Måste bara få detta ur mig då jag känner att det rinner över lite i skallen på mig nu.
Självklart är jag väl medveten att garantier gentemot konsument och näringsidkare kan te sig annorlunda.
Så här är fallet. Har enskild firma. Älskar Festool. Ville ändå ha en liten men ordentlig skruvdragare. Dessutom med lite vrid då det skruvas en hel del OSB och reglar. Lilla Festool CXS'n är för liten och min gamla T12 trotjänare saknar byxkrok och är faktiskt ganska klumpig.
Så jag passerade min leverantör och noterar att Makita hade kampanj på Kombikit med BDF456 samt BTD146 i systainer. Biter mig i läppen men chansar då jag kört mycket med en bekants och den är ju för fin den där maskinen med knack - BTD146. Jag slår till och köper maskinerna via mitt företag! Detta är slutet av februari 2013.

Glad i hågen, kört ganska mycket med min knackmaskin sedan dess och är supernöjd. :cool:

Min BDF456 har däremot inte gått så mycket och jag märkte nån gång att den hoppar ur 2'ans läge, rasslar och slirar på chucken. irriterande men jag lät det vara tills jag verkligen behövde borra en massa hål och maskinen kom fram igen - Samma sak händer.
Åker in till min leveratör och säger att den är ny och jag har problem med den. Inga problem, den åker iväg på service. (April 2013)
Hämtade maskinen igår och använde den senast idag. Felet kvarstår. Går bra på 1'an men 2'an hoppar ur och rasslar. Skitsur fortsätter jag att jobba med en annan maskin.
Kommer hem från jobbet och öppnar posten.

En faktura från min leverantör på över 1000 för service av maskinen. En helt ny maskin utan batterier och laddare får man idag för drygt 1800:-.

Jag har varken bett om eller fått ett prisförslag. Jag har ej heller fått besked om att servicen skulle kosta. Informerade tydligt vid inlämnande att den var helt ny. Håller inte en makita mer än 2,5 månader och då åker man på en käftsmäll för service man tror skall täckas av garantin?

Är detta korrekt? Förvirrad minst sagt... Bara kasta skiten och krypa tillbaka till märket jag VET fungerar?

Redigerat:
Borde väl framgå av kvittot om du har garanti.

Men om du köpt i din enskilda firma så är det ju istort sett samma som du köpt den privat.

Tack för ditt svar - Kvittot är således fakturan och där framgår tyvärr inga garantiavtal eller regler. Tyvärr.
Som företagare så saknar man i princip helt reklamationsrätt, men garantierna borde ju omfattas av tillverkarens typ 1 år garanti.
Vissa butiker erbjuder garanti utöver tillverkaren där man som företagare inte omfattas av just sånt "extra" i många fall.

Någon som fått Makita lagat under leverantörsgarantin? Jag hoppas innerligt att ett misstag begåtts och att min leverantör felaktigt fakturerats för jobbet och således vidare fakturerat mig. Jag hoppas dessutom att den gick till Makita i Sollentuna och inte till en annan verkstad som även dem lagar Makita - Den senare så är misstag fullt möjliga och den hade en "service" lapp på sig jag sett förr.... Den lappen såg jag senast på en av mina spikpistoler som "försvann" i 8 månader efter inlämning till service för att senare komma tillbaka med exakt samma fel som den åkte in för.... :thumbdown:

slacker skrev:
Måste bara få detta ur mig då jag känner att det rinner över lite i skallen på mig nu.
Självklart är jag väl medveten att garantier gentemot konsument och näringsidkare kan te sig annorlunda.
Så här är fallet. Har enskild firma. Älskar Festool. Ville ändå ha en liten men ordentlig skruvdragare. Dessutom med lite vrid då det skruvas en hel del OSB och reglar. Lilla Festool CXS'n är för liten och min gamla T12 trotjänare saknar byxkrok och är faktiskt ganska klumpig.
Så jag passerade min leverantör och noterar att Makita hade kampanj på Kombikit med BDF456 samt BTD146 i systainer. Biter mig i läppen men chansar då jag kört mycket med en bekants och den är ju för fin den där maskinen med knack - BTD146. Jag slår till och köper maskinerna via mitt företag! Detta är slutet av februari 2013.

