Hej!

Har en boende i min brf som har bytt ut sin Candy spis/diskmaskin och den nya kom levererad med Perilex stickkontakt men det gamla uttaget är för mig okänt. Är det någon här som vet vad det kan vara (se bild)?

• Perilex stickkontakt hållen framför ett äldre okänt vägguttag i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
Nej den var ny.
Årgång? Sverige?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Finns den gamla spisen och anslutningskabel kvar? Isf skulle den kunna användas, men att föredra är nog att byta ut till perilex.

Det där uttaget verkar vara en Fransk standard och variant av våra Perilex. https://www.plugsocketmuseum.nl/French_3hd.html
Bör bytas till svensk standard snarast (Under förutsättning att uttaget är moterat i Sverige, Är det i Frankrike skall det naturligtvis behållas enligt det landets standard) Det låter dock på din beskrivning som det är moterat i Sverige. Bostadsrättsföreningen bör i så fall upplysas om denna felaktighet och alla uttag i föreningen ses över av en elfirma.

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Man blir ju väldigt nyfiken på hur det har gått till :). Om nu man lyckats köpa en spis med en Fransk anslutningsplugg måste det ha varit mycket enklare att byta den mot en svensk. Och typ samma sak om det var ett Franskt uttag från början ... hur får man tag i en Fransk plugg här?
Har det bott en Fransk elektriker i lgh månne??

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nej den var ny.
Årgång? Sverige?
Relativt nybyggt Attefallshus (2017) i Sverige

• Wow
Luddis_1
  • Laddar…
T Turbooggy skrev:
Har en boende i min brf som har bytt ut sin Candy spis/diskmaskin.....
Vilken kombo! Man lär sig något nytt varje dag.

Det är väl ganska vanligt att attefallshus kommer färdiga från utlandet. Men från Frankrike låter udda. Kan det vara så att kontakten även används i ex. Estland?

M matsuhlen skrev:
Det där uttaget verkar vara en Fransk standard och variant av våra Perilex. [länk]
Bör bytas till svensk standard snarast (Under förutsättning att uttaget är moterat i Sverige, Är det i Frankrike skall det naturligtvis behållas enligt det landets standard) Det låter dock på din beskrivning som det är moterat i Sverige. Bostadsrättsföreningen bör i så fall upplysas om denna felaktighet och alla uttag i föreningen ses över av en elfirma.
Det roliga är att de andra två Attefallhus vi har, har rätt uttag. Så hur det blivit såhär är något av ett mysterie.

Likadana hus byggda samtidigt?

Det kan ju vara så att det här huset kom först och fick besiktningsannärkning pga. detta. Och att leverantören skärpte sig sedan.
Man får ju se det som nästan omöjligt att det skulle monterats ett franskt uttag på ett bygge i Sverige. Som dessutom får en spis med passande kontakt.

Helt klart fascinerande. Jag hade nog sett till att få den utbytt till en perilex.
Hur ser resten av elen ut? Normal svensk, eller lite udda fåglar där också?
Färgval på trådar?

Fotografen Fotografen skrev:
Helt klart fascinerande. Jag hade nog sett till att få den utbytt till en perilex.
Hur ser resten av elen ut? Normal svensk, eller lite udda fåglar där också?
Färgval på trådar?
I övrigt är all el "normal". Tyvärr kan jag inte själv pilla med el, men det jag har sett ser alldagligt ut.

Kruxet i hela historien är att den boende var orolig att det skulle vara någon typ av kontakt som inte är godkänd och att då skulle äventyra hemförsäkringen vid eventuell brand. Jag har slitit hår i att ens få reda på vad det är för uttag så jag är mäkta glad att kunde få svar här!

H hempularen skrev:
Det är väl ganska vanligt att attefallshus kommer färdiga från utlandet. Men från Frankrike låter udda. Kan det vara så att kontakten även används i ex. Estland?
Hittade en bild Wikipedia och tydligen delar Frankrike standard med Polen.

• Karta över Europa som visar användning av olika typer av väggkontakter med färgkoder för varje standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
T Turbooggy skrev:
Hittade en bild Wikipedia och tydligen delar Frankrike standard med Polen.
Är det 50/50 vilket uttag som är installerat i Italien eller det är regionala variationer.

Verkar jobbigt i vilket fall.

Men tämligen italienskt.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.