Kan man sätta upp panel inomhus som vitgrundats för utomhus, måla det med inomhusfärg, och detta utan att få barn med framtida allergi?

Bygger nytt och vill ha lite levande panel i taket på ovanvåning. Är rädd att de färdigmålade, spontade och nedtorkade panelen hos byggföretagen blir för perfekt, för raka prydliga linjer. Samtidigt tycker jag att råspont som man bara slängt på färg på och som sen spricker o blottar omålade partier och så är lite väl "snabby". Kanske för uthuset, men i huvudhuset funderar jag på om jag hittat en mellanväg med dessa plank (eller liknande):
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/virke-obeh-tra/utepanel-undertak/panel-utvandig-vitgrundad
"Panel utvändig vitgrundad".
Hoppas då att jag ska kunna måla den med inomhusfärg en vända till och få ett "lagom rustikt" intryck.

Vad tänks? Fäster nån inomhusfärg? Är det allergi-koko? Vi vill inte ha ett kemi-labb hemma. Nå andra tips för att få nån lagom rustikt mellan råspont och brädgårns färdiga "rustika" välproportionalitet?

Tja!

Det känns som att det är onödiga pengar att lägga på färdiggrundat virke om det ska användas inomhus. Knappast någon överhängande risk för allergiska reaktioner, men better safe than sorry. Dessutom är det ju så att om något skulle inträffa pga av att du inrett med fasadvirke så tar ju knappast butiken på sig ansvaret.

För att uppnå en liknande effekt med för inomhusbruk avsedda produkter så kan du måla råspont med bara panelgrund eller en färg jag blev tipsad om här på forumet som heter Herdins Panelvitt. Vill du ha mera finish på dem senare så är åtminstone panelgrunden övermålningsbar.

Varför inte bara köpa samma panel fast ej grundad, om du nu vill ha det utseendet menar jag?

Men måste jag inte kvistlacka då först?
200kvm yta handlar det om.

De vitgrundade brädorna jag refererar till kostar ca 125kr/m2. Hade sen tänkt att blåsa med färgspruta på dem när de sitter i taket.

Helt färdigmålade "industri-rustika" kostar 210kr/m2 och då tycker jag de är för perfekta.

Såklart är råspont konkurrenskraftigt BÅDE på känsla och pris. Men inte på att behöva kvistlackas och så. Det ska definitivt målas innan uppsättning. Gillar rustikt, men inte när det spricker och omålade ytor blottas.

Finns det färg som kan sprutas på de bräder jag refererar till? Inte smidigt att sprutmåla?

Kvistlacka måste du väl göra oavsett om du inte vill att kvistarna blöder igenom. De vitgrundade brädorna är inte kvistlackade, alltså den grundfärgen skyddar inte mot genomblödning av kvistar.

Du får tänka på vad du har under panelbrädorna eftersom dom du länkar till inte har någon not o spånt så kommer få glipor så du ser underlaget. Du bör alltså måla även sidorna på brädorna innan du sätter upp dom.

@vertex
Ah, så att kvistar inte blött igenom på brädorna som jag såg på brädgården, betyder inte att det inte kommer i framtiden. Hur långsam är blödningsprocessen?

Davidw skrev:
@vertex
Ah, så att kvistar inte blött igenom på brädorna som jag såg på brädgården, betyder inte att det inte kommer i framtiden. Hur långsam är blödningsprocessen?
Det kan ta alltifrån några veckor till flera år, men den stora anledningen till att det inte blöder igenom (speciellt mycket) på virket på brädgården och även på virket som sitter på utsidan av huset är att den relativa luftfuktigheten utomhus aldrig blir i närheten av så låg som den blir inomhus under vintern.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Ah. Fukten driver ut kådan?
Då är det de färdigmålade á 210 m2 som gäller då?

Varför inte måla allt själv?
Ett lager omonterat och ett lager efter montering.

Det finns färg som enl uppg förhindrar kvistgenomblödning, (utan shellack), för inomhusbruk.

Skulle funka. Nån som använt och vet att det funkar?

Davidw skrev:
Ah. Fukten driver ut kådan?
Då är det de färdigmålade á 210 m2 som gäller då?
Nej, tvärtom, avsaknaden av fukt driver ut kådan. Men det hjälper inte att köpa de färdigmålade heller, de kommer förr eller senare blöda igenom ändå när du monterar det inomhus.

Enda sättet att vara helt absolut säker att slippa genomslag är att måla 2ggr (täckmåla) med riktig shellack, drygt jobb men värt det. Det finns vitpigmenterad riktig shellack att köpa. Så kallade vattenbaserade kvistlacker är inget annat än helt vanligt vitlim (trälim) utspätt med vatten, de fungerar också bra, men inte riktigt lika bra som riktig shellack.

Nu ville du ju ha lite rustikt utseende så lite kvistgenomslag kanske inte är hela världen?

Förresten, skulle kanske i te hinna måla innan snickarna kommer. Därav idén med att köpa ett-lagers-struket till ett rätt facilt pris.

Vill du verkligen ha ospontade brädor i taket? Du kommer få centimeterstora glipor om du åker o handlar det och sen spikar upp det. Gäller att tänka till vad du har under panelen i så fall!

Ja, alltså det är ju den stora frågan.
Spont eller inte. Vi är rädda att det blir för rakt och prydligt med spont. Blir inte klok på det. Har sett några skräckexempel i tidningar där det i princip ser ut som om skårorna är laserskurna rakt i taket. Typ detta: ImageUploadedByByggahus.se1365089824.923048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill ha nått liknande detta:
ImageUploadedByByggahus.se1365089922.302627.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.