Jag har berört detta ämne i både en och två trådar så varför inte starta en tredje?

Skämt å sido, jag kände att jag skulle lyfta ut detta så att det inte göms undan i andra trådar med helt andra rubriker.

Jag skickade följande fråga till ESSVE Produkter AB:
Jag såg att Makita gör delar av sina maskiner i Kina och jag vill veta om de 18V LXT-enheter som säljs i Sverige är "made in china" eller "made in japan", det senare som i alla fall tidigare var en kvalitetsstämpel för Makitas verktyg.
Min erfarenhet av dylika kontakter som jag stundtals söker är att man oftast tyvärr inte får något svar alls. Glatt överraskad fick jag följande svar - i mitt tycke väldigt betryggande och förtroendeingivande - redan dagen efter!

Det finns inget rakt svar på den frågan, maskiner tillverkas i olika fabriker löpande beroende på tillgång. MEN...Makita tillverkar enbart i egna fabriker, med japansk ledning och samtliga komponenter är de samma oavsett fabrik. Det är ej någon skillnad i kvalite mellan Kina och Japan idag, om vi talar om Makitas egna fabriker.
/Divisionschef Makita

Ja men vad ska han svara egentligen?
"Vi har flyttat produktionen till Kina istället för Japan så vi kan pressa priserna lite grann men tjäna ännu mer pengar, tyvärr får vi offra lite på kvalitén."

Nja

Jag skulle tro att det kan bli ganska "farligt" att säga något sådant om det skulle visa sig vara felaktigt.

Makita öppnade sin första fabrik i Kina 1993 så det handlar om 14 år av tillverkning.

Divisionschefen skriver vidare:

"Se bifogat för att se vilka maskiner som är tillverkade var per dags datum. "

18V Li-ion
FACTORY MODEL

-USA-
BVR350
BVR450

-JAPAN-
BDF450
BHP450
BPB180
BTP140
BTW251

-CHINA-
BDF451
DK1804FL
BGA452
BHP451
BJR181
BSS610
BTD140
BCS550
BHR240

-UK-
BJV180Z

14.4V Li-ion
-JAPAN-
BDF440
BFR440
BHP440
BHR162
BJR141
BPT350
BTD130
BTP130
BTS130
BTW250

-USA-
BVR340
BVR440

-UK-
BJV140

-CHINA-
BDF441
BHP441

Varför skulle egentligen produkter tillverkade enligt västliga/japanska kvalitetsprocesser vara sämre än dito producerade i väst/japan?

Här är i alla fall ett exempel på motsatsen:
Ryska bilar har dåligt rykte, men i ryska Kaliningrad, på andra sidan Östersjön, bygger tyska BMW personbilar som sägs ha högre kvalitet än de bilar som byggs hemma i Tyskland. En förklaring är att många i personalen är välutbildade militärtekniker som blivit över när det ryska försvaret hårt har skurits ner.
Läs hela artikeln på:
Ekot - Nyheter från Sveriges Radio - sr.se

Dom kan väl pressa priserna för
arbetskraften är billigare i kina.
Kvaliten behöver ju inte vara sämre.
Säg det verktyg som inte kommer från kina.

Mvh Putte

Jag kan inte heller förstå varför produkter från Kina skulle vara sämre än från andra länder. Tidigare har det inte funnits efterfrågan på inhemska produkter med kvalitetstämpel, som vi kräver. Som en parentes kan man undra hur en bil tillverkad i det högteknologiska landet sverige, kan dela sig på mitten, läs VOLVO.
Det är snarare så att man får vad man betalar för. De stora uppköparna från väst önskar sälja billiga maskiner till främst hemmapulare, lägger beställning hos en större tillverkare i Kina, och vill betala 36 kronor för en 230mm vinkelslip, som Harald senare säljer för 195 kronor inkl. moms, tull och frakt. Vad mer kan man begära. Vad gäller Makita och alla de andra utländska företagen i Kina, så använder de ofta sitt kunnande i "egna" fabriker där, för att dels få in en fot på den enorma marnad Kina utgör, och inte minst den billiga arbetskraften och materialtillgången. Men också som ett led i den tilltagande konkurrangen företagen emellan= vinna eller försvinna. Men kineserna själva då, nä dom bryr sig inte så mycket om vad västvärlden anser, dom jobbar på. snart kopierar dom en volvo som kan säljas för 3-dje delen av priset här hemma. Se bara på Rolex kopiorna idag, exakt som originalet, och till priset av 100 kronor.
bifogar bild på lite "kinaprylar" jag tog med på senaste resan.

