Mät igen på allt som du gjorde och en annan slår ifrån en säkring i taget , så vet du var det kommer ifrån.

A Avemo skrev:
Det finns diverse situationer när man kan mäta upp spänning mellan en oansluten ledare och jord. 60 V är inte på något vis ett orimligt värde. Men om det är obehagligt att vidröra med fingrarna så är det något värre fel. Eftersom jordfelsbrytaren inte löste så var det antagligen inte på en direkt farlig nivå. Men det är fortfarande fel. Det finns inte så mycket att välja på.

1. Det läcker genom dvärgbrytaren i avstängt läge.

2. Det läcker från en annan grupp tack vare en skada i isoleringen någonstans eller möjligtvis en felkoppling så att en lampa är kopplad till nollan på fel grupp.

3. Någonting bakmatar ringledningstrafon.

4. Det är en trefasgrupp som ställer till det när inte alla ingående säkringar är brutna.
3 är jag med på, övriga så borde JFB ha löst ut?

K Krypstocken skrev:
3 är jag med på, övriga så borde JFB ha löst ut?
Jordfelsbrytaren löser ut om det blir ett jordfel på mer än 30 ma. Det kan ha blivit ett jordfel på mindre än 30 ma. Det är fortfarande kännbart. Det är inte heller omöjligt att det var nollan och inte jorden du kom åt. Fast skruvar man på ett jordat vägguttag är det svårt att inte komma åt jorden.

• Gilla
Patzie
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jordfelsbrytaren löser ut om det blir ett jordfel på mer än 30 ma. Det kan ha blivit ett jordfel på mindre än 30 ma. Det är fortfarande kännbart. Det är inte heller omöjligt att det var nollan och inte jorden du kom åt. Fast skruvar man på ett jordat vägguttag är det svårt att inte komma åt jorden.
Ja svårt att avgöra hur många mA som åkte igenom tummen, gjorde ordentligt ont vilket är mer ett täcken på spänningen antar jag(tänk häststaket).

A Avemo skrev:
Det som är viktigast att komma ihåg är att även om det är tråkigt att programmera om timers så skall man bryta huvudbrytsren och inte dvärgbrytaren vid arbete.
Kommerctrots det att byta befintlig dvärgbrytare och sätta trafon på egen för att vara säker.

B BSOD skrev:
...eller snarare att man mäter att det är spänningslöst innan arbete påbörjas.
Ser inte varför man inte gör både och. Mät innan och verifiera att du har spänning, sen mät igen efteråt för att se att den försvunnit, gärna med två olika mätare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hattkatt skrev:
Ser inte varför man inte gör både och. Mät innan och verifiera att du har spänning, sen mät igen efteråt för att se att den försvunnit, gärna med två olika mätare.
Tja… gjorde ju egentligen 2 kontroller, klockradio/lampa på, bryt, lampa och klockradio av/mät med multimeter

När du fick stöten så hade du kopplat bort uttaget. Hade du då även kopplat isär en vidarematning till nästa uttag? När du mätte spänningen i uttaget, var det då det uttag du tänkte byta, och satt klockradion fortfarande ipluggad? Är du helt säker på att alla dessa uttag i sovrummet ligger på samma grupp? Det går att komma närmare en förklaring här om du vill.

Jag ser dessutom ett fel i elcentralen. Ringledningen med sin klena isolering får inte ligga an mot FK. Det behövs en isolerslang över dessa sladdar. Det orsakar dock sannolikt inte detta symptom, men är ett fel som anses allvarlig. Sedan är det fel färg på neutralledarna till de tvåpoliga JFBerna och troligen till den stora också.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Hur många jordfelsbrytare har Du i elcentralen? Fler än de två enfasiga som syns? Är neutral och jordplintarna i nederkant på bilden expansion eller är huvudplintarna för N och PE?
Du får aldrig koppla in skyddsjorden PE i jordfelsbrytarna som det ser ut som på bilden och som påpekats i föregående inlägg. Kan Du ta närbild på JFB så man kan se vad som anslutits på översida (ingång) och undersida (utgång). Du måste vara säker på att det är sann N och L som används i respektive utgående grupp.

