Hej

Jag önskar att flytta min mätare som sitter på en kattvind till annan plats, också då jag i framtiden skall tilläggsisolera huset och tycker fasad skåp är stora o fula så slog de mig att man kunde sätta upp ett skåp vid tomtgräns istället.

Har sätt att man satt elmätare (nätmätaren) i lite olika marksskåp typ såna man ser längs vägen fast lite högre.
Frågade då en elektriker som svarade att det ställdes spec krav på dessa skåp och att man inte kan ta ett "vanligt". Stämmer detta?

• Gilla
gärdsmygen
  • Laddar…
tommib
Är speciella skåp som är gjorda för mätarmontering, då blir kabeln in till hus din och förlägges av dig, vid max 25 amp mätarsäkring så är det 10 m2 koppar eller 16 aluminum och 5 ledare in till central. Kolla priserna för respektive kabel, kan vara billigare med aluminum om det är längre sträcka. Sen får du fråga nätägaren om dom godkänner markmätarskåp.

J jenslun skrev:
Hej

Jag önskar att flytta min mätare som sitter på en kattvind till annan plats, också då jag i framtiden skall tilläggsisolera huset och tycker fasad skåp är stora o fula så slog de mig att man kunde sätta upp ett skåp vid tomtgräns istället.

Har sätt att man satt elmätare (nätmätaren) i lite olika marksskåp typ såna man ser längs vägen fast lite högre.
Frågade då en elektriker som svarade att det ställdes spec krav på dessa skåp och att man inte kan ta ett "vanligt". Stämmer detta?
Vill du ha ett som inte är annorlunda i format och byggt på samma grund som de du ser utefter gatorna kan du med fördel välja ABB kabeldon CDCS 25 M. Det är en helt annan klass än de som anges markmätarskåp likt exemplet tommib gav, de är inte så avvikande i pris heller om du handlar rätt.

Det är bara vissa mått och möjligheter i inredningen som krävs för att i princip vilket skåp, kapsling som helst avsedd för el ska kunna användas som mätarskåp det kanske är vad elektrikern tänkte på. De du sett av kabelskåpstypen fast högre är inget för ditt fall de är i princip ett normalt utfört undertill och med ett mätarutrymme upptill för tex någon större skyltning, busshållplats osv.

• Gilla
bonnen och 1 till
  • Laddar…
Helt klart att CDCS 25 M är av mycket bra kvalité och är i samma storlek som gatskåpen CDC420.
utvändig bredd 350mm, djup 220mm, höjd 1200mm över färdig mark. varmgalvat,

https://new.abb.com/low-voltage/sv/...scentraler-klip-centraler/cdcs-2520-cdcs-6320

Egenskaper för lågbyggt mätarskåp CDCS 25 M, CDCS 63 M

• Godkänd för placering i publik miljö.
  • Inkommande plint under plomberbar kåpa. 6-50mm2 som standard. Kan fås med större anslutning på förfrågan.
  • 5+7 lediga DIN-moduler för montage av t.ex. MCB, jordfelsbrytare och schukouttag.
  • Tilläggsmodul CDCS CM med ytterligare 2x4 DIN-moduler.
  • Plats för elleverantörens ventilavledare under plomberbar kåpa.
  • Uttagsöppning ställbar upp till Ø60mm.
  • Abonnentlås

Hej tack, ska prata med elektrikern igen imorn, Anledning till jag fråga var för att jag har en bekant som har ett skåp liggande, var o kollade på den nu och det är ett Kabeldon KSIP 033, behövs ju en mätartavla och inkommande säkringar, men vad tror ni om detta? Är det tillåtet?

Verkar lite opraktiskt att ha huvudsäkringarna i ett skåp ute vid tomtgräns.

När "midvinterköldens natt är hård, blott stjärnorna gnistra och glimma" (för att säkringen råkade gå när Ni samtidigt tvättade, torkade, griljerade skinkan och hade glömt stänga av bastun - med värmepumpen i bakgrunden för att tonåringen just behövde duscha...) måste man alltså på med paltorna, hitta skåpsnyckeln och en ficklampa, och sedan ut och pulsa till skåpet, eller sätter Du det så att det alltid blir snöskottat framför?

Medger att en hel del av detta är nästan lika illa för fasadmätarskåp.

Någon sade tidigare att kabeln från mätare måste vara 5 x 10. min uppfattning är att det vanligen är tillräckligt med 5 x 6 mm2 upp till 25A huvudsäkring. Kravet på 10 mm2 avser PEN-ledare, och då skulle man kunna tänka sig 4 x 10 i någon variant. Undantag kan finnas om man bor med svagt elnät, långt ut på landet eller långt från transformatorn.

"På landet" är det dock vanligt med mätarskåp på sista stolpen, och därifrån kablar till flera byggnader. Din lösning blir väl rätt lik detta.

Jag vet också att det en period, lite innan fasadmätarskåpen kom stort någon gång på 70-80-talet var en del elverk som regelmässigt satte påbyggnadsskåp ovanpå sina kabelskåp i villakvarteren som då byggdes nya, och placerade mätarna i dessa skåp. Jag inbillar mig att huvudsäkringarna sedan placerades inne vid huvudcentralen för överlastskydd/debiteringsgräns.

Själv har jag tavlan inomhus, det är ett gammalt hus. Eftersom jag arbetat en hel del med mätning och fjärravläsning, men även med elektronikkonstruktion, så är jag väldigt förvånad till varför nätägarna idag vill ha elmätarna i utomhusskåp. Byte/tillsyn typiskt så sällan som med 9 eller 10 års intervall, tekniken börjar bli rätt mogen och har visat sig inte krångla värst mycket, men betydligt bättre miljö för elektronik och för mätnoggrannhet om prylarna får sitta inomhus. Avläsningen sker med fjärrkommunikation.

