21 792 läst · 34 svar
22k läst
34 svar
Måla luftvärmepumpen?
Jag målade min utedel med Biltemas gummifärg på spray, valde Gun metal i detta fall. Smidigt och bra ifall man vill återställa sen, bara att slita av färgen som lägger sig som en gummihinna. Hittade bara en gammal bild innan handtagen vart lackade.. alla plåtar monterades bort vid lackering och kondensor, galler m.m. maskerades -mycket noga- innan andra fasta detaljer sprayades.
Så här blev resultatet hos mig. Monterade bort delarna och tog bort klistermärken. Målade med en färg jag hade hemma sedan tidigare; Isoguard Pansar från Introteknik. Pilligt att måla gallret, återstår att se om det håller!
Ja, om det inte är plast som det ofta är i nya pumpar. I så fall måste man kolla upp så det är en plasttyp som tål värmebehandlingen först.M maria01 skrev:
Dessutom kan man påverka luftflödet om man målar gallret, och ger man sig på fläkten, så kan det även bli obalans med vibrationsljud och i värsta fall haveri. Och som sagts tidigare, kondensorn är no-no.
Men har man koll på allt detta, så varför inte? De flesta pumpar är ju vita och gulnar med ålder och solljus, och har man fått ett bra ex, så ser de tråkiga ut efter ett tag även om funktionen finns...
Väldigt snyggt, men kan någon tänkas ha synpunkter på målningen i händelse av fel och man vill nyttja garantin?
Jag kan ju tycka att det är ganska uppenbart att se om målningen har med ett eventuellt problem att göra eller ej, men leverantören kanske inte håller med.
Jag kan ju tycka att det är ganska uppenbart att se om målningen har med ett eventuellt problem att göra eller ej, men leverantören kanske inte håller med.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
Formodar att du menar gallret framför fläkten, för mig veterligen finns inget annat;Raghnar Röök skrev:Ja, om det inte är plast som det ofta är i nya pumpar. I så fall måste man kolla upp så det är en plasttyp som tål värmebehandlingen först.
Dessutom kan man påverka luftflödet om man målar gallret, och ger man sig på fläkten, så kan det även bli obalans med vibrationsljud och i värsta fall haveri. Och som sagts tidigare, kondensorn är no-no.
Men har man koll på allt detta, så varför inte? De flesta pumpar är ju vita och gulnar med ålder och solljus, och har man fått ett bra ex, så ser de tråkiga ut efter ett tag även om funktionen finns...
hur noga är gallret avvägt tror du? Troligtvis det dummaste jag läst på länge.
med din hyotes skulle ju inte värmepumpen fungera, tänk om det blåser ute... totalt haveri?
om man målar med måtta... svårt att få 10 liter färg att gå åt på ett galler dock, lyckas man har man kanske flödesproblem
Vet du, jag har sett folk som har slabbat på tjock färg i flera lager över gallret så det blev i det närmaste tätt. Samma person målade även fläkten på plats så att den satt fastkletad i höljet och brann upp.R Robin Lindberg skrev:Formodar att du menar gallret framför fläkten, för mig veterligen finns inget annat;
hur noga är gallret avvägt tror du? Troligtvis det dummaste jag läst på länge.
med din hyotes skulle ju inte värmepumpen fungera, tänk om det blåser ute... totalt haveri?
om man målar med måtta... svårt att få 10 liter färg att gå åt på ett galler dock, lyckas man har man kanske flödesproblem
Mot den bakgrunden kan jag inte rekommendera folk att måla hur som helst. Vet man vad man gör kan man absolut måla pumpen.
Mer mat får inte trollet...
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
målar man såpass mycket förtjänar man att prylar brinner upp...!Raghnar Röök skrev:Vet du, jag har sett folk som har slabbat på tjock färg i flera lager över gallret så det blev i det närmaste tätt. Samma person målade även fläkten på plats så att den satt fastkletad i höljet och brann upp.
Mot den bakgrunden kan jag inte rekommendera folk att måla hur som helst. Vet man vad man gör kan man absolut måla pumpen.
Mer mat får inte trollet...
Man behöver noga inte veta vad man gör för att måla, räcker med sunt förnuft...?
Regel #1 rörliga delar skall ej målas fast...
Regel #2 hur än det frestande kan vara att sticka in färgburken bland lamellerna i batterier så har den inte att göra där...!
Regel #3 färgen på kretskort skall ej bytas, den gröna färgen skriker estetik på långt håll!
känns som denna lista kan bli lång... så för en som inte har sunt förnuft kanske du är inne på rätt spår
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
Haha sant, man lär ju ta nån neongrön/gul färg...!V vik_tor skrev:
Så det syns.
Eller så låter man den vara smutsvit som den är
smutsvit syns alltid, oavsätt färgsättning bakom lvp!
Medlem
· stockholm
· 2 248 inlägg
Det vore dock bra om man inte målar skruvskallarna då det är grymt krångligt att få bort dessa när man ska göra en felsökning/reparation .