Numera köper jag endast färg av god kvalitet men för sju år sedan vitmålade jag våra köksskåp invändigt med oljebaserad färg av märket Alpina. Den färgen såldes tidigare billigt av Byggmax. Färgen är stark men har gulnat så mycket att ommålning av skåpen redan är aktuell.
 
R
elementfärg och sedan vattenbaserad lack gör ytor kanonstarka!
 
Henri skrev:
Numera köper jag endast färg av god kvalitet men för sju år sedan vitmålade jag våra köksskåp invändigt med oljebaserad färg av märket Alpina. Den färgen såldes tidigare billigt av Byggmax. Färgen är stark men har gulnat så mycket att ommålning av skåpen redan är aktuell.
Oljefärg gulnar av mörktet hade kvittat om det var en superkvalitet.
 
Miicke skrev:
Finns fina vattenburna färger som är polyretan förstärkta.. de får en mycket hårdare yta och flyter ut mycket bättre än vanlig lackfärg.
Kolla in nordsjös variant här..
[länk]
Kan bara hålla med, jag har använt Sadolins V super 40 och den flyter ut väldigt bra, på bilderna nedan så provmålade jag på ett dörrfoder med en 5-kronors pensel.
Frånsett att kulören inte stämde hundra så hade jag inte kunnat se var jag målat.
ImageUploadedByByggahus.se1403378907.110240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1403378945.689104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klonk
  • Laddar…
Xlntjone skrev:
Oljefärg gulnar av mörktet hade kvittat om det var en superkvalitet.
Synd i så fall eftersom oljebaserad färg är mycket lättare att måla med då den torkar långsamt. Jag hinner inte med att måla skåp invändigt med vattenbaserad färg, man kommer ofrivilligt i kontakt med sidor som redan torkat hela tiden.
 
Ingen har nämnt möjligheten att måla insidan på köksstommarna med airbrush. Har någon erfarenhet av det?
 
P Patrik Öster skrev:
Ingen har nämnt möjligheten att måla insidan på köksstommarna med airbrush. Har någon erfarenhet av det?
Vm i trådlyft?
 
  • Haha
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
P Patrik Öster skrev:
Ingen har nämnt möjligheten att måla insidan på köksstommarna med airbrush. Har någon erfarenhet av det?
Airbrush används för att motivlackera, ger dåligt täck och tar JÄTTELÅNG tid.. det du tänker på är sprutlackering..

P Peter Petterson skrev:
Vm i trådlyft?
Ja, närapå 💩
 
Violina Violina skrev:
Airbrush används för att motivlackera, ger dåligt täck och tar JÄTTELÅNG tid.. det du tänker på är sprutlackering..


Ja, närapå
Hård dissning här 😄 bara pga jag är för lat starta ny tråd. Till mitt försvar fick jag denna tråden som helt apropå tips i mitt veckomail från forumet här, såg inte den var ett decennium gammal... Åter till frågan då, är det en vettig lösning att sprutlackera inne i köket? Jag har inte för avsikt att montera bort skåpen, de ska stå kvar på sin befintliga plats i köket. Jag tänker på ångor som känns relevant att undvika i ett kök.
 
  • Älska
Peter Petterson
  • Laddar…
P Patrik Öster skrev:
Hård dissning här 😄 bara pga jag är för lat starta ny tråd. Till mitt försvar fick jag denna tråden som helt apropå tips i mitt veckomail från forumet här, såg inte den var ett decennium gammal... Åter till frågan då, är det en vettig lösning att sprutlackera inne i köket? Jag har inte för avsikt att montera bort skåpen, de ska stå kvar på sin befintliga plats i köket. Jag tänker på ångor som känns relevant att undvika i ett kök.
Ångorna är nog minsta bekymret skulle tro sprutdamm som lägger sig som en hinna överallt är värre
 
  • Wow
Patrik Öster
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Airbrush används för att motivlackera, ger dåligt täck och tar JÄTTELÅNG tid.. det du tänker på är sprutlackering..


Ja, närapå 💩
Jag vill mena att tråden fortfarande är relevant 😄
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
P Patrik Öster skrev:
Jag vill mena att tråden fortfarande är relevant 😄
Ja, men kanske bättre att skriva det som ett trådlyft och inte så det låter som ett råd till ts..

Borde inte vara några problem att spruta på plats.. rengör ordentligt först, skuffa till ytan som ska lackas..

Plasta in "resten av köket" och sen bara måla på..
 
  • Gilla
Patrik Öster
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.