Måla träpanel i badrum. Vilken färg?
Har renoverat badrummet, har satt obehandlad träpanel på läkt som ytskikt.
Frågan är om man ska ha tät eller diffusionsöppen färg. Ska täckmålas, så ingen typ av lasyr.
Har duschkabin, så det är endast ånga, alltså ingen våtzon 1. Ovanför handfatet blir det nog något mer vattentåligt, men endast där.
Ni som svarar får gärna argumentera varför man bör använda just det ni rekommenderar och vilken erfarenhet ni baserar det på.

Martin
 
Linoljefärg

Om det mot förmodan skulle gå in fukt i virket så kan den även ventileras ut.
 
  • Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
Jag har förnissat mitt trätak och träväggar i badrummet. Har hållit bra i trettio år. Så linoljefärg funkar säkert utmärkt.
 
  • Gilla
Johan_renoverar
  • Laddar…
Obehandlad panel då bör du ha spärrgrund mot kvistgenomslag först o sen en vanlig snickerifärg Använder du oljefärg får du shellakera alla kvistar innan du målar
 
  • Gilla
Johan_renoverar
  • Laddar…
Som redan svarats här, linoljefärg. Ingen "modern" akrylatfärg som stänger in eventuell fukt. Vi har målade väggar med linoljefärg över bröstningen i vårt badrum.
 
  • Gilla
Johan_renoverar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.