huven100.jpg

den svenska tillverkningsindustrin är snart ett minne blott

Jättebra synpunkter som kommer fram men jag måste bara flika in, helt off topic, om Rolexklockorna. Exakt som originalet? Helt allvarligt? Mina käre far köpte en Rolex i Thailand (nu kanske det är just i Kina som man gör exakta kopior?) som la efter efter något halvår då den blev utsatt för väta i mindre omfattning. Han lämnade in den hos en urmakare som hade svårt att hålla sig för skratt då det visade sig att kugghjulen var gjorda av pressad papp som hade svällt...

saturnus skrev:
Se bara på Rolex kopiorna idag, exakt som originalet, och till priset av 100 kronor.
Exakt som originalet? Jag har ingen Rolex men väl en Omega. Så lite vet jag om kvalitetsur. Och jag vågar lova att dess automatiska (d.v.s. självuppdragande) urverk med kronograf inte går att kopiera för under hundringen. Ska man sedan ha vattentäthet, rostfritt stål, safirglas, o.s.v. så förstår man själv att det inte ens håller om man lägger på en nolla.

Men om det hade funkat så hade Rolex nog varit världens lönsammaste företag: tillverka en klocka för 100 kr och sälj den sedan för 50000 kr.

Lite OT kanske i Makitafallet eftersom de tydligen använder samma komponenter överallt. Men det kom ju en larmrapport för ett tag sedan om kinatillverkade produkter med halter av tungmetaller (bl a Kadmium) som låg för högt, se länken

Otillåtna halter av bly och kadmium i hemelektronik | Miljöstrategen

Den artikeln säger en hel del om kinesisk "kvalitet". Svensk tillverkningsindustri står sig oerhört väl när man ser till hela bilden inklusive miljöpåverkan och arbetsmiljö. Tyvärr är vi ofta inte benägna att betala för det verkar det som.

S
Visst, men det är skillnad på vem som äger företaget och vem som övervakar kvalitén.
Jag har skrivit i en annan tråd att om kineserna själva (eg. staten) äger fabriken och tillverkar produkter/kopior etc. helt i egen regi utan inblandning från västvärlden så är i regel kvalitén bra mycket lägre än om ett västerländskt företag etablerar sig i Kina med egen ledning men inhemsk arbetskraft. Allt det där med kvalitetskontroll följer ju med då från det utländska företaget. Företagen tjänar pengar ändå på att flytta produktionen till Kina, utan att behöva tumma på kvalité. En arbetare tjänar typ 20-25 kronor om dagen.
Angående larmrapporten om höga halter av tungmetaller så återfanns ju inte dom i produkter med stora kända varumärken utan i produkter förmodligen tillverkade av sådana företag jag nämnt ovan.

ursäkta inhoppet om Rolex kopiorna, men då jag själv har ett original, och detta går inte att skilja från copyn, så skrev jag så. Självuppdragande och med flytande sekundvisare, men naturligtvis skiljer det sig på urverket, hemskt vore det annars. Alla copy prylar som finns i Thailand, kommer från China, liksom det mesta från Taiwan. Men när det gäller Dior, Gucci, LV eller Prada, så tillverkas många av deras prylar i China, liksom Harley Davidson skinnjackor, och med den överproduktion som finns, så öppnar man bakdörren på lördag eftermiddag, och öser ut en del, till hugade uppköpare. M a o många prylar är inga copy.

sawsaw skrev:
Visst, men det är skillnad på vem som äger företaget och vem som övervakar kvalitén.
Jag har skrivit i en annan tråd att om kineserna själva (eg. staten) äger fabriken och tillverkar produkter/kopior etc. helt i egen regi utan inblandning från västvärlden så är i regel kvalitén bra mycket lägre än om ett västerländskt företag etablerar sig i Kina med egen ledning men inhemsk arbetskraft. Allt det där med kvalitetskontroll följer ju med då från det utländska företaget. Företagen tjänar pengar ändå på att flytta produktionen till Kina, utan att behöva tumma på kvalité. En arbetare tjänar typ 20-25 kronor om dagen.
Angående larmrapporten om höga halter av tungmetaller så återfanns ju inte dom i produkter med stora kända varumärken utan i produkter förmodligen tillverkade av sådana företag jag nämnt ovan.
Menar Du även porslin och tyger som man tillverkat där i tusen år? Då vi sprang omkring i björnskinn och bodde i kojor i skogen.