I de nya mätare som nu snart skall tvångsmässigt placeras ut till samtliga abonnenter (oavsett om man är nöjd med nuvarande mätare eller ej) krävs bland annat att abonnenten själv skall kunna följa sin förbrukning - dvs en display.

Den displayen är rätt ointressant placerad i ett plåtskåp utomhus som i genomsnitt öppnas lika ofta som elverket kommer på besök, men nu är det bestämt så, alla måste ha den. Det är ju inga problem att bestämma "dyr lösning" när "någon annan" skall betala kalaset.

För de nya mätarna är det krav på fjärröverföring av mer information än för de gamla - som behöver överföra typ 10 siffror en gång per månad. De nya skall väl ha det minst en gång per timme. En del nätägare har information överlagrat som toner på elnätet, vilket den typen av kablar verkligen inte är anpassade för. Det funkar dock, men med väldigt låg överföringshastighet.
Jag tvivlar (utan att veta) på att det kommer att vara möjligt annat än för orationellt små områden att använda samma teknik med de nya mätarna, utan i praktiken är kraven ställda på ett sådant sätt att någon form av radioöverföring blir ett måste, typiskt via något mobiltelefoninät. En elstandard som alltså (om jag har rätt) tvingar nätägarna att anlita teleföretag mot en kostnad för att uppfylla statliga krav på elleverans. Betalar, det gör kunderna, förstås.

Och så är man förvånad att det är billigare att leva i andra länder :(

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Ja helt omöjligt är det inte men nätbolaget betämmer i slutändan... och din installatör behöver vara med på noterna...
markskåpet ska givetvis monteras med fundament och allt.
Nu ska de även vara placerat inom din egen fastighet/mark.
Det ska sitta ett abonnentlås på locket när det är kundmätare på insidan. (ej enbart trekantsnyckel)
Du ska inte borra hål i baksidan på skåpet för att fästa mätartavlan då sabbar du kapslingen och det kan bli underkänt....

Mätartavlan som du föreslåp tar 5x35Cu i inkommande. sitter KKP 435L plint för inkommande i dessa tavlor.....
Dvs ej godkänd fär aluminium.
Nu vet jag inte vad du har för serviskabel. eller vad ditt nätbolag använder sig idag vid ombyggnationer...

Det viktiga är att du får tag på en elinstallatör som är med på noterna med ditt egen ihopplockade material.
Elinstallatören skickar in anmälan till elnätsbolaget.
Din installatör monterar och sätter skåpet, drar och kopplar in utgående kabel till ditt hus...Kopplar över gamla mätarplatsen i ditt hus men bäst är att rensa bort den gamla mätarplatsen/tavlan helt.
Elnätsbolaget kopplar in serviskabeln in i skåpet och flyttar samt plomberar mätaren.

Bild på ABB:s skåp ABB CDCS 25 L
Öppet grått elskåp med plats för mätare och anslutningar, inklusive inkommande kablar och montageutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ABB:s skåp CDCS 25 M
ABB markskåp med synligt abonnentlås och inbyggd mätartavla för elinstallation
Skapa konto

Samma yttre skåp olika innehåll...

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Men jag älskar snö, då har jag något mer att skotta en stig till :)

näe jag hade gärna haft den i källaren men enligt vattenfall ska de sitta ut, mitt hus är 9x6 meter, känns som man behöver bygglov för att sätta ett fasadskåp, stora o tjock eländiga saker Dedär med fasadskåp, sen smälter de inte direkt in i gult/alt grön inframtiden...

kabeln som sitter nu sitter skarvad uppe på fasaden mot 6-10kvm kablar av med ”tygisolering”. Och skåpet är tänkt att hamna ”över” kabelnäten fram till huset så ingen större operation att få till de så, om de nu går att få de godkänt vill säga!

Vet att nya fasadskåpen är onödigt stora och fula....
Eventuellt att du kan få sätta ett stoplmätarskåp på fasaden.....De är egentligen enbart till för stopplacering...
Enummer 2270014

Grått elskåp för fasad placering med olika anslutningar och tom utrymme, modell Enummer 2270014.
Skapa konto

Bredd 330
Höjd 840
Djup210mm.
"sväljer" också enbart Cu upp till 35mm2 på inkommande plint.
Men åter nätägaren bestämmer slutligen....
Nätbolagen är ofta glada för varje mätare som kommer "ut"...

J jenslun skrev:
och tycker fasad skåp är stora o fula
Tja, men efter två veckor ser man det inte.
Ett grått elskåp monterat på en vit träfasad bredvid ett fönster i ett hus.
Skapa konto

Och fasadmätarskåpet försvinner väl bland allt annat som "förfular" på tomten?
T.ex. de här:
Två svarta soptunnor med siffrorna 1 och 2 framför en vit garagevägg med en vit dörr.
Skapa konto

• Gilla
HSP
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Eftersom jag arbetat en hel del med mätning och fjärravläsning, men även med elektronikkonstruktion, så är jag väldigt förvånad till varför nätägarna idag vill ha elmätarna i utomhusskåp.
Jag ser två skäl:

1. Lägre kostnader vid mätarbyte. Att boka in hembesök är en krånglig och dyr apparat.
2. Större frihet vid val av kommunikation när mätaren sitter utomhus.

Uppenbarligen är detta nog för att driva fram denna förändring.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, men efter två veckor ser man det inte.
Det är dags att ta fram fasadpenseln KOW!

MathiasS MathiasS skrev:
Det är dags att ta fram fasadpenseln KOW!
Jag skyller på hussvalorna som byggde bo uppe under takåsen för fem år sedan:
Hussvalans bo under takåsen på ett vitt hus, med en svala i flykt i bildens förgrund.
Skapa konto

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.