Jo Raketforskaren, Du ser ingen skillnad på klockorna, eller väskor eller vad det nu är för skräp vi talar om. Jag plockade fram kameran och original Rolexen samt kopian, svängde de något sladdriga länkarna så lång till vänster det gick, och originalet var sämre än kopian. Vad gäller urtavlorna så finns det idag en uppsjö olika Rolex klockor, så ock kopior. M a o, det finns ingen anledning att ändra på kopiorna, då det finns en förebild. Men vad man får tänka på, är att det finns flera fabriker som tillverkar copy prylar, några bra några mindre bra, men ändå, 100kronor!
rolex.jpg

CHANEL MADE IN FRANCE...hmm, ca 3000:- i Sverige=mycket hög kvalitet.
chanel.jpg

S
:eek: 100 kronor för en Rolexkopia? Jag gav bara 40 för min! :D

Ok, tack Saturnus att du klargör för mig att JAG inte kan se skillnaden mellan kopia och original. Du skulle bara veta på hur många detaljer man kan avslöja de "märkesväskor" som "kidsen" springer omkring med nuförtiden.

Tänk dig en parallell inom bildkonsten. Du köper en någorlunda välgjord kopia av t.ex. ett Grünewaldverk. Besökare som kommer hem till dig kommer att bli mäkta imponerade, och kommer att se dig som en riktig connoisseur. Men om en konstkännare skulle se tavlan så skulle han direkt se att det var en förfalskning. Vari ligger nöjet? Är det att visa upp för omvärlden att man lever ett mondänt och dekadent leverne?

Jag säger inte emot dig att en kopia kan likna originalet på lite avstånd. Om man, inför gemene man, vill påskina att man har det gott ställt så är 100kr för en "Rolex" ett billigt pris. Om man däremot, som jag, är klockintresserad och ser ett egenvärde i att ha en välkonstruerad och välbyggd klocka så är ju en Rolexkopia inte mer värd än vilken dussinklocka som helst från Ur&Penn. (Inget ont om Ur&Penn, jag har haft flera klockor därifrån, men då har syftet bara varit att ha en prisvärd och välfungerande bruksklocka. Jag har inte skaffat dem för att beundra någon högre form av ingenjörskonst.)

Jag tror många här på forumet, av de s.k. verktygsfetischisterna, känner igen tillfredställelsen av att "ratta" ett kvalitetsverktyg. Först och främst blir det dagliga arbetet så mycket enklare med ett effektivt verktyg. Man maximerar möjligheten att få ett snyggt resultat och en fin finish på byggnationerna. Men det finns också, för många, ett egenvärde just i det faktum att verktyget är välbyggt. En liten del av nyttan med att arbeta med en bra verktyg blir till nöje. "Ingenjörskonst" är för mig ofta mer tilldragande än vanlig konst. Att priset för "the real deal" ibland kan kännas väl högt, säger jag inte emot. Men, värdet av varan sitter i betraktarens ögon. Vissa tycker i stället att de billigaste sakerna är, för ett speciellt ändamål, totalt värdelösa och därmed också hutlöst dyra.

Förresten, den där modellen på solglasögon har jag aldrig sett saluföras under Chanels namn. Modellen måste vara flera år gammal i så fall. Dessutom tillverkas, vad Jag vet, inte Chanels glasögonkollektioner i Frankrike, utan i Italien.

sawsaw skrev:
:eek: 100 kronor för en Rolexkopia? Jag gav bara 40 för min! :D
helt klart en copy av copyn, då blir det billigare.....