Glad i hågen, kört ganska mycket med min knackmaskin sedan dess och är supernöjd. :cool:

Min BDF456 har däremot inte gått så mycket och jag märkte nån gång att den hoppar ur 2'ans läge, rasslar och slirar på chucken. irriterande men jag lät det vara tills jag verkligen behövde borra en massa hål och maskinen kom fram igen - Samma sak händer.
Åker in till min leveratör och säger att den är ny och jag har problem med den. Inga problem, den åker iväg på service. (April 2013)
Hämtade maskinen igår och använde den senast idag. Felet kvarstår. Går bra på 1'an men 2'an hoppar ur och rasslar. Skitsur fortsätter jag att jobba med en annan maskin.
Kommer hem från jobbet och öppnar posten.

En faktura från min leverantör på över 1000 för service av maskinen. En helt ny maskin utan batterier och laddare får man idag för drygt 1800:-.

Jag har varken bett om eller fått ett prisförslag. Jag har ej heller fått besked om att servicen skulle kosta. Informerade tydligt vid inlämnande att den var helt ny. Håller inte en makita mer än 2,5 månader och då åker man på en käftsmäll för service man tror skall täckas av garantin?

Är detta korrekt? Förvirrad minst sagt... Bara kasta skiten och krypa tillbaka till märket jag VET fungerar?
tja!
jag känner tyvärr samma vrede/besvikelse mot makita som du gör. har efter flertalet incidenter bestämt mig för att ALDRIG mer köpa ngt från dem. senaste var en tigersåg, köpte en enkel 3050 för att ha som extra maskin, dem första månaderna låg den ouppackad i hyllan, när jag väl för första gånger skulle bruka den så funka den i ca 3h till ha såga gammalt smuligt spåntak. efter dem timmarna var den så glapp i utgående axel att jag knappt våga köra den. inte värst bekymrad åkte jag till åf o påvisa fabrukationsfel och fick den skickad på reklamation., efter en vecka fick jag till svar att garantin inte täckte felen då maskin "gått för hårt" , 3050 var enligt säljaren en "enkel" maskin ej avsedd för detta jobb.. jag som i mim enfald troode de va just till att såga tigersågen var skapt. . fick inte ett öre, fick däremot betala retur frakt, trots att jag säkerligen handlat makita verktyg för 50 000,-..:(

nu i efterhand får jag nästan skylla mig själv att jag fortsatt handla detta skräp, spikpistoler har ständigt varit på reparationer, 2 st skruvdragare har haft samma vxl problem som du beskriver, (man får hålla in knappen mot 2ans vxl för att den inte ska hoppa ur), har säkert förbrukat 10st 18v batterier, vissa har bara funkat ngn dag innan dem smällt ihop.. hitills har det fungerat med garantier, men de tar tid att ständigt hänta/lämna på reprarion/reklamation.

Såg nyligen ett fall i domstol där en enskild näringsidkare köpt en produkt, och där domstolen konstaterade att konsumentköplagen var tillämplig.

Så utgå du ifrån att det gjorts ett misstag av butiken, och gå tillbaka och påtala detta samt att du köpt den som privatperson. Det kan ju vara så att det är butiken som är problemet snarare än makita, om butiken själva inte använt rätt serviceverkstad som jag förstår att du antyder. Det märker du kanske om du pratar med dem.... Men om du är en trogen kund borde de ju lösa det åt dig oavsett.

Själv har jag bara mycket goda erfarenheter av min samlinga Makita LXT maskiner som är mycket väl använda under ett antal års tid nu. Dock just ej BDF456.

Kan en enskild firma verkligen anses vara en privatperson?

Jag ser det lite som att om man lyfter momsen i företaget så är man ett företag och inte en konsument? Kan säkert vinklas på många sätt, men just att man använder sina verktyg för att tjäna pengar borde ju göra så att man omfattas av den vanliga reklamationsrätten och inte konsumentköplagen?

Däremot kan jag tillägga lite till garantins vara eller icke vara. Reglerna för bedömningar är ju alltid mot fabrikationsfel och skulle det vara en tvist om det är garanti eller ej så skall leverantören påvisa att det ej är ett fabrikationsfel de första 6 månaderna efter köpet och konsumenten som skall påvisa fabrikationsfel den efterkommande tiden av garantin.

Extra garantierna ger jag inte mycket för som vissa släpper (oftast Bauhaus/Hornbach) då det bara gäller fabrikationsfel så med deras garantier så kan vem som helst släppa 25 års garanti mot fabrikationsfel, men hur skall man bevisa fabrikationsfel efter 1år, 5år 10år?

