20 470 läst · 194 svar
20k läst
194 svar
Malmbergs elcentral
Priset är också en anledning.E El-Löken66 skrev:
Om du behöver en avlång (metallkapslad) central (främst när det kommer till utbyte av gamla diazed och man får problem med formfaktorn på den gamla jämfört med nya) så ska du även kika på eldon DBQ-centraler. Bara ett tips.
https://www.eldoninstallation.se/produkter/elfordelning/normkapslingar/dbq-normcentral/
Det finns faktiskt kunder som bara är ute efter en så billig installation som möjligtE El-Löken66 skrev:
Då kan man inte pracka på de en Hager som är betydligt dyrare
Privatkunder har inte någon insikt i skillnad på kabalite mellan olika produkter och ser de att de kan köpa en GDS central på Byggmax mot en spottstyver av vad en central från hHager kostar så slår de ju bakut
Men Malmbergs har ett budgetsortiment och ett som är bättre precis som Elmont skrev
Det är ju upp till elektrikern att förklara skillnaden
Vill man inte installera en viss produkt typ så är det ingen som kan tvinga en
Handen på hjärtat
Hur många väljer att köpa däck till sin bil budgetsortimentat hellre än att lägga kanske fyra ggr så mycket pengar på ett kvalitetsdäck, Troligtvis ganska många även om de vet att det inte är det bästa valet
Men som sagt, Kunden bestämmer vad det får kosta
Är detta för lågt för dig som hantverkare så tacka nej
Jag tackar nej till Jobb där kunden vill ha något skit installerat
Man har ju yrkesstolthet
Men finns det bra grejor till lågt pris så tvekar jag inte att använda dessa
Som yrkesman är det viktigt att ha materielkännedom och att inte bara lyssna på vad andra säger
Hur många av Malmbergs belackare har någonsin skruvat upp något från deras sortiment?
Och att raljera över tex Malmbergs centraler och normapparater visar bara den okunskap som vissa har. Troligen har dom läst i någon tråd att "allt från Malmbergs är skit" och bara hängerpå drevet utan att ha några egna erfarenheter.
Har inget emot Eldon, BBQ-central kan bli det nya heta.Mikael_L skrev:
Det finns även mängder av bra grunkor att handla hos Malmberg men en elektriker som förvarnar om materialet förvarnar även om kvalitén på jobbet i mina öron, jag tycker det låter skumt att han skryter om att han använder Malmberg, som att det fanns betydligt värre grunkor att sätta upp.
Men det är bara en känsla, det kan ju även vara som så att just den Malmberg är utförd i ädlaste plast och elektrikern får möjlighet att lägga mer tid och omsorg på arbetet i och med materialets låga pris.
Nu är det bara så här Elmont.E elmont skrev:
Man försöker spara 3 kronor på att sätta en billig central, okej inget fel i det.
Men den dagen du ska sälja huset kommer spekulanterna inte lyfta på luckan och se ditt granna arbete utan blott dra följande slutsats: Malmberg-galen hempukare-all el måste dras om-dra av 100k från budet.
Nejdå, Malmberg är ingalunda skit, då det gäller kablar och byggel har de ett gediget sortiment. Det går att hitta en ngd dugliga grejer där helt enkelt.E elmont skrev:
Men en elektriker som skryter om detta i sitt första telefonsamtal.. Jag skulle blivit ordentligt orolig. Det finns även andra billiga märken, titta bara på Clas Ohlson och de stora byggvaruhusen.
Då tycker jag du ska ge dig ut i butiken och titta och känna själv.E EdinBasic skrev:
Det är ingen som säger att grejerna inte kommer hålla ifall dessa installeras korrekt, bara ovanligt med en elektriker som gladeligen skryter över detta materialval.
Har han bra referenser?
Denna förmonterade central från malmbergs är rätt OK
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-formonterad-elcentral?
Och jag kan sälja de för dessa pengar och faktiskt tjäna ett par hundringar ändå (elbutik är normalt sett en hård konkurrent, jag har för det mesta lite högre pris hos grossen än elbutiks pris).
Denna central ser snygg ut och har dörr, ser helt enkelt bra och prydlig ut när den sitter på väggen, jag tycker de är snyggare än Hager Gamma, ja snyggare än väldigt många andra centraler.
Den är något lite vek i ram, plasten ja hela konstruktionen, men väl uppskruvad så märks ingen skillnad. Och det är ju inte så att det tar så mycket längre tid direkt att kasta upp denna pga det. Vad kan det bli, 5 minuter?
Vad jag irriterar mig mest på är faktiskt noll och jordskenan i den centralen, som inte är rolig.
Sen går det bra mycket snabbare att bygga ihop en Hagercentral från lösa delar, men denna är ju färdigbyggd, så då spelar det ju ingen roll.
Hager är också mycket trevligare ifall man ska flera JFB, men det är kanske inte så väldigt ofta det behövs, typ aldrig i lägenheter.
Slutligen har vi själva normkomponenterna, och där går jag bet att säkert kunna avgöra kvalitet och livslängd. Men de känns iaf helt OK (de som är märkta Malmbergs (*1) ), och att elmont min sin långa erfarenhet anser att de är fullt dugliga tar jag också till mig.
GK100 har väl för övrigt hållit på med någon slags stresstest av MCB, har det börjat ramla ut några resultat?
(*1) Som sagt har Malmbergs även haft två lågprisserier, DIN-line och M-line, och de har jag fattat som att vara mer tveksamma.
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-formonterad-elcentral?
Och jag kan sälja de för dessa pengar och faktiskt tjäna ett par hundringar ändå (elbutik är normalt sett en hård konkurrent, jag har för det mesta lite högre pris hos grossen än elbutiks pris).
