M Mattias_Eson skrev:
Man kan alltså tvätta fasaden och måla den på samma dag?
Roger svarade:

"Här min text lite oklar tycker jag också. Jag såg nog framför mig att man inte skulle hinna hela huset på en dag även om man är många. Så några tvättar en sida, andra skrapar och grundar på en annan sida etc. Det framgår inte särskilt tydligt av min text. Nu har jag ändrat den så att det blir tydligare."

• Gilla
Mattias_Eson
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Just vid biltvätt (Jag vet inte om det är applicerbart för hus) så tänker jag att den är skitigare längre ned. Att då tvätta uppifrån och med har 2 fördelar:
  • Vattnet som rinner nedåt blötlägger de nedre delarna på bilen så att den smutsen sen blir lättare att få bort.
  • Tvättsvampen är ren när man tvättar tak och motorhuv etc. Gör man tvärt om så kommer den vara full med skit som eventuellt repar lacken på bilens renare delar.
Jag själv lärde mig ju att tvätta bilen uppifrån och ner, just för att tvättsvampen inte ska var full med skit då man kommer upp på taket och motorhuven.
Förvånad blev jag då jag såg att professionella biltvättare går nerifrån och upp. Men då jag frågade fick jag svar.
Jodå, vid manuell svamptvätt är det bäst att göra som jag var lärd, men med högtryck är det bättre att ta nerifrån och upp. Han började ju med att lägga en lager med (mikro)avfettning, sen vill han att det ska verka och vara där ända tills det ögonblicket då högtrycktvätten spolar bort allt. Inte att allt ska rinna bort i förtid för att han börjar att tvätta uppifrån.

Jag har målat en sida om året, var dte tänkt. Huset är högt, ca 9m till nock. Dock är bottenvåningen putsad, så målingsarbetet börjar på 4m höjd Jag började med söderfasaden 2015, hyrde en mindre ställning, kunde ta 2,5m åt gången, tvätta en kväll, skrapa lite senare på kvällen. Måla 2ggr. Totalt ca 4 dagar i varje läge för ställningen. Jag höll på i två veckor.

Året efter var det dags för västfasasden, där är det svårt att bygga ställning till 9m höjd, eftersom det finns en balkong mitt på väggen, och en trappa i ena änden.

Jag hyrde skylift över en förlängd helg, och klarade hela sidan med två strykningar på en helg. Hyran av skylift över en helg kostade bara lite mer än ställningshyra i två veckor.

Förra sommaren tog jag både norr och öster på en förlängd helg med skylift.

Skylift är ju dessutom rätt kul att köra.

• Gilla
Joellernej
  • Laddar…
När jag jämför med biltvätt så pratar jag om själva avspolningen. När svampen och schampot kommer fram är det skitsamma om rörelserna är nerifrån och upp eller tvärt om.

Anledningen är rinningar. Lägg på medel nerifrån, skrubba nerifrån, mest för att medlet ska ligga på ungefär lika länge uppe som nere, spola av uppifrån. Vid biltvätt: avfettning nerifrån, svamp med schampo uppifrån, spola av uppifrån. Med högtryck: avfettning nerifrån, ev schampo nerifrån, högtryck uppifrån.

Anekdot: hoppade in i en mammutstädning, KA1 i Waxholm med flera ljusår långa korridorer. Lade på tvättmedel uppifrån med spruta och skateboard, så bråttom var det, och jävlar vad väggarna såg ut efteråt! Går inte att fixa till i efterhand, när jobbet skulle kollas blev det skateboard och blöt bred golvmopp längs hela väggarna, rinningarna syns mycket mindre när väggen är fuktig, men när det torkar...blev bråttom därifrån sen.:cool:

Jag håller inte med rådet citat: Det går att måla med annan färg på en yta som tidigare är målad med slamfärg, men aldrig tvärtom, slut citat.
Det går enligt mig alldeles utmärkt att måla slamfärg och få det till att hålla på brädor tidigare strukna med linoljefärg, oljefärg plastfärg. Det går dock inte måla ÖVER tidigare linoljefärg oljefärg plastfärg med slamfärg.
Det vill säga att brädorna måste vara helt trärena 100%. Det är dock massor av jobb, och fullständigt renskrapa ett helt hus. 99% skrapa 1% måla.
Men så är det inom byggnadsvård. Det tar 25 gånger längre tid att rätta till / återställa än vad det tog och
förstöra / mo(r)dernisera.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.