Hej. Håller på att göra lite dokumentation i villan och funderar på centralmärkning. Central A2 matas alltså inte från säkring i A1 utan ligger parallellt med A1. Har jag tänkt rätt här? Mvh Tomas

• Handritad skiss av elcentralmärkning för en villa, med olika anslutningar och märkningar såsom A1, A2 och AS1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
I Isak76 skrev:
Hej. Håller på att göra lite dokumentation i villan och funderar på centralmärkning. Central A2 matas alltså inte från säkring i A1 utan ligger parallellt med A1. Har jag tänkt rätt här? Mvh Tomas
Hej, snyggt schema. Du kan såklart ha det som du vill, men för tydlighetens skull bör du kanske följa etablerad standard för att märka opp dina centraler.
Ta med säkringsstorlek och kabel typ gärna också.

• Gilla
Hamkla
  • Laddar…
E
Första bokstaven är stigaren, siffran som följer är mätarföljd på stigaren. Så allt efter mätare A1 benämns A1, annars kan man tro att det kommer från annan mätare.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Och A1 är fasadmätarskåpet så första centralen skulle i så fall vara A1N1
Undercentralen till den skulle kunna vara A1N1N1

Mikael_L
Om jag väljer att se på mätarskåpet som första facket - A, och sen första central A1 (fast Uffe har rätt att mätare brukar heta A1, A2, A3, B1 B2 etc), men i verkligheten blir det lite olika sätt att ange saker och ting beroende på vem som ritar och lite hur anläggningen är.
I detta fall finns det inte flera mätare på stigaren (och lär väl troligen inte bli någon mer), därför skulle man kunna rita såhär, typ.
Elektriskt kopplingsschema med beteckningar som visar mätarskåp, centraler och ledningar.
Skapa konto

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Liten bokstav används (som regel) för ledningen.
typ
A1B1c är ledningen som leder till central A1B1C

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag väljer att se på mätarskåpet som första facket - A, och sen första central A1 (fast Uffe har rätt att mätare brukar heta A1, A2, A3, B1 B2 etc), men i verkligheten blir det lite olika sätt att ange saker och ting beroende på vem som ritar och lite hur anläggningen är.
I detta fall finns det inte flera mätare på stigaren (och lär väl troligen inte bli någon mer), därför skulle man kunna rita såhär, typ.
[bild]
Snyggt schema. Första posten A1 och därefter fallande som Uffe skrev, det är redan märkt så och det blir bara dumt med dubbla märkningar.
Sen är det 5G6 inte 5g6.

Mikael_L
I Isak76 skrev:
Central A2 matas alltså inte från säkring i A1 utan ligger parallellt med A1.
Hmm, jag har inte ritat rätt i mitt exempel då.
Är den du kallar A1 en gruppsäkringscentral?

Sen är kanske inte alla saker du ritat ut centraler eller fördelningar.

Mikael_L
Lite att läsa på och grunna över:

Textdokument med instruktioner för märkning av installationer och diagram som visar exempel på märkprinciper.
Skapa konto
Teknisk ritning med markeringar för kontors- och bostadshus elsystem med flera abonnenter.
Skapa konto
En bild på en textsidan från en bok eller manual med punktlistor som behandlar ämnen relaterade till byggregler och anvisningar.
Skapa konto
Schematisk bild som visar beteckningssystem för elinstallationer med centraler och mätare.
Skapa konto

Tackar ödmjukast för all information, nu har det klarnat en del. Jobbar med apparatskåp inom styr och regler men har aldrig riktigt tänkt på hur märkningen görs. Apparatskåpen heter ju oftast bara AS1 eller AS01, AS2 osv. Mvh/ Tomas

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Bra @Mikael_L, guldstjärna för att du grävde fram och scannade in en ngd relevanta dokument! (y)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag gjorde en dokumentation av min anläggning för ett antal år sedan och för elcentralerna ritade jag enligt denna bild:
Schema över elcentraler med benämningar och mått enligt en användares dokumentation av anläggningsstandard.
Skapa konto

Dessa benämningar på centraler var vad jag som amatör kom fram till var det som gällde i standard men det verkar som de flesta använder en äldre standard (utom Uffe A ovan). Har denna standard inte slagit igenom? Varför?

E
L LennartN skrev:
Jag gjorde en dokumentation av min anläggning för ett antal år sedan och för elcentralerna ritade jag enligt denna bild:
[bild]
Dessa benämningar på centraler var vad jag som amatör kom fram till var det som gällde i standard men det verkar som de flesta använder en äldre standard (utom Uffe A ovan). Har denna standard inte slagit igenom? Varför?
Om du jämför standarderna så inser du nog.
Samt att du måste ju fortfarande ha koll på befintlig standard.

Det får bli till nästa generation eller revision.

Det är den nya standarden (SS-EN 81346)
Den gamla ser ut så här (SS 4370140)
A1, A1A, A1AB
Är det en befintlig anläggning märkt enligt den gamla standarden så fortsätter jag enligt den
Är det en ny installation går jag efter den nya standarden

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Lånar denna tråd till att fråga vad A1a1 betyder? Sitter på ”central nr. 2” som kommer efter den med huvudbrytaren.

• Etikett med text "A1a1" på en vit yta, skugga, närbild, brunt underlag.
    Skapa konto
  • Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare. Etiketter indikerar funktioner, som "värmepump". Märke: Hager.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.