Ring och fråga något lokalt sågverk/brädgård, alt en gammal bygghandel på landet som kanske huvudsakligen lagrar virke utomhus.
(De kommer förmodligen att tycka att du är loco, men det är smällar man får ta ibland när man tänker utanför lådan och inte vill ha mainstream-produkter.;))

Alt köp vanligt (normaltorrt) virke och montera utan att direkt pressa ihop brädorna. Montera med ögonmått, använd bara tumstock för grovriktning så inte brädorna ligger snedare och snedare allteftersom. Målar ni taket vitt så syns alla skarvar garanterat, även om det inte går att få in en lillfingernagel ens, men ni kanske ville ha några mm breda skarvar? Då går det att sätta en spik i lämplig dimension mellan brädorna vid montering. Blir det ändå för raka skarvar så kan ni ju tvinga brädorna någon mm in resp ut när ni fäster dem.
(Fluktar du längs med brädorna så ser du att de (högst sannolikt) inte är perfekt raka.)
 
Avrapportering. Kan tyvärr meddela att det blev sisådär. Tror allt vi diskutera i denna tråd blev rätt. Fuktighet, brädder, ytstruktur och springor.

Förutom en sak. Som varken jag eller nån jag frågat hittills har insett; vikten av att sätta dem i rätt riktning. Ja, oftast brukar man ju säga att man inte aka sätta dem i släpljus men det har jag aldrig varit orolig för – eftersom jag vill se variationerna.

Har frågat runt och visat en bild som jag inte gillar samt tre som jag gillar, men aldrig har vi insett att riktningen varit så viktig i snedtak. Det mesta som gör denna sättning "för" perfekt i mitt tycke är att den inte har några skarvar. Har helt missat detta. Och anledningen till att den inte har skarvar är eftersom det blir en så kort sträcka för varje plank när den inte löper gavel till gavel och följdaktligen väljer snickarna att inte skarva.

Och vi missa att prata om riktningen på ovanvåningen. På bottenvåning ville vi ha golvet i viss riktning vilket satte taket, men på ovanvåningen gick golvet att lägga åt båda håll.

Nåväl, om nån ska sätta lite livfull panel i sitt snedtak, undvik att sätta det vägg>nock och istället gavel till gavel. Själv får jag väl spika om det nån gång :p
 
Aja, allt annat med springor etc blev bra så nog får taket sitta :)
 
Angående målning så kommer man undan med två lager om man använder spärrgrund och låter det torka minst 24 timmar emellan. Då behövs ingen kvistlack. Ser iallafall nu, ett halvår senare, fint ut i mitt 25 år gamla furutak a la bastupanel/gillestuga.
 
Bra att veta Anna, ska nämligen måla uthusets tak och väggar. Samt golvet på ovanvåning.

Finns det samma för golv förresten?
 
Jag såg aldrig nåt svar i tråden, varför skulle man behöva oroa sig om allergi om man använde panel målat med utegrundfärg?

/ATW
 
Vet inte. Men ingen direkt vinst i att använda det då det inte är kvist-hämmat. Det var väl slutsatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.