Volatyle skrev:
Spelar det någon roll om jag oljar en dag och sedan grundar ändträt en annan, eller bör dessa två saker göras i mer anslutning till varandra?
Det finns två olika typer av grundoljor. Antingen grundmålar man direkt efter grundoljning eller så väntar man till nästa dag. Vad som gäller framgår av bruksanvisningarna på burkarna.
 
Det där med grundmålat från fabrik är ju väldigt olika, sen är det väldig skillnad på vilken målarfirma man pratar med.
Jag köpte med mitt hus grundoljat och grundmålat.
Ena färgbutiken ville inte ens sälja färg till mig om jag inte köpte 60 liter grundfärg, de tyckte även jag skulle stolborsta hela fasaden innan grundmålning, stans demidekk ÅF för övrigt, husleverantören rekommenderar just demidekk ultimate ihop med den grundfärg som levererades.

Flügger färg i stan tyckte dock att grunden var duglig på huset (de har även varit här i andra ärenden så de vet hur det ser ut..) så jag har målat med deras färg istället, har även målat hela insidan med deras färg så har bra rabatter.

Jag fick iaf betala 15000kr extra för grundmålat, att det nu skulle vara så illa att jag ska stålborsta ner HELA fasaden för att börja om med grundolja så kunde jag ju lika väl köpt huset utan grundfärg, det är ju mindre jobb än att borsta hela fasaden.
 
Nu var allt ändträ oljat iallafall. Är det ett krav att jag utför grundmålning på ändträ direkt nu, eller är det OK att vänta några dagar med det?
 
Volatyle
Det ena systemet som innebär omedelbar grundmålning efter grundoljning (vått i vått) har du nu uppenbarligen missat.
Med det andra systemet, som förutsätter en viss grundolja, kan du måla med grundfärg tidigast efter ett dygn. Eller vänta några dagar.
Läs gärna mitt tidigare inlägg i denna tråd.
 
Redigerat:
Henri skrev:
Volatyle
Det ena systemet som innebär omedelbar grundmålning efter grundoljning (vått i vått) har du nu uppenbarligen missat.
Med det andra systemet, som förutsätter en viss grundolja, kan du måla med grundfärg tidigast efter ett dygn.
Läs gärna mitt tidigare inlägg i denna tråd.
Ajdå, då har jag nog gjort fel... Men nu är det för sent iallafall :)

Vol
 
Volatyle skrev:
Ajdå, då har jag nog gjort fel... Men nu är det för sent iallafall :) Vol
Om du har gjort rätt eller fel kan du se i bruksanvisningen på burken med grundoljan som du använt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.