Lätt att ta ut sin aggression över andra när man är förbannad på sig själv. Jag är ju också bara en lekman men skulle lätt gå vidare med detta eftersom du verkar ha ett case här. Sen när det är klart behöver du förhoppningsvis aldrig ha kontakt med honom igen. Att han snackar skit kommer nog de flesta att genomskåda i slutändan iaf.
 
Självklart han kämpar för att slippa ta ansvar för detta! Att han inte kommer att ge sig utan strid kan du nog utgå från. Ta det inte personligt, bara! Jag tror det är bra att bena upp problemet i flera och bedöma rättsläget för vart och ett.
1. Var stenkistan godkänd enligt kommunens regler när den gjordes? Blev kommunen över huvudtaget informerad? Vad säger kommunen om ansvarsfrågan?
2. Stenkistan funkar uppenbarligen inte. Varför? Har han slarvat med att tömma slamavskiljaren? Utfördes anslutningen till stenkistan på ett felaktigt sätt?
3. Hur pass medveten var säljaren om dessa problem?
4. Hur mycket av detta hade du själv kunnat ta reda på innan du köpte.

Allt snack om hur många år en stenkista "håller" är ju irrelevant om den a) byggdes utan kommunens tillstånd och i strid mot gällande bestämmelser; b) inte fungerar.
 
Redigerat:
Om du inte redan gjort det så skall du skicka ett skriftligt meddelande om att du har för avsikt att kräva honom på kostnader för felet i avloppet, och att du återkommer med mer preciserade krav när du fått in offerter.

Efterssom du redan pratar med en advokat så bör du nog rådfråga advokaten om formuleringen, det kan finnas detaljer som bör stå i brevet. Och du bör hålla ned argumentationen till ett minimum. Alla onödiga argument kan ge motparten argument mot dig.

Det är viktigt att du skickar ett skriftligt krav där du gör klart att du tänker begära ersättning. Du har en begränsad tid på dig för det efter att du upptäckt felet. Jag vet inte om brevet måste vara rekomenderat, ibland räcker det tydligen att med vittne kunna visa att man postat brevet. I så fall är det bättre än rek. ett rek. brev kan man låta bli att hämta ut.

Att du pratat med säljaren per telefon har ingen formell vikt. Han kan hävda att du bara gnällde, att han inte förstått att du reklamerat köpet osv.
 
-MH- skrev:
Du får väl prata med någon vuxen person som kan hjälpa dig med konflikthantering?
Nu var du inte snäll...;)
 
Hej alla nyfikna.

Efter mycket om o men har de kommit fram till en lösning iaf kostnaden blev jag 60% han 40% så jag är nöjd.
Tack för dom som stöttat mig i denna fråga.

/
 
O
Trevligt när man får en uppdatering i frågan!
Bra Att du är nöjd!
 
Grattis!
 
Grattis!
 
Vilken summa hamna kalaset på?
 
Bra med uppdatering!
 
P
Det vore också intressant att höra vilka argument som fick säljaren att gå med på det hela.
Vad sa kommunen?.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.