G
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tveksamt för vem? Att du och din målarpolare tycker en sak är tveksamt är en sak. För mig är det inte ett dugg tveksamt. Snarare solklart. Hur kom förresten ”våtrumsskivor” in i bilden helt plötslig? Våtrumsskivor behöver du inte ha någonstans i badrummet och verkligen inte i taket.

Egentligen är det ganska logiskt och är absolut inget nytt påfund. Ytor som utsätts för hög fuktbelastning skall målas med minst ”VA” systemet. Ett vattenavvisande skikt. Om du står och duschar en stund så ser man hur fuktigt det blir i taket.

Ett badrum delas in i våtzoner. Tak räknas som Våtzon 2. Då går man in och tittar i MVK hur Våtzon 2 skall behandlas. Då finner man att taket ska behandlas så det MINST får ett vattenavvisande skikt.

MVK branschregler 2021
Lite kvällslektyr till dig och din målarpolare.

[länk]

MVK godkänner också olika fabrikanters system. Så man bör dubbelkolla så systemet man tänkt använda är godkänt.

Här kommer som exempel Alcros system.

[länk]

Om vi då tittar på Alcros spackelmassa som ska användas i deras system:
”Material för Alcro Tät Våtrumssystem Klass VA”
Spackelmassan ska vara Alcro Våtrumsspackel, som
är ett fingraderat, våtfast spackel för gips, betong, puts mm. Alcro Våtrumsspackel innehåller mögelhämmande medel samt är blåtonat.

Observera ordet mögelhämmande. Fråga din målarpolare om han aldrig sett ett mögligt badrumstak. Det var nämligen ganska vanligt förr.
Ok(y)
 
G OMathson skrev:
Ok(y)
Ni får du hålla kurs med din yrkesmålande vän och be honom vara försiktig med thinnerflaskan framöver.
 
Imorgon ska jag köpa in sakerna. Snälla jag fattar inte alla säger olika. Ska jag köpa våteumsspackel, pappersremsa, våtrumsfärg? Våtrumslim?
 
A Amaryllis92 skrev:
Imorgon ska jag köpa in sakerna. Snälla jag fattar inte alla säger olika. Ska jag köpa våteumsspackel, pappersremsa, våtrumsfärg? Våtrumslim?
Det måste du nog bestämma själv, hur du vill göra. Men jag tror definitivt på att om du vill använda pappremsa så ska du limma med våtrumslim och inte bara spackla. Pappremsa eller glasfiberremsa är som Expressen eller Aftonbladet.

Själv kör jag alltid glasfiberremsa i badrum för då slipper jag köpa våtrumslim som jag inte har någon annan användning för och att spackla fast glasfiberremsan går snabbare än att limma och sen vänta på att limmet torkat innan man spacklar. Hittills har jag aldrig haft några problem med det, tror jag gjort 5 eller 6 badrumstak (minns inte om jag gipsade eller skruvade panel i ett av dem).
 
A Amaryllis92 skrev:
Imorgon ska jag köpa in sakerna. Snälla jag fattar inte alla säger olika. Ska jag köpa våteumsspackel, pappersremsa, våtrumsfärg? Våtrumslim?
Hej. Ska du följa branchreglerna och ha ett godkänt badrum så behöver du detta:
Pappersremsa, våtrumsspackel, våtrumsgrund, glans 20 färg och fogmassa. Foga alla vinklar innan du påbörjar det andra så kan du använda vanlig latexfog. Mvh
 
A Amaryllis92 skrev:
Imorgon ska jag köpa in sakerna. Snälla jag fattar inte alla säger olika. Ska jag köpa våteumsspackel, pappersremsa, våtrumsfärg? Våtrumslim?
Pappremsa, skivspackel (för remsan), våtrumsspackel, våtrumsfärg. (y)
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
A Amaryllis92 skrev:
Imorgon ska jag köpa in sakerna. Snälla jag fattar inte alla säger olika. Ska jag köpa våteumsspackel, pappersremsa, våtrumsfärg? Våtrumslim?
Du har MVK branschregler några inlägg upp. Där finns också anvisningar från Alcro. Du får leta upp godkända anvisningar från den leverantör du väljer.
Förstår du fortfarande inte så rekommenderar jag dig att anlita en målare.

Detta forum bör användas så att man får tips till fakta som visar hur man ska göra. Man bör inte lita på att det vi skriver är rätt. Du ser ju själv hur många olika råd du får.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.