Raketforskaren, Vi kommer nog inte längre, Det finns tillverkning av Chanels prylar på lite olika ställen. Brillorna är 3 år gamla. Hade köpt några väskor till min dotter, Christian Dior, när vi satt på planet hem, fanns bild på en väska på omslaget av en modetidning på planet. Jag har haft bilder med från de stora, på prylar hämtade från deras hemsidor. När jag frågar runt i Kina och visar bilder, så känner de inte igen sig. Prylarna som visas på hemsidorna är minst ett år gamla, för tillverkaren i Kina. Kan även nämna att de där modeprylarna från Prada och de andra, inte är så eftertraktade bland kineserna själva. En original Rolex kostar ca 20% mer i Kina än i Sverige. Som avslutningsvis kan jag nämna, att jag haft original Rolex sedan 35 år tillbaka, inte fan är där någon som sett upp till mig för det.......haha

Man tillverkar fortfarande skottkärror hos Hörby Bruk, en sådan kärra kan man få tillverkad i Kina för 40kronor, levererad vid kaj i Sverige, vad är där då för mening med tillverkning i Sverige?

S
saturnus skrev:
helt klart en copy av copyn, då blir det billigare.....

Mmm, kanske det, men enligt säljaren så skulle det här vara en kvalitetskopia Made in P.R.C och inte nån billig kopia tillverkad i Korea. ;)

Hur som helst, den funkar inte längre. :D

Det här blir tyvärr OT men som Saturnus går på måste jag svara. Meningen med att tillverka kärror i Sverige är helt enkelt att det finns människor, bland annat jag själv, som undrar vad de får för pengarna när de köper något som är så otroligt billigt som ditt exempel. Vi litar helt enkelt inte på att det kan vara OK gjort i olika avseenden om det är så billigt. Du Saturnus får tycka och tro vad du vill, men ska nog vara glad att det fortfarande finns människor som mig i Sverige för utan tillverkningsindustri skulle landet stanna. Den tillverkande industrin är nämligen grundläggande för tjänstesektorn, det säljs som bekant ett antal tjänster till industrin varje år. Dessa tjänster genererar i sin tur andra tjänster osv. Tyvärr konkurreras svenskar i tjänstesektorn ut av bl a indier, men det är ju en annan historia... Man kan bara lite stilla fundera vem som till slut ska ha råd att köpa något om ALLT som säljs ska tillverkas i Kina och administreras från Indien? En trisslott någon?

S
Det du skriver är dagens sanning och skulle kunna bli morgondagens verklighet!

Dark_Helmet skrev:
Det här blir tyvärr OT men som Saturnus går på måste jag svara. Meningen med att tillverka kärror i Sverige är helt enkelt att det finns människor, bland annat jag själv, som undrar vad de får för pengarna när de köper något som är så otroligt billigt som ditt exempel. Vi litar helt enkelt inte på att det kan vara OK gjort i olika avseenden om det är så billigt. Du Saturnus får tycka och tro vad du vill, men ska nog vara glad att det fortfarande finns människor som mig i Sverige för utan tillverkningsindustri skulle landet stanna. Den tillverkande industrin är nämligen grundläggande för tjänstesektorn, det säljs som bekant ett antal tjänster till industrin varje år. Dessa tjänster genererar i sin tur andra tjänster osv. Tyvärr konkurreras svenskar i tjänstesektorn ut av bl a indier, men det är ju en annan historia... Man kan bara lite stilla fundera vem som till slut ska ha råd att köpa något om ALLT som säljs ska tillverkas i Kina och administreras från Indien? En trisslott någon?
Det var inte min mening att skapa oro på Forumet, det är kanke bättre att media står för nyheterna, nu senast skulle 1200 varslas hos AstraZeneca, och så här kommer det att fortsätta.
Men eftersom vi är på verktygsforumet, så har Du säkert sett de där maskinerna hos Harald m fl. En 230mm vinkelslip för 195 kronor, materialet i maskinen kan du inte ens köpa för dom pengarna i Sverige. Köpte själv en, och fick bytat till ny 3 gånger, tror där var för litet spel mellan kuggarna, så dreven rasslade sönder!=
Tråkigt, säkert något med härdningen, man får hoppas att defekten framförs till tillverkaren i Kina, och att man höjer priset med 2 kronor för att få lite bättre kvalitet på dreven. Man får väl också hoppas att de stora kända märken får sig en tankeställare, och ser över sin prisbild. Men även de stora, för oss mer kända tillverkarna, får också se verkligheten vad det lider, om de nu inte redan lagt över tillverkningen till Kina. Nu är det inte så, att någon liten klockfirma tillverkar Rolexkopior eller solbrillor eller vad det nu är, utan det finns 1200 sådana tillverkare av just de här prylarna. Asien är stort, och kineserna är affärsmän, de blickar redan mot Laos, Burma m fl andra länder för att få tillgång till billig arbetskraft. Själv förstår jag att någon tillverkningsindustri, på sikt, inte är lönsam
i Sverige.