P poba53 skrev:
Hur många jordfelsbrytare har Du i elcentralen? Fler än de två enfasiga som syns? Är neutral och jordplintarna i nederkant på bilden expansion eller är huvudplintarna för N och PE?
Du får aldrig koppla in skyddsjorden PE i jordfelsbrytarna som det ser ut som på bilden och som påpekats i föregående inlägg. Kan Du ta närbild på JFB så man kan se vad som anslutits på översida (ingång) och undersida (utgång). Du måste vara säker på att det är sann N och L som används i respektive utgående grupp.
P poba53 skrev:
Det finns 3 JFB, har precis verifierat att ja det är fel färg på utgående neutralledare från alla 3 men den går till jordplinten så det är rätt kopplat.

Skall be elektrikern byta den misstänkta dvärgbrytaren samt isolera lågspänningsledarna till trafon när han är i närheten nästa gång.

• En öppen elcentral med flera säkringar, felaktigt färgad neutralledare och jordplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
När du fick stöten så hade du kopplat bort uttaget. Hade du då även kopplat isär en vidarematning till nästa uttag? När du mätte spänningen i uttaget, var det då det uttag du tänkte byta, och satt klockradion fortfarande ipluggad? Är du helt säker på att alla dessa uttag i sovrummet ligger på samma grupp? Det går att komma närmare en förklaring här om du vill.

Jag ser dessutom ett fel i elcentralen. Ringledningen med sin klena isolering får inte ligga an mot FK. Det behövs en isolerslang över dessa sladdar. Det orsakar dock sannolikt inte detta symptom, men är ett fel som anses allvarlig. Sedan är det fel färg på neutralledarna till de tvåpoliga JFBerna och troligen till den stora också.
Jag är 100% säker på att alla uttagen ligger på samma grupp. Jag höll på att demontera när jag fick stöten, dvs höll i uttaget med en hand och försökte lirka loss FK med den andra. Slutade med att jag klippte av dem.

D
K Krypstocken skrev:
Det finns 3 JFB, har precis verifierat att ja det är fel färg på utgående neutralledare från alla 3 men den går till jordplinten så det är rätt kopplat.
Jag är total amatör och undviker centralpul. Men skyddsjorden skall väl inte passera JFB alls. JFB bryter fas(er) och nolla, aldrig skyddsjord. Dvs det hade varit bättre om det varit fel färg på kablarna men att de gått till nollplinten än som det ser ut nu. Om jag fattar din beskrivning rätt.

Sista inlägget helt korrekt. Är huset gammalt med TN-C dvs 4 ledare från elverkets service i gatan och kabel till ditt mätarskåp i huset och därifrån uppdelad till din elcentral med 5 ledare? Så var i bilden är PE och N-ledare från mätarskåpet inkopplat? En PE-ledare får aldrig ha strömgenomgång annat än vid isolationsfel och som JFB då känner som skillnad mellan N-ledaren och fasledarna. Om detta är fel inkopplat kan Du spänningssätta höljena på dina apparater om PE-ledaren bryts av JFB

D datja skrev:
Jag är total amatör och undviker centralpul. Men skyddsjorden skall väl inte passera JFB alls. JFB bryter fas(er) och nolla, aldrig skyddsjord. Dvs det hade varit bättre om det varit fel färg på kablarna men att de gått till nollplinten än som det ser ut nu. Om jag fattar din beskrivning rätt.
Det är väl ett 4 tråds TN-C system här då är skydsjord och nollan samma när den kommer in. Då blir det skydsjord som går in uppe på JFB och nolla som kommer ut under och där efter har du fått en splitt.

Du måste göra splitten innan JFB och dra den då skapade N-ledaren genom JFB. Dessutom måste Du ha en N-plint/block med en N-ledare som kommer från JFB N-utgången och en separat PE-plint/block för alla skydsjordar som "alltid" är obelastad vid normaldrift och aldrig får brytas på något sätt från inkommande PEN-ledare vid TN-C

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.