Oj, en så ny bil vore något! :D

Troberg skrev:
Har du sett någon sladdlös med grepp som sitter rakt över borren/skruven?

Med andra ord, sån här modell:
[bild]

Inte sån här:
[bild]
Nu är jag naturligtvis väldigt OT, men kolla på festool C12/C15.

Nimajneb skrev:
Nja..riktigt så lätt är det inte...

Jag vill se dig komma med en 3 år gammal bil som meken inte kunnat fixa ett missljud på vid 3 tillfällen och att du får en sprillans ny bil alt alla pengarna tillbaka:D
nä, men på mobiltelefoner iaf så brukar det vara så. Det vet jag av egen erfarenhet tyvärr. :(

G
Batterierna är både röda och svarta.NiMh batterier.Pratade med makita försäljare och han sa att batterierna räcker ca 2 år sedan är det dags att byta batterier.Frågade om det var vanligt med fel på makita maskinerna och dom är som alla andra proffsmaskiner dvs somliga går sönder och somliga inte.Han skulle ta in mina maskiner och kolla felet.att maskinen (två st) rasslar och borrar inte var lite skumt men han har haft några sådana som bettet sig så.
Att batterierna släpper från maskin är vanligt om dom blir lite glappa.
Köpte dog en ny skruvdragare med två nya li jon batterier enbart för att dra en jävla massa gips skruv.Dock icke en makita.
3 års garanti dock ej på batterierna där alla tillverkare har max 6 månader vilket är en svaghet.

Klart som fan att man blir förbannad på skruvdragaren där batterier glappar måste stå och trycka in batteriet för att maskinen skall borra.batteriet släpper mm mm och när jag skött maskinen och batterierna som ett spädbarn.
och varför köpa ersättningsbatterier för när maskinerna 12 v börjar att bli gamla.
Man köper nya maskiner där batteri och maskinen med li jon batterierna är splitt ny för billigare peng en vad ersättningsbatterierna kostar.
När batterierna är slut så slänger jag skiten och köper nytt.
Inga problem i fortsättningen för då har jag nya saker hela tiden.
Köpa ersättningsbatterier för dyra pengar sedan pajar maskinen nej fy tusan nytt är nytt.
Vet att ena makitan är 6319D för den låg i källaren utan batteri kom jag på i eftermiddags.

GR_B skrev:
3 års garanti dock ej på batterierna där alla tillverkare har max 6 månader vilket är en svaghet.
Festool har 3 års garanti på batterier

Springare skrev:
fabrikationsfel yes

slitage... nja..är du 100 på detta?

Lite till offtopic men har denna i gömmorna troberg frågade efter en maskin med grepp i centrum det är en atlas copco/aeg abse 13 grymt skön att borra/skruva med pga greppet så man får tryck i centrum av borr/bits

• BwICqpwBmkKGrHqIOKjoEwPVuSH7uBMHkJOy_12 - Kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nimajneb skrev:
fabrikationsfel yes

Det var vad min säljare sa.

Nimajneb skrev:
Nja..riktigt så lätt är det inte...

Jag vill se dig komma med en 3 år gammal bil som meken inte kunnat fixa ett missljud på vid 3 tillfällen och att du får en sprillans ny bil alt alla pengarna tillbaka:D
Det är korrekt. Man har till och med rätt till skälig ersättning för extra kostnader detta bringar. Exempelvis om du är tvungen att ta en timme ledigt från jobbet och åker XX kilometer enkel resa så har du rätt att få reseersättning samt ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Om alla konsumenter kände till lagen så skulle det inte finnas några näringsidkare som sålde till privatpersoner...

Fluxor skrev:
Det är korrekt. Man har till och med rätt till skälig ersättning för extra kostnader detta bringar. Exempelvis om du är tvungen att ta en timme ledigt från jobbet och åker XX kilometer enkel resa så har du rätt att få reseersättning samt ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Om alla konsumenter kände till lagen så skulle det inte finnas några näringsidkare som sålde till privatpersoner...
kan du ge en entydig koppling i konsumentlagen om detta?

Min lilla rara slitvarg Makita 6227 har ett par batterier som följde med. Dom är rätt slut nu, men vad kan man vänta efter 7år. Har bytt motor på den en gång efter att ha slitit ut den efter 4 år tror jag. 300 pix gick motorn på, bytte själv och dragaren trallar glatt vidare. Jo, funderar på att begåva den med ett nytt batteri, har andra dragare som tagit bruksplatsen.

Alla tillverkare har måndagsex, Makita inget undantag, inte heller Festool. Fast måndagsexen ökar omvänt i proportion till priset, typ. Å andra sidan så suger det totalt att råka ut för ett sådant.

Jag har en hel del Makita verktyg och inget av dem har krånglat som är värt att nämna. Då något har hänt så har verkstan fixat inom Makitas garantirep, dvs inom 3dagar utan kost eller så har jag köpt delen av verkstan och fixat själv om garantin gått ut eller om maskinen kommer från USA eller GB. Makita delar är generellt rätt billiga med tanke på kvaliten; åter igen, måndagsex finns.

Redigerat:
Nimajneb skrev:
kan du ge en entydig koppling i konsumentlagen om detta?
Nej. Jag fick erfara detta den hårda vägen.

Vidare skrev jag fel, det är om felet kvarstår efter två reparationer man har rätt att häva köpet.

Många läser konsumentköpslagen som om det vore en julklappslista. Tyvärr(?) så är den inte så stark som många tror.
Det finns lite hänvisningar ovan och för den som vill läs gärna igenom och det blir ganska uppenbart att sälja bulkvaror är ganska riskfritt från en säljares perspektiv.

Nimajneb skrev:
Springare skrev:
fabrikationsfel yes

Det har ju framkommit att somliga av Festoolägarna inte vill slita på sina dyra maskiner så det torde väl vara riskfritt. :p

(ja, jag vill också ha ett gäng Festool)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.