Rickard.
J jahallåja skrev:
Orka-borka 😩.... Men om jag uppbådar styrka till detta, kan jag lägga ovanpå nuvarande eller tänker du att plåttaket skulle bort helt?
Det ser ut att gå bra men det är inget "gör det själv" jobb och ganska arbetsamt framförallt mot huset. Frågan är om du inte bara kan försiktigt punktlaga där det släpt och gå på med en armeringsmatta/väv och mer asfalt (tunt lager före, tjockare efter).

Går du så bör asfalten hålla tätt även om den skulle råka släppa från underlaget, detta är första gången jag någonsin tyckt att det skulle kunna vara en lämplig lösning så ta det för vad det är.
Om det va mitt eget tak skulle jag svetsa på ett varv papp....
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Rickard.
J jahallåja skrev:
Superlagning och superlagning, den är ju inte helt tagen ur luften, utan är tämligen lik Hagmans instruktion... [länk]
Detta gjorde man ett tag med varmasfalt också, såldes som "skarvfria tak". Sålde som smör men höll rätt dåligt jämfört med takpapp.
 
J jahallåja skrev:
Superlagning och superlagning, den är ju inte helt tagen ur luften, utan är tämligen lik Hagmans instruktion... [länk]
Sidan du hänvisar till skriver att gammal färg ska avlägsnas. Massan har kanske reagerat med färgen du målade på innan massan?
Bilden visar text på svenska som beskriver processen för enkelstrykning av plåttak.
 
Ja, det har du rätt i. Jag målade med någon typ av färg innan takmassan och jag tror att det var den primer som Hagmans rekommenderar, men här börjar tyvärr minnet svaja.. ska se om jag hittar något som kan friska upp minnet.
 
Rickard.
J jahallåja skrev:
Ja, det har du rätt i. Jag målade med någon typ av färg innan takmassan och jag tror att det var den primer som Hagmans rekommenderar, men här börjar tyvärr minnet svaja.. ska se om jag hittar något som kan friska upp minnet.
Till asfaltprodukter rekommenderas alltid asfaltprimer vilket är asfalt och lösningsmedel blandat. Misstänker att du läst fel någonstans då hagman säljer en hel drös olika produkter i en massa olika "serier".

Asfalt är dock ganska bra på att fastna på det allra mesta men är känslig mot lösningsmedel och vissa mjuka plaster. Det borde ha fastnat tycker jag...
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Hade det varit mitt tak så,riv bort plåttaket och lägg papp(svetsad) annars kommer du få en följetong med problem genom åren som kommer.. det du håller på med skulle jag kalla första hjälpen... men det är inget ordentligt sätt att få tätt..
 
  • Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
Jag tackar för alla råd, ska begrunda detta 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.