Många leverantörer ger dock ganska bra garantier och mycket som kan anses vara felaktigt använt går ändå som goodwill för att slippa just den missnöjda kunden.

Har jobbat med service i verktygsbranschen i 13 år och måste nog säga att om du inte får ett kostnadsförslag eller iallafall reda på att det inte kan tas som garanti innan du får den i handen och en räkning så är det svagt. Dock så är jag inte helt säker på att det är verkstaden, oavsett om det är Makitas egen eller om det är en av dem autkoriserade som inte meddelat din leverantör. Med så kort tid från att du köpt den till att en garanti avslås så skulle jag nog kolla om din leverantör verkligen skickat med kvittot och begärt garanti, ytterst få maskiner med den ringa åldern som inte går på garanti.

Kopierar in Makitas garantivillkor här nedan också:

Garantiinformation
Alla Makita-produkter kontrolleras och vägs innan de lämnar fabrik och kan på så sätt garanteras vara fria från fel under gällande garantitid, både i utförande och i material.
Uppkommer fel under gällande garantitid på grund av tillverknings eller materialfel, skickas maskinen (komplett med väska, laddare, batterier och kvitto) till Makita Service-Center i Sollentuna eller annan auktoriserad serviceverkstad där verktyget kommer att repareras utan kostnad.

Garanti gäller inte om:
• Reparation eller försök till reparation har gjorts av annan än auktoriserad verkstad.
• Reparationer krävs på grund av normalt slitage.
• Verktyget har missbrukats.
• Felaktigt underhåll.
• Modifiering har gjorts på verktyget.

Gällande garantitider:
Elverktyg: 2år
Batteriverktyg: 2år
Luft/högtryckssortiment: 1år
Bensinverktyg: 1år
Batterier, laddare och tillbehör: 1år

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Det där är ju svar på tal utan dess like - Jag bara hoppas att maskin gått till "rätt" verkstad och således inte lagats av någon annan och på så vis så sumpar jag alla möjligheter att få den fixad igen. Nu ligger ju inte felet hos mig och därför kan jag tycka att jag måste in och prata med dem personligen - Med 2 år garanti på batteriverktyg så räknar jag med att en maskin som var 1,5-2 månader vid inlämning torde gå på garanti. Herregud, rasslar när man kör en 10mm borr i trä så det är ju inte så att man jobbat ihjäl den....

När jag köpte mina första LXT maskiner i början av 2007 från Makita så hade de bästa garantivillkorer där de var ensamma om att erbjuda 2 års garanti för batterier. Nu har de sänkt garantitiden för batterierna och dessutom blivit omsprungna av andra aktörer. Metabo erbjuder t.ex. 3 års garanti på batterierna och dessutom har 5,2 Ah med samma storlek och vikt.
Just Makitas maskiner med växel har en tendens att krångla om man har otur. Jag har haft problem med både BHP451 (3-växlad) och BDF456, båda gånger fick jag dem utbytta mot nya maskiner.
Men de övriga från LXT serien håller än idag, den mest använda är BTD140 som inte visar någon tecken på avmattning förutom några kolbyten genom åren.
Jag har säkert hunnit skruva minst 50 000 skruvar med den maskinen och den går fortfarande som en klocka.

slacker skrev:
Så jag passerade min leverantör och noterar att Makita hade kampanj på Kombikit med BDF456 samt BTD146 i systainer.

Min BDF456 har däremot inte gått så mycket och jag märkte nån gång att den hoppar ur 2'ans läge, rasslar och slirar på chucken. irriterande men jag lät det vara tills jag verkligen behövde borra en massa hål och maskinen kom fram igen - Samma sak händer.......
(jag kortade ner ditt inlägg lite....sorry)

Usch då, jag hämtade ut exakt samma paket med dessa maskiner i systainer igår.....så jag får hoppas jag slipper dina erfarenheter....jag provade bara BTD´n igår kväll, ett par snabba skruvar och den kändes verkligen bra...:cool:

Då min gamla Bosch borrmaskin lade av för cirka ett år sedan slog jag till på detta kombikit med Makita borrmaskin och BTD146 slagskruvdragare och är mycket nöjd med dessa. Kan verkligen rekommendera detta kit. Har iof använt dessa som en glad amatör och inte yrkesmässigt. Slagskruvdragaren är mycket effektiv. Väldigt kraftfull och i stort sett utan "rekyl". Har skruvat en massa gipssivor med denna och även grövre träskruv.

Synd att inte Makita har en fungerande serviceorganisation ifall det skulle bli problem med maskinerna.

