Någon som vet om det finns mindre (infällda) mätarskåp att få tag på, marknaden verkar oerhört begränsad med tre tillverkare och alla infällda minst 50 breda och 70 höga. Med de nya minielmätarna borde man kunna göra ett mindre skåp!
/Tobben

rusticola skrev:
Någon som vet om det finns mindre (infällda) mätarskåp att få tag på, marknaden verkar oerhört begränsad med tre tillverkare och alla infällda minst 50 breda och 70 höga. Med de nya minielmätarna borde man kunna göra ett mindre skåp!
/Tobben
Det är för att de ska rymmas åskskydd, säkringar och annat "jox". Bra med stora mätarskåp för oss elektriker :)

Mikael_L
rusticola skrev:
Med de nya minielmätarna borde man kunna göra ett mindre skåp!
/Tobben
Jag skulle tro att det kommer ta flera år innan mätarskåpens storlek kommer att minskas som anpassning till nyare mätare (om någonsin).
Det handlar bl.a. om produktionsomställning samt bakåtkompabilitet.

Alla som köper ett nytt skåp ska inte bygga nytt, utan det kan lika gärna handla om att byta ut ett gammalt skåp, dvs redan ett stort hål i väggen.

Och alla nya mätare har INTE mindre yttermått

Redigerat:
Nu har jag ju det så trevligt förspänt att mitt skåp sitter på en luftledningsstolpe så det är ju klart men vad säger ni om att göra ett litet plutteförråd på 1-2m2 i förväg och sätta skåpet på?. Det är en byggnad så på så sätt blir skåpet rätt monterat från början. Att man sen flyttar skåpet och plockar ned den lilla boden är ju en annan sak

Och när allt plusas ihop, hur mycket tjänar man på att montera fardigt elskåp? Om ny elpriset är det samma som för byggel- förrutom då anslutningskostnaden på ca 3000:- men det är ju bara en engångsavgift eller hur ?

Vad är kravet för ett byggelcentral? kan man ha ett 16A skåp ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.