Hej.

VVS-oproffs, men hyfsat händig och logisk.

Jag bytte pumpautomat nyligen. Inga problem i själva bytet och ett par veckor, men nu... Den kommer inte upp i bryttrycket (3 bar). Inga läckor, inga rinnande kranar, inget spottande när man använder vatten, vi har testat att tömma tanken med avslagen pump och sedan starta pumpen, och då fyller den upp tanken igen, men slutar inte gå när den skall. Vi har kollat brunnen och där är vatten och inloppsröret bryter ytan. Ändå når den inte bryttrycket. Kan någon förklara detta för mig? Det enda jag kommer på är att pumpautomaten är trasig på något sätt, men jag begriper inte hur.

Tacksam för svar/förslag.

Vänligen
P
 
Cheesen
Har du kollat lufttrycket? Det brukar behöva ligga runt 2-3bar för att pumpen ska funka.
 
Nej? Pratar vi nu SMHI-lufttryck eller vad?
 
Trycket i själva ballongen är väl det som ska undersökas?

Och till glädje för många så pratas det ofta om tryck i kg i dessa sammanhang, sällan SMHI gör just det.
 
Kan du se vad trycket i systemet ligger på?
 
Trycket ska ligga något under start trycket. Men det påverkar inte det här felet.
 
Bryter den om ni stänger mot trycktanken ( om ni har en ventil där)
Har ni tank med blåsa eller luftkudde?
 
  • Gilla
Matte_Nörden
  • Laddar…
Det finns endast en mätare och den mäter start- och bryttryck (som jag förstår det då visare sjunker när vatten används och stiger när pumpen går).

Jag har absolut ingen aning om det är blåsa eller luftkudde.

Jag stängde den i natt och hörde då att det lät som att luft passerade ut ur tvättmedelsfacket på tvättmaskinen. Ett svagt, svagt väsande. Det jag noterade ett par timmar senare var att trycket på kallvatten var borta.
Det märkliga i det hela är att när vi duschar så går inte pumpen oavbrutet. Jag tycker att det borde vara en sjuhelvetes läcka om pumpen skall tvingas gå konstant, men noll läckor. Inte inne i huset och inte under det enda trädgårdsutkastet vi har. Jag blir inte klok på detta.
 
Inga ventiler alls på pumpen. Endast en på inkommande ledning och en massa småventiler vid utkasten.
 
P pekk@13 skrev:
Kan du se vad trycket i systemet ligger på?
Jag skulle gissa på 2,5 bar när pumpen går och visare stannat. Trycket i ledningarna är bra.
 
Varierar trycket mycket?
 
P pekk@13 skrev:
Varierar trycket mycket?
Ja. Det sjunker när jag stänger pumpen och när jag använder vatten. När pumpen får gå själv så toppar det på ca 2,5 och stannar där. Fastän pumpen fortsätter att gå.
 
Pumpen pumpar 60 liter per minut, så om det vore en läcka så skulle halva huset vara under vatten idag då pumpen gick oavbrutet typ 8 timmar igår.
 
Jag vet att om man har start och stopptrycket för nära varandra så kan man få mycket konstiga fenomen,,,, men jag tycker att trycket borde skena när den går konstant
 
P pekk@13 skrev:
Jag vet att om man har start och stopptrycket för nära varandra så kan man få mycket konstiga fenomen,,,, men jag tycker att trycket borde skena när den går konstant
Exakt min tanke. Rörkopplingar borde börja läcka, osv. Men icke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.