Qarillion skrev:
Kan en enskild firma verkligen anses vara en privatperson?

Jag ser det lite som att om man lyfter momsen i företaget så är man ett företag och inte en konsument? Kan säkert vinklas på många sätt, men just att man använder sina verktyg för att tjäna pengar borde ju göra så att man omfattas av den vanliga reklamationsrätten och inte konsumentköplagen?

Däremot kan jag tillägga lite till garantins vara eller icke vara. Reglerna för bedömningar är ju alltid mot fabrikationsfel och skulle det vara en tvist om det är garanti eller ej så skall leverantören påvisa att det ej är ett fabrikationsfel de första 6 månaderna efter köpet och konsumenten som skall påvisa fabrikationsfel den efterkommande tiden av garantin.

Extra garantierna ger jag inte mycket för som vissa släpper (oftast Bauhaus/Hornbach) då det bara gäller fabrikationsfel så med deras garantier så kan vem som helst släppa 25 års garanti mot fabrikationsfel, men hur skall man bevisa fabrikationsfel efter 1år, 5år 10år?

Många leverantörer ger dock ganska bra garantier och mycket som kan anses vara felaktigt använt går ändå som goodwill för att slippa just den missnöjda kunden.

Har jobbat med service i verktygsbranschen i 13 år och måste nog säga att om du inte får ett kostnadsförslag eller iallafall reda på att det inte kan tas som garanti innan du får den i handen och en räkning så är det svagt. Dock så är jag inte helt säker på att det är verkstaden, oavsett om det är Makitas egen eller om det är en av dem autkoriserade som inte meddelat din leverantör. Med så kort tid från att du köpt den till att en garanti avslås så skulle jag nog kolla om din leverantör verkligen skickat med kvittot och begärt garanti, ytterst få maskiner med den ringa åldern som inte går på garanti.

Kopierar in Makitas garantivillkor här nedan också:

Garantiinformation
Alla Makita-produkter kontrolleras och vägs innan de lämnar fabrik och kan på så sätt garanteras vara fria från fel under gällande garantitid, både i utförande och i material.
Uppkommer fel under gällande garantitid på grund av tillverknings eller materialfel, skickas maskinen (komplett med väska, laddare, batterier och kvitto) till Makita Service-Center i Sollentuna eller annan auktoriserad serviceverkstad där verktyget kommer att repareras utan kostnad.

Garanti gäller inte om:
• Reparation eller försök till reparation har gjorts av annan än auktoriserad verkstad.
• Reparationer krävs på grund av normalt slitage.
• Verktyget har missbrukats.
• Felaktigt underhåll.
• Modifiering har gjorts på verktyget.

Gällande garantitider:
Elverktyg: 2år
Batteriverktyg: 2år
Luft/högtryckssortiment: 1år
Bensinverktyg: 1år
Batterier, laddare och tillbehör: 1år
Du verkar blanda ihop garanti och reklamationsrätt. Garanti är helt frivillig och kan innehålla vilka klausuler som helst. Dessutom finns det ingen 6mdr regel när det gäller garanti.

Reklamationsrätten har dock en 6mdr. regel där ÅF ska bevisa att det inte är ett ursprungligt fel. Efter 6 mdr. är det kunden som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel.

Ovanstående gäller dock konsumenter. Är det ett företag som är kund är det istället köplagen som gäller. Köplagen är dispositiv, konsumentköplagen är däremot tvingande.

screamin-daemon skrev:
Du verkar blanda ihop garanti och reklamationsrätt. Garanti är helt frivillig och kan innehålla vilka klausuler som helst. Dessutom finns det ingen 6mdr regel när det gäller garanti.

Reklamationsrätten har dock en 6mdr. regel där ÅF ska bevisa att det inte är ett ursprungligt fel. Efter 6 mdr. är det kunden som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel.

Ovanstående gäller dock konsumenter. Är det ett företag som är kund är det istället köplagen som gäller. Köplagen är dispositiv, konsumentköplagen är däremot tvingande.
Därför brukar man i dagligt tal säga att en konsument har 6 månaders garanti och 3 års reklamationsrätt enligt lag.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Vad sa leverantören som du lämnade in maskinen till när du påtalade att jobbet borde gått på garantin?

Jag har återkopplat till leverantören via telefon idag och fick besked att dom skulle återkomma. Så jag är faktiskt inte så mycket klokare just nu.

Fått något besked än?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.