Denna väv som benäms gul i denna tråd, är impregnerad med nåt joxs, därav färgen.
Givetvis går det att måla över den, då alla vävtyper måste målas över. I synnerhet våtrumsväven då man först grundar den vått-i-vått efter uppsättning, därefter appliceras färgen i två lager.

abbe1001 skrev:
Det system jag använde var Nordsjös, jag misstänker att de andra fabrikanterna är väldigt like men kolla upp innan ni börjar!

Ja, man limmar upp en väv med det som också fungerar som en grund för täckfärgen vilken också är anpassad för våtrum. Alla glasfibervävar har ett otroligt fult 70-talsmönster men det finns helt släta vävar som *inte* är godkända. En sådan slät väv använde jag då jag inte har direkt vattenbegjutning på det målade systemet, helt ok enligt både målare och sunt förnuft... ;)

mvh
Är lite nyfiken på vilken väv du tog, här där vi bor finns nämligen återförsäljare av Nordsjös men inte alcro.

Enligt flera målerifirmor som säljer Nordsjös våtrumssystem skall man först svabba våtrumsgrund på väven och sedan direkt upp på väggen. Direkt efter skall man även våtrumsgrunda 1 gång utanpå väven.
Dvs endast våtrumsgrund 2 gånger.
Därför köpte vi endast grund till detta såklart.

Men nu på Nordsjös hemsida läste vi detta:
Efter erforderlig spackling förlimmas väggen med Robust Våtrumsgrund och vatten i förhållande 1:1. Efter tork uppsättes Nordsjö Våtrumsväv med Våtrumsgrund.
Använd tyghandskar vid uppsättningen då detta underlättar.
Omedelbart därefter grundas väven med Våtrumsgrund.
Efter tork strykes ytan 2 ggr med Robust Våtrum.

Här pratar vi totalt 4 gånger med våtrumsgrund. Vi är en smula förvirrade!

Jag får det bara till tre gånger...? Det som skiljer från ert sätt är att man först grundar och låter det torka och därefter gör man som ni hade tänkt. Ska det vara godkänt måste man ju göra som de skriver, men om det blir någon större skillnad vet jag inte. Det går ju inte heller att i efterhand se att man struntat i första steget...

Linisen_01 skrev:
Enligt flera målerifirmor som säljer Nordsjös våtrumssystem skall man först svabba våtrumsgrund på väven och sedan direkt upp på väggen.
Eeeh, nja man "svabbar" inte väven innan man sätter upp den.
Man rollar upp det (våtrumsgrunden) på väggen och sätter väven i det, dvs limmar väven med Våtrumsgrund.
Så det är 3 vändor med Våtrumsgrund som gäller, den första spädd med vatten 1:1 - precis som det står på Nordsjös hemsida.
Allt annat är lögn och förbannad dikt.
Beckers/Alcros sysytem är exakt likadant, och jag slår mig i backen på att alla Våtrumssystem är upplagda på samma sätt.

vad har väven för funktion?

Ada skrev:
vad har väven för funktion?
Väven fungerar som armering och samtidigt bärare av tjockare tätskiktsytor. Väv används för att ytan inte skall spricka vid sättningar, hörn och annan påverkan. En vanlig målad yta som spricker är öppen från topp till botten i skiktet och därför öppen.
Väven...G100V & G135V (v är viktigt), är vaxad för att om möjligt hindra fukt från att samlas i armeringen.
Systemet åtminstone vad gäller Alcro är4 "vått-i-vått", limmet och grundfärg är samma produkt. Vid montering limmar man väggen och hivar upp väven som grundas omgående med limmet. Ytan torkas och stryks med våtrumsfärgen 2ggr.
Och som någon ovan sa, vill man ha släta väggar så utför man grunden med G100V-väv och bredspacklar för att sedan stryka 2 ggr med önskad våtrumskulör. När man sipar får man inte nå väven.

en liten undran.... om man anlitar en hantverkare, som har all nödvändig utbildning och godkännanden för att fixa ett våtrum, och han gör efter alla regler som finns... är det inte då lite lustigt att om man får en vattenskade i t.ex. duschen att det då skall betalas från ägarens försäkring??? borde det inte vara från hantverakrens???
så hur mycket är igentligen alla dessa olika system och metoder värda??
med tanke på alla olika "godkända" system som funnits.. borde inte skador vara ett minne blott?? faktum är att det är fler än nånsin.... pratade med en kille som jobbar på ett f-bolag som skadereglerare... han bara skaka på huvet när ja fråga vilket som funkar bäst av det som finns... han sa att det är skit samma, håller sällan mer än 5-6 år enl. statistiken.... sen märks det kanske inte förrän efter 10...
så man kan ju undra..... kanske inte va så dumt med de gamla helsvetsade plastmattorna från 60 talet iallafall... men såna får dom ju inte göra längre, mjukgöraren i dom va visst "lite" giftig... och när dom tog bort den så vet vi ju alla hur det gick med badrummsväggarna... sprack i skarvarna pga. krympning... jaja man kanske skulle klä alla väggar med glasfiber o epoxi, som en båt..... men det får man väl inte det heller.... gäller ju att hålla branchen igång som killen från försäkringbolaget sa med ett flin..... faan vet
.

Låter som en bitter skadereglerare :)
Men gör man enligt rekommendation och litar på killen som säger åt en att använda den+den+den produkten under dessa förutsättningarna så håller det betydligt längre än vad skaderegleraren säger.
Däremot folks lusta att byta ytskikt gör cykeln kortare.

Vill ge ett varnande finger till er som skall sätta väv i badrum. Vi har fått problem med bubblor trots mängder av styrkningar med robust våtrumsgrund och noggrant arbete.
Vi är med andra ord mycket besvikna på Nordsjös våtrumssystem.
Svärfar har satt väv tidigare i badrum och aldrig haft problem med bubblor tidigare.
Enligt firman som sålde produkterna fick vi reda på i efterhand att det är extremt svårt att få det bra själv.
Hade kanske varit på sin plats att få den informationen INNAN man gav sig på det själv.
Hur som helst funderar vi på att ta in någon och göra om det. Vem kontaktar man? Målare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.