Nej, saturnus, jag är inte orolig. Jag delar bara inte din åsikt. Jag är tvärtom övertygad om att tillverkningsindustrin har en framtid inte bara i Sverige utan i andra delar av västvärlden.

Det tragiska är ju att vi inte slutar köpa dessa produkter som man måste byta tre ggr innan vi får ett fungerande ex. Det är ju ett skrämmande slöseri med naturresurser att tillverka sånt skräp!

Jag avslutar debatten för min egen del men kan inte undvika att slänga in följande intressanta lilla länk som bevisar att jag inte är ensam i min tro.

Outsourca ? men med eftertanke - Ny Teknik

Det finns flera artiklar med liknande innehåll men detta får räcka för nu.

Har makita skruvdragare. Kikade och tydligen tillverkad i Kina.

Tappad femtielva gånger, även på lite höjder, och har genomgått ett hårt liv.

Håller fortfarande

Så kineserna kan om de bara vill;)

Dark_Helmet skrev:
Nej, saturnus, jag är inte orolig. Jag delar bara inte din åsikt. Jag är tvärtom övertygad om att tillverkningsindustrin har en framtid inte bara i Sverige utan i andra delar av västvärlden.

Det tragiska är ju att vi inte slutar köpa dessa produkter som man måste byta tre ggr innan vi får ett fungerande ex. Det är ju ett skrämmande slöseri med naturresurser att tillverka sånt skräp!

Jag avslutar debatten för min egen del men kan inte undvika att slänga in följande intressanta lilla länk som bevisar att jag inte är ensam i min tro.

Outsourca ? men med eftertanke - Ny Teknik

Det finns flera artiklar med liknande innehåll men detta får räcka för nu.
Ja vad skall man säga, olika uppfattningar, det hade man om det japanska skitet också förr, men dom har växt till sig, med samma standard och löner som vi= högre pris på produkterna. Blir detsamma med Kina....om 50 år.

Badger skrev:
Har makita skruvdragare. Kikade och tydligen tillverkad i Kina.

Tappad femtielva gånger, även på lite höjder, och har genomgått ett hårt liv.

Håller fortfarande

Så kineserna kan om de bara vill;)

Jo visst kan dom. Kolla den uppsjö av alu fäljar som säljs av Biltema m fl= 40 spänn inköpspris.

Avslutar nu infon om Kina, innan "trådvakten" stoppar inläggen. Tack för alla inläggen.
Göran

Apropå de Kinesiska lågprisverktygen så har det ju framkommit att gummiråvaran i vissa fabrikat innehåller relativt höga doser cancerogena ämnen. Detta pga. att man använder billigt restavfall från annan industri i sin egen tillverkning. Exponeringen av dessa ämnen på användaren ger nog en marginellt ökad risk för cancer. Men tänk på de Kineser som tillverkar verktygen. Jag har svårt att tänka mig att de har samma skyddsutrustning och säkerhetstänkande som vi är vana av i väst.

OBS! Nu syftar jag inte på t.ex. Makitas tillverkning i Kina. De använder så klart inte skräpråvaror och har en helt annan kvalitetskontroll. De kan ju också ta ut ett väsentligt högre pris för sina kvalitetsprodukter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.