10 985 läst · 26 svar
11k läst
26 svar
Makita vs Hitachi 18V
Sida 1 av 2
Hej,
Är ute efter ett Cordless18V Kit och har zoomat in på Makita eller Hitachi. Har hittat massor med info på forumet om Makita där de flesta verkar nöjda men det finns begränsat med kommentarer om Hitachi. På Lawson är Hitachi-kitet lite dyrare än Makita med ungefär samma verktyg (förutom sticksåg/tigersåg).
Är helt enkelt ute efter erfarenheter om Hitachi?
Är ute efter ett Cordless18V Kit och har zoomat in på Makita eller Hitachi. Har hittat massor med info på forumet om Makita där de flesta verkar nöjda men det finns begränsat med kommentarer om Hitachi. På Lawson är Hitachi-kitet lite dyrare än Makita med ungefär samma verktyg (förutom sticksåg/tigersåg).
Är helt enkelt ute efter erfarenheter om Hitachi?
Om det inte är någon större skillnad på specarna är det bästa du kan göra att åka till ett ställe där du kan klämma och känna vilken som du tycker känns bäst i handen för dig. Det är ingen revolutionerande skillnad i kvalité mellan maskinerna.
Jag föredrar Hitachi pga de känns bättre i handen.
Jag föredrar Hitachi pga de känns bättre i handen.
Det som eventuellt skulle kunna tala för Makita är väl att de har lite mer kuriösa kringgrejor, typ batteridammsugare (riktigt hyfsad), bandsåg och lövblås, om man gillar sånt. När det gäller normala verktyg är det nog strunt samma. Just sticksågen (Makitas) tycker jag är helt suverän, men jag har inte provat Hitachin så den kan ju vara lika bra den.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 932 inlägg
Kolla priserna på batterier också. Inte så kul att stå med maskiner som behöver nya batterier om något år och de kostar 1000kr/st. Båda har riktigt bra maskiner så jag säger som föregående talare, kolla vilket system som uppfyller de krav du har på utbud och sedan vilken som passar dig bäst ergonomiskt. Jag kör på Makita då jag hade en 14,4v (samma laddare och lysrör) och ville ha skruvautomat.
Vi har ju nyligen lärt oss att hitachis reservdelar är löjligt dyra, iaf för cirkelsågar jämfört med tex Bosch. Mao så kan det vara så att det inte lönar sig att reparera en hitachi om det inte är en garantifråga.
Nu kanske jag gör årets trådlyft, men tycker det är bättre än att starta en ny när samma ämne ska diskuteras
Jag är i valet och kvalet om vilket märke jag ska handla.
Det står mellan just Makita och Hitachi, har googlat endel och mer eller mindre bara hittat svar som "Åk till närmaste handlare och kän och kläm på grejerna, välj sedan den som ligger bäst i handen"
Jag tänkte satsa på en 18v serie, så att man sedan kan komplettera med nakna maskiner allt eftersom. Både makita och hitachi verkar ha i princip samma produktutbud, vilket gör valet ännu svårare
Finns det något som talar för eller emot dessa maskiner?
Just Makita har jag märkt en tendens att det säljs mycket av på Tradera, så att komma över billiga maskiner och utöka maskinparken verkar vettigt, iofs så är det ju inga problem att importera nakna maskiner själv.
Hoppas på lite konstruktiv respons nu när tråden är såpass gammal, nu när ni hunnit att prova era maskiner ordentligt
Jag är i valet och kvalet om vilket märke jag ska handla.
Det står mellan just Makita och Hitachi, har googlat endel och mer eller mindre bara hittat svar som "Åk till närmaste handlare och kän och kläm på grejerna, välj sedan den som ligger bäst i handen"
Jag tänkte satsa på en 18v serie, så att man sedan kan komplettera med nakna maskiner allt eftersom. Både makita och hitachi verkar ha i princip samma produktutbud, vilket gör valet ännu svårare
Finns det något som talar för eller emot dessa maskiner?
Just Makita har jag märkt en tendens att det säljs mycket av på Tradera, så att komma över billiga maskiner och utöka maskinparken verkar vettigt, iofs så är det ju inga problem att importera nakna maskiner själv.
Hoppas på lite konstruktiv respons nu när tråden är såpass gammal, nu när ni hunnit att prova era maskiner ordentligt
Makita vinner på sin mångfald av tillbehör....
Hitachi gillas av många för greppet.....så det är en smaksak, precis som avhandlats.....
Jag har ett Makita set med dragare o slagdragare...och är helnöjd....särskilt med BTD146
Ladan kör kampanj med ett gratis batteri om man köper två nakna maskiner....
Hitachi gillas av många för greppet.....så det är en smaksak, precis som avhandlats.....
Jag har ett Makita set med dragare o slagdragare...och är helnöjd....särskilt med BTD146
Ladan kör kampanj med ett gratis batteri om man köper två nakna maskiner....
Mitt tips är att köpa ett set med slide-in-batterier. ( Makita har väl bara det på 18-volt-fronten men hitachi säljer fortfarande clip-up-system.) Varför slide-in? Jo, batterierna blir så mycket lätthanterligare, får plats i medelstora fickor, tom 2 st i en spikficka på hantverksbyxor, tar inte så mycket plats i lådan heller. Dessutom fasas nog clip-up-systemet ut helt vad det lider...
Jag har Makita 18v och Hitachi 14v. Det jag saknar på makita är att kunna kolla batteristatus. Det går på hitachi-maskinerna jag har men man måste då sätta in batteriet i en maskin. Skulle jag investera från scratch nu hade jag nog valt metabo bl.annat pga at man kan kolla batteristatus på varje batteri individuellt. (fem batterier i lådan, vilka behöver laddas?) , men det är en heeeelt annan tråd...
Jag har Makita 18v och Hitachi 14v. Det jag saknar på makita är att kunna kolla batteristatus. Det går på hitachi-maskinerna jag har men man måste då sätta in batteriet i en maskin. Skulle jag investera från scratch nu hade jag nog valt metabo bl.annat pga at man kan kolla batteristatus på varje batteri individuellt. (fem batterier i lådan, vilka behöver laddas?) , men det är en heeeelt annan tråd...
Som övriga säger hugget som stucket.
Har haft både makita och hitatchi i jobbet, nu kör jag med hilti. Hem köpte jag mig en egen Makita då det är den maskin jag har varit mest nöjd med hittils.
Har haft både makita och hitatchi i jobbet, nu kör jag med hilti. Hem köpte jag mig en egen Makita då det är den maskin jag har varit mest nöjd med hittils.