15 979 läst · 21 svar
16k läst
21 svar
Märkning av elcentral
1 Varje stigare i stigarcentralen märkes med stor bokstav ( A ) kan vara flera parallella som då heter B, C osvE sthlm01 skrev:
2 Mätanordning, första central märkes med bokstav följt av siffra (A1) eller B1, C1 osv
3 Varje ledning som utgår frånförsta central märkes med A1a A1b, B1a osv
4 Centralen dit ledningen går A1a1 osv
Liten bokstav är ledningen, stor bokstav central
Så det är det g:a sättet att märka som jag har använt i alla tider
Stort tack! Då borde m.a.o. den central med huvudbrytare jag visade på bild vara märkt A1? Kabel dit kommer direkt från huvudsäkringen på inkommande el till villan.E elmont skrev:1 Varje stigare i stigarcentralen märkes med stor bokstav ( A ) kan vara flera parallella som då heter B, C osv
2 Mätanordning, första central märkes med bokstav följt av siffra (A1) eller B1, C1 osv
Ja då är du väldigt gammal må jag säga.E elmont skrev:1 Varje stigare i stigarcentralen märkes med stor bokstav ( A ) kan vara flera parallella som då heter B, C osv
Märkning enligt IBL77 tycker jag är gammalt så det räcker, den standarden har ju faktiskt 46 år på nacken nu.
Och där gör man inte som dig, det blir endast en siffra där det sitter en elmätare, i praktiken alltså endast en siffra i varje märkning.
Men visst, går jag tillbaka och kikar i Teknos handbok för elarbete 1955, så är de bestämmelser om märkning där samma som du beskriver.
Jag kan fotografera av det och lägga upp här imorgon, för de som är intresserade.
Ja, jag är en relik från forna dagar, när IBL 77 kom hade jag varit aktiv i nästan 10 årMikael_L skrev:Ja då är du väldigt gammal må jag säga.
Märkning enligt IBL77 tycker jag är gammalt så det räcker, den standarden har ju faktiskt 46 år på nacken nu.
Och där gör man inte som dig, det blir endast en siffra där det sitter en elmätare, i praktiken alltså endast en siffra i varje märkning.
Men visst, går jag tillbaka och kikar i Teknos handbok för elarbete 1955, så är de bestämmelser om märkning där samma som du beskriver.
Jag kan fotografera av det och lägga upp här imorgon, för de som är intresserade.