saturnus skrev:
....Som en parentes kan man undra hur en bil tillverkad i det högteknologiska landet sverige, kan dela sig på mitten, läs VOLVO.
Det är snarare så att man får vad man betalar för............den svenska tillverkningsindustrin är snart ett minne blott

Ville bara säga att ca 70% av de Volvobilar som säljs i Sverige inte är byggda i sverige utan i Gent, Belgien. Dessutom är det inte många % av komponenterna som är från sverige, dessa kommer från Östländerna och Asien;) .

F n har man satt stopp för copy prylarna i China inför det stundande OS, så gott det nu går. Men ändå skrämmande hur man kan sälja Rolex klocker för 20--50.000
utan att skämmas. Kan urverket vara så mycket bättre än i en kina rolex för 100 kronor. Vad gäller själva länken, så tar Rolex ca 4000kr för en sådan, china copyn ser exakt lika ut, samma antal skruv som håller ihop länkarna.
Ginnfilt får ursäkta avviket, men vi har talat om detta i flera trådar tidigare, då kom även de japanska skitbilarna med i inläggen, bilar som fortfarande återfinns på de flesta garageuppfarter:confused:

saturnus skrev:
ursäkta inhoppet om Rolex kopiorna, men då jag själv har ett original, och detta går inte att skilja från copyn, så skrev jag så. Självuppdragande och med flytande sekundvisare, men naturligtvis skiljer det sig på urverket, hemskt vore det annars. Alla copy prylar som finns i Thailand, kommer från China, liksom det mesta från Taiwan. Men när det gäller Dior, Gucci, LV eller Prada, så tillverkas många av deras prylar i China, liksom Harley Davidson skinnjackor, och med den överproduktion som finns, så öppnar man bakdörren på lördag eftermiddag, och öser ut en del, till hugade uppköpare. M a o många prylar är inga copy.
Ursäkta att jag fortsätter OT:

Jag har känt på en Rolexkopia, beställd från Hong Kong, för 800kr. Vid en första anblick ser den jättebra ut, en oinvigd hade inte sett någon skillnad mot originalet. Men, om man är det minsta klockintresserad så ser man fort var det sparats in. Länken är betydligt sladdrigare, har tunnare gods och långt ifrån samma finish som originalet (och då är ju inte ens Rolex kända för att göra "outstanding" armband). Färgen på urtavlan har inte samma nyans, texten har inte rätt typsnitt. Urverket var iofs ett Japanskt automatiskt. Dock ett otestat budgetverk som drog sig i storleksordningen en minut om dagen. Att en Kinaklocka för 100 spänn skulle vara lika fin i finishen som en riktig Rolex stämmer helt enkelt inte.

Sen måste jag fråga vilken sorts tillverkning de Europeiska modehusen har i Kina? Alla de varor jag har från de märken du nämner är producerade i Europa (15-20 par skor och åtskilliga klädesplagg). Jag har även haft det tvivelaktiga nöjet att jämföra bl.a. mina skor med kopior tillverkade i Kina. Kopiorna är så dåligt gjorda att jag t.om. har svårt att tro att modehusen orkar bry sig, jag skrattade i alla fall åt eländet.

Harley Davidsons skinnjackor kan jag inte uttala mig om, de kanske tillverkas i Kina. De kan väl dock knappast kopplas ihop med de Europeiska kvalitetsmärkena.

Ett annat praktexempel på Kinesiskts skräp är deras kopior på Globalknivar. Kopiorna ser EXAKT ut som originalen så om man vill köpa dem endast för att "flasha" så är man "home safe". Stålet i knivarna är dock så fruktansvärt dåligt att knivarna knappt är använbara.

För att återknyta till trådens ämne om (Makitas) tillverkning av verktyg i Kina: Det finns ju ingenting som säger att verktyget skulle bli sämre för att det sätts ihop av Kines. Det som är betydelsefullt är ju, som tidigare nämnts, att kvalitetssäkringen bibehålls.

Ursäkta mitt långrandiga svar, men nu har jag fått skriva av mig lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.