Som du ser i det HSP skrev är det inget omöjligt men för att vara säker på att lyckas får du se till att elektrikern du anlitar förstår vad som krävs formellt och kan/vill utföra det så. Beror även på nätägaren dvs storlek, byråkrati och vilken kontakt elfirman har där informellt, men gör ni allt uppfyllande gällande standard för mätarskåp är det enkelt och inget som hindrarJ jenslun skrev:
Det är en bra lösning där leveranspunkten är separerad i gränsen och där du sen kan göra som du vill med huvudledningar på din sida. Har man problem med frekvent utlösta mätarsäkringar får man rätta det bakomliggande problemet.
Det är inte en riktigt bra början för ditt fall bättre med andra delar på samma tema som inte är så sammansatta. Den du visar har sitt användningsområde och det är inte att bestycka ett markskåp för mätning och vara säker på att det ska ses som ok. Har du tur är din elektriker med på vad som krävs men jag tror de är relativt sällsynta det är inget de normalt behöver tänka på.J jenslun skrev:
Ett annat viktigt skäl är det strikta ansvar de har för servisledningen fram till anslutningsplinten. Det är inget lyckat att stå med det och ledningar/avslutningar i varierande skick inne hos kunden vid ev skada. Samma med ledningen som med tiden kan byggas över, flyttas på felaktiga sätt osv vid om/tillbyggnad.MathiasS skrev:
Nej nej, de saker jag länkade till var bara ett sätt att få fram tanken, elektrikern måste bestämma detta så de blir godkänt!
ja känns bättre att ha de insett skåp, sådär som bilden visar vill man ju inte att de serie! O de e väl så de blir med tiden, något där vattnet måste rinna över o samma skit
passar bättre vid busken
ja känns bättre att ha de insett skåp, sådär som bilden visar vill man ju inte att de serie! O de e väl så de blir med tiden, något där vattnet måste rinna över o samma skit
passar bättre vid busken
Jag har också min mätare med tillhörande säkringar inomhus, det är en placering jag sätter värde på. Den sitter inte ivägen där den är och är lätt åtkomlig för mig i alla väder. Jag vill inte ha något jämrans plåtskåp på fasadenS Soltorp40 skrev:Själv har jag tavlan inomhus, det är ett gammalt hus [...] I de nya mätare som nu snart skall tvångsmässigt placeras ut till samtliga abonnenter (oavsett om man är nöjd med nuvarande mätare eller ej) krävs bland annat att abonnenten själv skall kunna följa sin förbrukning - dvs en display.
Den displayen är rätt ointressant placerad i ett plåtskåp utomhus som i genomsnitt öppnas lika ofta som elverket kommer på besök, men nu är det bestämt så, alla måste ha den. Det är ju inga problem att bestämma "dyr lösning" när "någon annan" skall betala kalaset.
Jag fick en ny mätare i våras, den visar bl a både aktuell spänning och ström på varje fas, ackumulerad förbrukning i kWh, effektfaktor mm. För dom flesta abonnenter är det antagligen ointressant men jag finner ett visst värde i att kunna hålla koll på dessa parametrar.
Som du säger så är nyttan av detta väldigt begränsad om man ska behöva ta på sig skorna och gå ut och titta i ett skåp. Jag tror att få kommer att bemöda sig.
Det är också intressant att läsa att Siemens som uppfann Diazed-säkringen anger i sina datablad att lägsta omgivningstemperatur är 5 °C
Att Diazed skulle ha en nedre temperaturgräns på 5 grader är en helt felaktig uppgift, dom har ingen nedre eller övre gräns. Däremot påverkas det strömvärde som gör att säkringen brinner, av vilken temperatur som råder i omgivningen.
Det kommer bara ur ett typiskt område använt i standarder -5 - 40 °C som ansluter till den punkt i standard för karaktäristik Diazed man är ute efter här dvs 20 +/-5 °C där märkdata definieras. Vi som har dem ute kan då i midvinterköldens hårda timmar njuta av ca: 20% större möjligt uttag i överlastområdet när skinkan griljeras.
Då föreslår jag att du kontaktar Siemens och meddelar att deras data är felaktig.E elmont skrev:
Här är länken till ett datablad för en 16A säkring:
https://support.industry.siemens.co...rmat=pdf&mlfbs=5SB261&language=en&caller=SIOS
Det står -5 till +40. Vad konsekvenserna blir om temperaturen faller utanför detta område framgår inte, men det är uppenbart att dessa säkringar inte kan användas i ett skåp utomhus i Sverige om man lägger vikt vid att följa tillverkarens anvisningar.
Att det sedan fungerar i praktiken är en annan sak.
Det är också intressant att Siemens säger att diazed kan monteras på valfri ledd men att de helst ska monteras lodrätt.
Liknande trådar
-
Elmätare P1 port?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Metallsmak efter byte av vattenmätare, kommunalt vatten
Vatten & Avlopp -
Var ska man sätta apparaten som kopplas till han-porten på mätaren?
El -
Fuktmätare till krypgrund mm
Miljö & Hälsa -
Tryckslag från tvättmaskin efter byte av vattenmätare
Vatten & Avlopp