Denna central ser snygg ut och har dörr, ser helt enkelt bra och prydlig ut när den sitter på väggen, jag tycker de är snyggare än Hager Gamma, ja snyggare än väldigt många andra centraler.
Den är något lite vek i ram, plasten ja hela konstruktionen, men väl uppskruvad så märks ingen skillnad. Och det är ju inte så att det tar så mycket längre tid direkt att kasta upp denna pga det. Vad kan det bli, 5 minuter?
Vad jag irriterar mig mest på är faktiskt noll och jordskenan i den centralen, som inte är rolig.
Sen går det bra mycket snabbare att bygga ihop en Hagercentral från lösa delar, men denna är ju färdigbyggd, så då spelar det ju ingen roll.
Hager är också mycket trevligare ifall man ska flera JFB, men det är kanske inte så väldigt ofta det behövs, typ aldrig i lägenheter.
Slutligen har vi själva normkomponenterna, och där går jag bet att säkert kunna avgöra kvalitet och livslängd. Men de känns iaf helt OK (de som är märkta Malmbergs (*1) ), och att elmont min sin långa erfarenhet anser att de är fullt dugliga tar jag också till mig.
GK100 har väl för övrigt hållit på med någon slags stresstest av MCB, har det börjat ramla ut några resultat?
(*1) Som sagt har Malmbergs även haft två lågprisserier, DIN-line och M-line, och de har jag fattat som att vara mer tveksamma.
Det är väl inte ditt problemE El-Löken66 skrev:Nu är det bara så här Elmont.
Man försöker spara 3 kronor på att sätta en billig central, okej inget fel i det.
Men den dagen du ska sälja huset kommer spekulanterna inte lyfta på luckan och se ditt granna arbete utan blott dra följande slutsats: Malmberg-galen hempukare-all el måste dras om-dra av 100k från budet.
Det är ju säljaren som står för den risken
Du som installatör ska ha den mtrl kännedom så att du vet vad som är ok och inte
Malmbergs är ett svenskt företag och de vill med all sannolikhet inte riskera att sälja undermålig mtrl
Är den CE märkt så uppfyller den kraven (till skillnad mot viss mtrl dom inhandlats via nätet)
Att du inte vill använda deras mtrl är ditt val
Men har du den kunskapen att avgöra i fall den uppfyller alla krav på säkerhet
Har du det så tycker jag att du ska söka jobb på ESV som expert
Jag kan väl säga att jag nog alltid samrått på något vis med kunden innan jag valt en Malmbergs.E El-Löken66 skrev:Nu är det bara så här Elmont.
För min normala kundgrupp, professionella beställare, från andra företag och organisationer så rådgör vi ingenting, de får som regel en Hagerlåda installerad av mig, de förväntar sig helt enkelt något sådant, så det är inget att ens diskutera, utan bara att ta ut de prylarna. Och visst, jag kan välja Siemens, Garo, General electric osv om det nu råkar sitta en sådan bredvid, bara för att det ser mer enhetligt ut då.
Det kommer absolut inte upp en Malmbergs där, ty det finns risk att de skulle ifrågasätta det och mitt omdöme (de är också fast i fördomar om Malmbergs).
Men när man kommer till privatpersoner, som inte har lyxen att handla för andras pengar, utan för de pengar de jobbar ihop själva, så måste jag ju vårda deras börs. Och lite beroende på hur insatt och hur noga kunden är, så brukar jag på något vis erbjuda två nivåer på pris och på något vis försöka förklara skillnaden, sen får kunden välja.
Men OK, det är inte riktigt alltid jag rådgör med kunden om vilken central, en del vet jag innan att billigast gäller, oavsett..., en del andra vet jag att de inte bryr sig om kostnaden, utan att det bara ska bli bra. Så då kanske jag bara väljer själv.
Om jag kikar på denna i tvåraders-utförande så kostar den 1560:-Mikael_L skrev:
Köper jag ut en Solar plus från solar, den har AEG-komponenter i sig, så betalar jag jag 2' för den (inkl moms) och sen behöver jag 9 säkringar till för att motsvara samma utförande = ytterligare 450 kr, så då blir det en Malmbergs 2-raders med 15 MCB för nästan 1600:-, eller en Solar med AEG-säkringar för 2450:-
Bygger jag ihop en Schneider resi9 till samma konfiguration, så blir det i runda slängar 2200:- (ungefär) + tiden att skruva ihop, så det ramlar netto ner på ungefär samma som Solar plus med AEG i. (Därför har jag börjat jobba lite mer mot Schneider, jag har helt enkelt bra pris där).
Och slutligen, bygger jag ihop en hager (tar en förmonterad 2-raders och kompletterar med 9 säkringar för samma konf) så hamnar det på 3325:-
Så man kan ju säga att här har vi en pristrappa, med tre alternativ där det ökar med en tusenlapp per steg, för samma konfiguration.
På ett ungefär.
Själv tycker jag Schneider är mest prisvärt av dessa tre. Faktiskt nog mest för det som EL-löken66 skrev, att man slipper att någon ska se att det är en Malmbergs och börja undra. Jag är långt ifrån säker på att det finns någon faktisk kvalitetsskillnad. Men det finns absolut en faktiskt skillnad i anseende.
Jag ska också nämna att detta är just mina priser med just mitt rabattbrev hos just min grossist. Så det kanske inte gäller andra elektriker.
Men nu har ni alla fått lite inblick hur det kan se ut här på inköpssidan. Och hur man åtminstone kan resonera, om man vill.
Redigerat: