggts ut vid samma tid eller tidigare. Sedan slutet av 1980-talet använder Fortum enbart så kallad PEX-kabel."

(Utbyggnaden av bostadsområden på Järvafältet skedde från mitten av 60-talet fram till början av 80-talet.)
Det finns mängder av gamla kablar fortfarande i drift!
Mycket hållbart med olja innanför bly.

Liljeholmen ingick i ASEA och flyttade sin verksamhet till Nässjö som sedermera blev ABB fabrik och numera prysmian.. Så nkt borde det inte blivit iaf. Om de inte hade fler fabriker förstås.

E
B Beretic skrev:
Liljeholmen ingick i ASEA och flyttade sin verksamhet till Nässjö som sedermera blev ABB fabrik och numera prysmian.. Så nkt borde det inte blivit iaf. Om de inte hade fler fabriker förstås.
Tror NKT köpte upp kabeldelen av ABB Kabeldon men Prysmian som du skriver köpte Draka kabel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.