G Grannens Häck skrev:
Jag har en sälg bredvid min infiltration, vette tusan om det är så smart men jag gillar den och den ger skugga på ett ställe jag behöver. Funderar varje sommar på att ta ner den men den står där än och blir bara större.
Så är det ju som du säger så behövs ingen bädd för detta avlopp jag skulle bara kunna dra ner det i diket om jag vill. Problemet är att jag inte har något dike på den sidan av vägen.. Då tänker ni gräv upp och lägg i ett rör till andra sidan vägen och led in avloppsvattnet där.. men det skulle min granne aldrig gå med på..
 
G
Lillieroos Lillieroos skrev:
Så är det ju som du säger så behövs ingen bädd för detta avlopp jag skulle bara kunna dra ner det i diket om jag vill. Problemet är att jag inte har något dike på den sidan av vägen.. Då tänker ni gräv upp och lägg i ett rör till andra sidan vägen och led in avloppsvattnet där.. men det skulle min granne aldrig gå med på..
Har kommunen godkänt med bädd måste du nog kolla om den kan tas bort först. Kan ju finnas ett villkor på en sådan i ditt fall.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Grannens Häck skrev:
Har kommunen godkänt med bädd måste du nog kolla om den kan tas bort först. Kan ju finnas ett villkor på en sådan i ditt fall.
Så är det man har det avloppstillstånd man har. Och en del av detta är var recipienten ska vara, i TS fall infiltration i mark på angiven plats.
 
Ligger en infiltration från -84 här och godkänd 2023, sväljer allt vatten. Tveksam till att rötter ska kunna ge de problemen.
Skogsområde med träd och tät undervegetation där en infiltration från 1984 är installerad och fungerar bra enligt inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Lillieroos
  • Laddar…
Om man inte vill engagera i detta - sälj som det är med situationen beskriven i samband med försäljningen.

det är inte säkert att det påverkar försäljningspriset så mycket som du befarar och nya ägaren kan ha helt andra tankar och får då ta pucken med kommunen,.
 
  • Gilla
Coolman och 2 till
  • Laddar…
Känns inte som ett alternativ när prislappen är ganska hög..
 
Claes Sörmland
Vad är egentligen observationerna som gör att du tror att det är fel på bädden?

Är det enbart att bädden frös i våras och har rört på sig så att luftningsrören är snea?

Tar bädden emot vatten och är det vattenfritt när du tittar ned i luftningsrören?

Kan det inte hänföras till en väldigt underlig vinter med omväxlande frysning, tining och nederbörd. I min del av landet, Sörmlandskusten, var det den värsta vintern på länge vad gäller vägunderhållet p g a detta. Potthål överallt. Många rapporterade om alla möjliga marksättningar här på forumet.
 
Lillieroos Lillieroos skrev:
Känns inte som ett alternativ när prislappen är ganska hög..
Ju dyrare objektet är så spelar det allt mindre roll med de pengarna det kostar att fixa om man låter en firma göra jobbet, gör köparen det själv med egna inhyrda maskiner kan det bli ännu billigare...

hade objektet kostat 450kkr, ja då hade det nog gnölats om de kanske 50kkr - 100kkr för att fixa det - men inte om det är +4 miljoner där folk kan öka budet med flera hundra tusen per gång i budgivningen bara för att vinna... det förutsätter förstås att objektet är något som är så attraktivt att man slåss om det.

Och det är ändå du i slutändan som bestämmer om budet är acceptabelt, och skulle det inte gå att sälja, ja då kanske du får fixa det innan nästa försäljningsförsök.
 
  • Gilla
Coolman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.