R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Hej, vi har mycket slitna skåpsluckor i köket från 90-talet pga tidigare ägare som inte varit helt försiktiga. Min tanke är att behålla själva skåpen men att byta luckorna. Nån som har tips om hur man kan måla om insidan av skåpen för att få dem fräscha igen? Jag målade tex några element med en skumgummiroller och elementfärg och de syns inte ens att jag målat om de med roller, så bra blev det med den färgen och den rollern. Vad ska jag ha för roller och färg inne i skåpen för att få samma fina resultat? Antar att elementfärg inte funkar :x
Elementfärg är en bra, dyr och hård färg, och just hårdheten är ju bra i köksskåp. Men kanske lite overkill egentligen. Jag målade nyligen insidan köksskåpen med vanlig vattenburen snickerifärg (Beckers Elegance) och använde moddlare för att stryka ut. Jag testade skumgummiroller också men det blev lite gropigt, helt OK men bättre med moddlaren. Allrna bäst blir det med alkydfärg+moddlare skulle jag tro, men alkydfärg undviker jag av andra skäl.
Produkter som diskuteras: "moddlare"
Penselpaket med moddlare & anstrykare
Paket med tre anstrykare/moddlare
500 kr inkl moms
Läs mer
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Jag kan iof tänka mig att betala lite extra bara ytan blir bra och man inte ser att det är målat förrän man är riktigt nära. Just moddlare har jag aldrig hört talas om förut, ser ut som en bred tunn pensel när jag söker på google. Men vilken roller tror ni funkar bäst och är det isåfall elementfärg som är det bästa för mig? Fönsterfärg rinner väl också ut väldigt bra så man inte ser penseldragen tänker jag eller?
Kör med vattenburen lackfärg. Det finns numera vattenburna alkydfärger som blir riktigt blanka och hårda. Det tar några dagar för dem att nå slitstyrka, men å andra sidan gäller det vilken färg som helst. Undvik fönsterfärg och utvändiga färger inomhus. Fönsterfärgen (åtminstone alcros) är btw konstruerad för att den ska vara lättare att lägga på kontrollerat och täcka hörn bättre. Finishen ligger där till stor del i penseln.
Använd skumrollern för att lägga på lackfärgen och moddlare för att stryka ut den till en slät finish. Rollern gör inte så mycket i detta fallet, men det är bäst att undvika en "hårig" roller eftersom den kan lägga på för mycket. För att få en snygg finish ska du jobba snabbt och inte petmåla i torkande färglager. På med färgen, släta med moddlaren, låt stå - även om det kliar i fingrarna när det ser lite tunt ut så ska du ju ändå lägga på en eller två svängar till.
Använd skumrollern för att lägga på lackfärgen och moddlare för att stryka ut den till en slät finish. Rollern gör inte så mycket i detta fallet, men det är bäst att undvika en "hårig" roller eftersom den kan lägga på för mycket. För att få en snygg finish ska du jobba snabbt och inte petmåla i torkande färglager. På med färgen, släta med moddlaren, låt stå - även om det kliar i fingrarna när det ser lite tunt ut så ska du ju ändå lägga på en eller två svängar till.
Finns fina vattenburna färger som är polyretan förstärkta.. de får en mycket hårdare yta och flyter ut mycket bättre än vanlig lackfärg.
Kolla in nordsjös variant här..
http://www.nordsjo.se/produkter/inomhus/superfinish-v-40-snickerifarg/
Kolla in nordsjös variant här..
http://www.nordsjo.se/produkter/inomhus/superfinish-v-40-snickerifarg/
När vi flyttade in i huset målade jag hyllplan och skåpens insidor med beckers vattenburna lackfärg. När den tog slut använde jag beckers snickerifinish då jag ändå hade den hemma.
Jag strök hörnen med fin lackpensel resten med skumflock roller.
Blev jättefint!
Jag strök hörnen med fin lackpensel resten med skumflock roller.
Blev jättefint!
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Ett tips är att använda elementfärg på avställningshyllor för varmt porslin direkt från diskmaskinen. En vanlig lackfärg tål inte det på samma sätt.
Lägg på färgen med en roller, eftersläta med en BRA lackpensel och inte en billig moddlare.
Lägg på färgen med en roller, eftersläta med en BRA lackpensel och inte en billig moddlare.
Jag vill avråda från att använda Beckers snickerifinish på hyllplanen i alla fall. Det misstaget har jag gjort. Det står i produktöversikten att den inte är lämplig för ställytor. Dvs ytor som man ställer något på. Jag målade en fönsterbräda med snickerifinish. (Innan jag läste på ordentligt.) Den fick torka i två veckor innan vi ställde något på den men lampor och krukor etc klibbade fast i alla fall. Jag upplever den som väldigt repkänslig också.
Kan nog stämma. Jag hann måla alla hyllplan och det mesta av skåpen innan lackfärgen tog slut.-RB- skrev:Jag vill avråda från att använda Beckers snickerifinish på hyllplanen i alla fall. Det misstaget har jag gjort. Det står i produktöversikten att den inte är lämplig för ställytor. Dvs ytor som man ställer något på. Jag målade en fönsterbräda med snickerifinish. (Innan jag läste på ordentligt.) Den fick torka i två veckor innan vi ställde något på den men lampor och krukor etc klibbade fast i alla fall. Jag upplever den som väldigt repkänslig också.
Annars tycker jag snickerifinishen funkar bra till lister och dylikt.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
hmm det var många skilda råd här så jag vet inte om jag blev särkilt mycket klokare. Verkar som att Nordsjös med polyretan är bästa alternativet. Någon som testat den? Jag är alltså ute efter en färg som är så lik den som är i ett nytt kökssåp som möjligt (den vi har idag fast som blivit lite tråkig med åren). Tror skåpen är från marbodal från början. Vill alltså ha en yta som inte är skirkande blank och där man ser penseldrag tex. utan en färg som rinner ut när man strukit på den och bildat en jämn hinna. På ytorna ska vi ställa glas, tallrikar, kastruller osv.
Redigerat:
Snickerifinish är gjord för att man snabbt och snyggt ska kunna måla lister osv utan rinningar och långa torktider, men absolut inte på hyllplan eller ställytor, som RB skrev, eftersom de behöver en betydligt hårdare yta.Nagnud skrev:
Välj en halvblank lackfärg, antingen alkyd, akrylat eller PU. Jag skulle nog välja en PU eftersom den torkar fort och blir riktigt hård, dock kan de ha tendens att gulna. För samtliga så ligger mycket av finishen i appliceringen - det spelar ingen roll hur bra utflytning färgen har om man inte jobbar med den på rätt sätt.Roland112 skrev: