14 096 läst · 24 svar
14k läst
24 svar
Måla runt nyinstallerad Vedspis?
Absolut inte vanlig väggfärg vid vedspisen, det ju bra mycket varmare än vanlig väggfärg tål på murstocken bakom vedspisen. Har själv testat en gång och det gör jag inte om. Luktar fan varje gång man eldar. Är nog inte inte så hälsosamt heller.
Funkar säkert fint på andra ställen av murstocken.
Funkar säkert fint på andra ställen av murstocken.
Brutalt trådlyft får man säga men det kan vara kul att berätta hur den där takfärgen från Rusta har klarat uppgiften på 14 år. Betyget är "utmärkt". Den sitter fast och flagnar inte och nån lukt har vi heller inte kunnat känna.
Svaret på frågan är vad man kan måla murverk med för färg är alltså med fördel rustas billigaste takfärg. Matt. 😀😉
Gott nytt år och lycka till med målningen!
Svaret på frågan är vad man kan måla murverk med för färg är alltså med fördel rustas billigaste takfärg. Matt. 😀😉
Gott nytt år och lycka till med målningen!
Ok, vad bra för dig.
Saken är den att jag tittade i liknande trådar innan jag målade runt vedspisen och murstocken och såg att många rekommenderade tak/väggfärg och målade därför med det.
Jag kan dock inte göra detsamma.
Jag hade Rustas primer och Nordsjö täckfärg, det funkade dock dåligt för mig som sagt. Jag hade dock inte vit, utan med kulör, kanske det som ställer till det?
Läser nu på vissa färgtillverkares hemsidor att de klarar 70-80 grader max. Det blir ju rätt mycket mer i närheten av spisen.
Det luktar väldigt mycket trots att jag eldat några timmar vid 6-7 olika tillfällen. För mig blir det att ta bort färgen och måla med annan färg.
Så om någon annan läser denna tråden framöver avråder jag från vanlig tak/väggfärg iaf 😉
Saken är den att jag tittade i liknande trådar innan jag målade runt vedspisen och murstocken och såg att många rekommenderade tak/väggfärg och målade därför med det.
Jag kan dock inte göra detsamma.
Jag hade Rustas primer och Nordsjö täckfärg, det funkade dock dåligt för mig som sagt. Jag hade dock inte vit, utan med kulör, kanske det som ställer till det?
Läser nu på vissa färgtillverkares hemsidor att de klarar 70-80 grader max. Det blir ju rätt mycket mer i närheten av spisen.
Det luktar väldigt mycket trots att jag eldat några timmar vid 6-7 olika tillfällen. För mig blir det att ta bort färgen och måla med annan färg.
Så om någon annan läser denna tråden framöver avråder jag från vanlig tak/väggfärg iaf 😉
Jodå, och om man läser den här tråden ser man ju att det är Rustas takfärg som rekomenderas.Bolak_jr skrev:
Läser man tråden ser man ju vad som funkar,Bolak_jr skrev: