Varför vill du ha kall färg? Viskositeten blir ju bara trögare av det. Du förlänger nog torktiden, men det finns ingen fördel i det.

Varm utspädd färg skulle jag tro är det optimala här.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Ok! Jag fick tips här att man skulle hålla det kallt för att hålla färgen öppen längre. Får prova att måla med varm färg också!

Jag kommer vara MDF målningsexpert när jag är klart med detta alltså! :)
 
  • Gilla
  • Haha
Cdun och 3 till
  • Laddar…
När du fått in snitsen ordentligt kommer du få dille på att rolla allt som kommer i närheten. Bilen nästa? ;)
 
Yes!!!!! Nu blev det klockrent! Spädde ut färgen ganska mycket! Så att den i princip var rinnande. Målade ett lager med skumrollern. Den har nu lagt sig som en vattenpöl ovanpå ytan. Superslät och blank yta. Som en spegel. Hoppas bara den håller sig så efter den torkat oxå! Får vänta och se!
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
När du fått in snitsen ordentligt kommer du få dille på att rolla allt som kommer i närheten. Bilen nästa? ;)
Ja jag får se upp så jag inte rollar mig själv. :)
 
Haha ok det var inte så bra som jag trodde. När färgen torkat så syntes apelsinhuden igenom. Så nu har jag börjat på en ny testbit! Nu skall jag köra med utspädd färg från första lagret! Nu SKALL det inte bli apelsinhud! :)
 
J JensHaglof skrev:
Haha ok det var inte så bra som jag trodde. När färgen torkat så syntes apelsinhuden igenom. Så nu har jag börjat på en ny testbit! Nu skall jag köra med utspädd färg från första lagret! Nu SKALL det inte bli apelsinhud! :)
Du menar att du målade på den gamla färgen med apelsinhud? Regel nr 1 när man målar är att underlaget måste vara helt jämnt. Minsta imperfektion kommer synas igenom.
 
Snyggt resultat Thomas!

V vectrex skrev:
Du menar att du målade på den gamla färgen med apelsinhud? Regel nr 1 när man målar är att underlaget måste vara helt jämnt. Minsta imperfektion kommer synas igenom.
Ok vad bra! Då kanske denna nya testbit jag påbörjat blir perfekt nu. Hoppas!!! :)
 
Resultatet då:
MDF-skiva med ojämnt lager av vit färg på täckt arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är färgen i princip rinnande, dvs mer vatten än färg nästan. Jag rollade på färg och använde penseln som jag bara doppade i färgen och lät den droppa ner på testbiten på de ställen där det vart lite tunnare.

MDF-träbit målad med ljus färg, torkar på skyddspapper, omgiven av målarverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvvägs in i torkprocessen

Ett torkande MDF-prov som är målat och delvis sandpapprat, ligger på tidningspapper med målartillbehör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Torkad. Tog många timmar för vattnet att dunsta. Efter sandpappring så vart kanterna bara, trots 320 papper. Sen var färgen inte helt täckande, man såg lite skiftningar i färgen, som att MDFen lyste igenom på vissa ställen Så ett lager till fick den bli

Träbit målad i tunna lager med synliga färgskiftningar och sandpappersblock i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya lagret

MDF-testbit målad i tunt lager med synliga kanter, arbetsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snart torkat

Ett rektangulärt MDF-provstycke målat med en tunn, ojämn vit färg, belagt på tidningspapper, med sandpapper i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart! Sandpapprade med 320, 400 och till slut 1200 papper men det var inte tillräckligt slätt. Lyckades och sandpappra bort lite färg från kanten så att MDFen syntes.

MDF-bräda efter målning och sandpappering med synliga färgskiftningar och ojämn kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista lagret. Här använde jag penseln och bara droppade ut färgen. Den var så tunn att den flöt på ytan, behövde inte stryka ut den alltså.

En målad MDF-bit med ofullständig täckning på tidningspapper under torkningsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart.

Testbit av MDF målad vit med synliga penseldroppar och ojämnheter i färgläggning, ovanpå en färgburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sandpapprat med 320, 400 och 1200 papper. Kom på att jag inte skulle sandpappra nära kanterna utan bara i mitten på biten. Det är ju när jag sandpapprar över kanterna som färgen nöts bort där. Är inte helt nöjd dock. Efter sandpappringen är det slätt men inte 100% slätt. Och man ser färgskiftningar i färgen, som att den inte täcker riktigt 100% på vissa ställen. Kanske skulle sandpapprat mer noggrant i de tidigare lagren.

Sen kanske färgen var onödigt tunn, tog väldigt lång tid för den att torka. Med det var ju smidigt att bara droppa ut den, inga pensel eller rollermärken överhuvudtaget. Vet inte om jag skall vara nöjd med detta eller om jag skall göra en ny testbit och vara noggrannare med sandpappringen eller om jag skall börja måla.

Tankar på min metod och resultatet?
 
Provar en gång till! Detta får bli sista testet, sen kör jag!

Nu tänker jag ha färgen inte lika utspädd och köra med rollern. Jag skall försöka få den tillräckligt utspädd så att den flyter ihop och bildar ett jämnt lager men inte så utspädd så att det tar flera timmar för den att torka. Sen tänker jag att jag slipar varje lager 100% slätt innan jag ger mig på nästa. Dvs börja med 120 pappret och få bort ojämnheter (och inte sandpappra mot kanterna så att jag slipar bort färgen där) Sedan kör jag med 320 pappret, även det bara i mitten. Till slut avslutar jag med 1200 pappret, där kör jag hela biten noggrant. Märkte att det på det förra försöket följde med små små ojämnheter genom lagren. Nu skall jag slipa bort dom noggrant redan på första lagret!

Efter denna testbit så börjar jag måla på riktigt. Är ändå inne på smådetaljer nu. Får jag det inte bättre så kör jag ändå!
 
Glöm inte att borsta av eller dammsuga mellan slipningarna.
 
det finns en färgtyp som är enklast för amatören

https://www.flugger.se/färg-tapet/inomhus/int-hi-40c

lång öppentid! lägg tunna skikt med skumroller.

späda med vatten? Ja om den ska sprutas och då upp til 10% TS har ju spätt ut färgen till den milda grad att den är oanvändbar.

Om det är ngt som MDF saknar kompabilitet med så är det vatten varför överdriven spädning inte kommer att leda till ngt gott.

1200 papper är sannolikt oanvädbart i sammanhanget, färgen kommer att fylla upp mellan kornen på nolltid ety den är inte tillräckligt hård. Torde kunna stanna på 400 på rent trä blir det inte slätare efter 180 gäller sannolikt även mdf.
 
Redigerat:
Hur går man tillväga när man våtslipar? Vatten?


Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det behöver inte vara superslätt. Jag tycker bäst om att våtslipa färg eller måla direkt utan att slipa innan nästa lager.

Slätast blir våtslip med långa drag och bra slipkloss. Slipa inte med bara hand och slippapper (utan kloss) för då tar man inte extra på topparna
 
Våtslippapper och vatten. Går att lägga lite tvål också för extra glid
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.