Hallå,
Ett balkongräcke renoveras och samtidigt lyfte jag bort balkonggolvet. Under fanns plåttak som jag vill behandla på bästa sätt innan nytt golv läggs ditt. Under balkongen finns farstun så det är bra om det håller tätt (har inga indikationer på problem än så länge).
Befintlig färg har som synes delvis släppt delvis. I hörnen och mitten på balkongen finns fästen till stolparna till räckena (osäker på hur det sitter ihop och hur det håller tätt).
Utöver att borsta och tvätta rent, hur borde jag gå tillväga för att säkerställa ett bra underlag att lägga tillbaka balkonggolvet på?
Ett balkongräcke renoveras och samtidigt lyfte jag bort balkonggolvet. Under fanns plåttak som jag vill behandla på bästa sätt innan nytt golv läggs ditt. Under balkongen finns farstun så det är bra om det håller tätt (har inga indikationer på problem än så länge).
Befintlig färg har som synes delvis släppt delvis. I hörnen och mitten på balkongen finns fästen till stolparna till räckena (osäker på hur det sitter ihop och hur det håller tätt).
Utöver att borsta och tvätta rent, hur borde jag gå tillväga för att säkerställa ett bra underlag att lägga tillbaka balkonggolvet på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 375 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 375 inlägg
Våld för att få bort allt löst, asfaltprimer och takmassa känns som en rimlig åtgärd på ditt tak om du inte vill byta ut det. Varför man lägger falsad plåt dolt under något är för mig ett mysterium men nu är det ju som det är.
Vilket sorts våld vet jag inte men någon sorts hårdskrapa och roterande borste är det jag hade börjat med.
Vilket sorts våld vet jag inte men någon sorts hårdskrapa och roterande borste är det jag hade börjat med.
Besserwisser
· östergötland
· 2 076 inlägg
En rejäl högtryckstvätt på det där..
Då märker du säkert åxå om det läcker..
Då märker du säkert åxå om det läcker..
Tack för tipsen, då blir det nog som ni föreslår.
Kontrollfrågor: jag målar upp på plåten nedanför dörr/panel (dvs behöver inte försöka få någon plåt över takmassan?)
Kan jag belasta takmassan med reglar och ett golv som innan? Måste det vara helt torkat (två månader..?) innan jag lägger något på?
Kontrollfrågor: jag målar upp på plåten nedanför dörr/panel (dvs behöver inte försöka få någon plåt över takmassan?)
Kan jag belasta takmassan med reglar och ett golv som innan? Måste det vara helt torkat (två månader..?) innan jag lägger något på?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 375 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 375 inlägg
Du behöver ingen plåt över takmassan men det ser ju inte heller ut som att det är nödvändigt att måla uppviket, måla INGET som kommer att synas ovanför trallen (t ex vid dörren).
Jag är ingen expert på takmassa direkt men den enda risken jag ser är att reglarna kommer att fastna i kletet och det kommer vara en aning bökigt att jobba då man inte vill gå runt på den så mycket om den fortfarande är ”mjuk”.
Det första bör du ju kunna undvika om du vill med en remsa syllpapp under regeln.
Jag är ingen expert på takmassa direkt men den enda risken jag ser är att reglarna kommer att fastna i kletet och det kommer vara en aning bökigt att jobba då man inte vill gå runt på den så mycket om den fortfarande är ”mjuk”.
Det första bör du ju kunna undvika om du vill med en remsa syllpapp under regeln.
Redigerat:
Uppdatering... I höstas rev jag bort allt löst, målade taket med zinkfärg och la därefter ett lager hagmans takmassa. Tyckte då att det såg rätt bra ut och skulle vänta några månader (till nu..) med att bygga balkongräcke och lägga någon form av trall/golv ovanpå allt.
Tyvärr verkar det ha spruckit på flera ställen. Trodde att det skulle vara betydligt segare än så. Jag har gått ett fåtal gånger på taket sedan dess, minimal belastning.
Vad kan vara fel? För tunt lager?
Vad göra? Skrapa loss det spruckna och lägga på ett nytt lager och vänta några månader till....
Logga in
Skapa konto
Tyvärr verkar det ha spruckit på flera ställen. Trodde att det skulle vara betydligt segare än så. Jag har gått ett fåtal gånger på taket sedan dess, minimal belastning.
Vad kan vara fel? För tunt lager?
Logga in
Skapa konto
Vad göra? Skrapa loss det spruckna och lägga på ett nytt lager och vänta några månader till....
Besserwisser
· östergötland
· 2 076 inlägg
Felet gissar jag är att inte allt som flagnar har skrapats bort