Hej, snyggt schema. Du kan såklart ha det som du vill, men för tydlighetens skull bör du kanske följa etablerad standard för att märka opp dina centraler.I Isak76 skrev:
Ta med säkringsstorlek och kabel typ gärna också.
Om jag väljer att se på mätarskåpet som första facket - A, och sen första central A1 (fast Uffe har rätt att mätare brukar heta A1, A2, A3, B1 B2 etc), men i verkligheten blir det lite olika sätt att ange saker och ting beroende på vem som ritar och lite hur anläggningen är.
I detta fall finns det inte flera mätare på stigaren (och lär väl troligen inte bli någon mer), därför skulle man kunna rita såhär, typ.
I detta fall finns det inte flera mätare på stigaren (och lär väl troligen inte bli någon mer), därför skulle man kunna rita såhär, typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt schema. Första posten A1 och därefter fallande som Uffe skrev, det är redan märkt så och det blir bara dumt med dubbla märkningar.Mikael_L skrev:Om jag väljer att se på mätarskåpet som första facket - A, och sen första central A1 (fast Uffe har rätt att mätare brukar heta A1, A2, A3, B1 B2 etc), men i verkligheten blir det lite olika sätt att ange saker och ting beroende på vem som ritar och lite hur anläggningen är.
[bild]
Sen är det 5G6 inte 5g6.
Lite att läsa på och grunna över:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tackar ödmjukast för all information, nu har det klarnat en del. Jobbar med apparatskåp inom styr och regler men har aldrig riktigt tänkt på hur märkningen görs. Apparatskåpen heter ju oftast bara AS1 eller AS01, AS2 osv. Mvh/ Tomas
Jag gjorde en dokumentation av min anläggning för ett antal år sedan och för elcentralerna ritade jag enligt denna bild:
Dessa benämningar på centraler var vad jag som amatör kom fram till var det som gällde i standard men det verkar som de flesta använder en äldre standard (utom Uffe A ovan). Har denna standard inte slagit igenom? Varför?
Logga in
Skapa konto
Dessa benämningar på centraler var vad jag som amatör kom fram till var det som gällde i standard men det verkar som de flesta använder en äldre standard (utom Uffe A ovan). Har denna standard inte slagit igenom? Varför?
Om du jämför standarderna så inser du nog.L LennartN skrev:Jag gjorde en dokumentation av min anläggning för ett antal år sedan och för elcentralerna ritade jag enligt denna bild:
[bild]
Samt att du måste ju fortfarande ha koll på befintlig standard.
Det får bli till nästa generation eller revision.
Det är den nya standarden (SS-EN 81346)
Den gamla ser ut så här (SS 4370140)
A1, A1A, A1AB
Är det en befintlig anläggning märkt enligt den gamla standarden så fortsätter jag enligt den
Är det en ny installation går jag efter den nya standarden
Den gamla ser ut så här (SS 4370140)
A1, A1A, A1AB
Är det en befintlig anläggning märkt enligt den gamla standarden så fortsätter jag enligt den
Är det en ny installation går jag efter den nya standarden