Skrovligt tegel biter nog färgen på fint...svårt med att flagna tror jag?....lär nog inte behövas eller gå att torka av ...kanske en sprayflaska med lite yes om sot finns...

Mvh
 
Jag har kalkat min skorstensmur. Man får göra om proceduren några gånger men det blir snyggt och bra.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 2 till
  • Laddar…
frufridell skrev:
Jens-H: har du något förslag på vad "mer kraftfullt medel" skulle kunna vara?

*novis*
Då tänker jag mer på en fasadtvätt eller kaustiksoda som biter lite bättre på grövre smuts.
 
Jens_H skrev:
TorpSara, kan det möjligen vara så att spisen som flagar med silikatfärg är målad med en annan typ av färg under silikatfärgen?? Det kan i så fall vara en förklaring till att det flagar.
Jo, det finns en tråd om det här nånstans. Limfärg under.
 
Jens_H skrev:
Då tänker jag mer på en fasadtvätt eller kaustiksoda som biter lite bättre på grövre smuts.
lr kanske en primer? :D
 
Eller bara takfärg...
 
Ska måla om putset runt en gammal vedspis och har en massa takfärg över. Skulle den funka där, alltså? Man behöver ingen speciell värmetålig färg?
 
Är det en gammal gjutjärnsspis med plattor så bör du nog inte måla med takfärg direkkt i anslutning till hällen. Skulle nog föredra kakel där.

Men om det är en vanlig öppen spis så är det inga problem att måla med takfärg runt om. Det blir oftast inte för varmt runt om murstocken.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vad är det för takfärg du tänkte använda, är det någon special?

Enl. vissa behöver man tydligen det men frågar du mig (som eldar varje dag) har jag vanlig vit takfärg på putsen. Det fungerar jättebra. Jag vet andra som eldar varje dag som har gjort samma sak som jag och det fungerar för dem med.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Ja, det är en gjutjärnsspis med plattor. Den är vit redan nu, men ganska grådassig, så den skulle behöva lite uppiggning med ny färg.

Det är Beckers takfärg (helmatt) som jag i så fall tänkte använda. Men Jens, vad menar du med att du föredrar kakel? Kakelfärg, menar du? Är den mer värmetålig?

Hur många grader brukar vanlig vägg- och takfärg tåla?
 
Eldar man varje dag är det inga som helst problem med vanlig takfärg. Fukten som försöker krypa ner i murstocken trängs undan av värmen som bildas när man eldar.

Men om man har det i sin sommarstuga tex. där man kanske eldar ett par gånger om året bara. Då finns risken att fukt kryper ner i murstocken och det gör så att vanlig latexfärg flagar och lossnar.
 
tobiias skrev:
Ja, det är en gjutjärnsspis med plattor. Den är vit redan nu, men ganska grådassig, så den skulle behöva lite uppiggning med ny färg.

Det är Beckers takfärg (helmatt) som jag i så fall tänkte använda. Men Jens, vad menar du med att du föredrar kakel? Kakelfärg, menar du? Är den mer värmetålig?

Hur många grader brukar vanlig vägg- och takfärg tåla?
Jag menar riktigt kakel som du bör sätta i direkt anslutning till spisen. Ovanför kan du naturligtvis måla med takfärg om du så önskar. Kaklet bör du väl sätta minst 50 cm upp ovanför spisen. Så fort du har en spishäll finns ju risken för att flammor slår upp och då är inte latexfärg en speciellt bra lösning.

vanlig vägg och takfärg tål varme upp till ca 70 grader.
 
Den här spisen används ännu mer sällan än ett par gånger per år.

Men att sätta kakel runt blir för mycket jobb. Det måste ju finnas någon färg som funkar. Den är ju vitmålad nu och den färgen verkar sitta hur bra som helst. Har ingen aning om vad det är för typ av färg dock.
 
Då tycker jag att du med gott samvete kan använda dig av färgen du har. Men den färgen fungerar inte att måla själva spisen med utan endast runtom.
 
Jens_H skrev:
Då tycker jag att du med gott samvete kan använda dig av färgen du har. Men den färgen fungerar inte att måla själva spisen med utan endast runtom.

Tidigare skrev du:
Men om man har det i sin sommarstuga tex. där man kanske eldar ett par gånger om året bara. Då finns risken att fukt kryper ner i murstocken och det gör så att vanlig latexfärg flagar och lossnar.
Hur menar du?

tobiias skrev:
Den här spisen används ännu mer sällan än ett par gånger per år.
Om vi fortfarande pratar om teglet runt om spisen kan du måla med kalkfärg, den andras. Jag vet dock inte hur den hanterar värme.

Pratar vi själva gjutjärnspisen är det annan färg som du ska använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.