tommib
E El-Löken66 skrev:
Är det 50/50 vilket uttag som är installerat i Italien eller det är regionala variationer.

Verkar jobbigt i vilket fall.
De gångerna jag har varit i Italien så har de haft kombinationsuttag enl nedan bild

SHIERAK-enchufe-de-pared-con-interruptor-toma-de-corriente-est-ndar-alem-n-italiano-118-1.jpg_q50.jpg
De fungerar med både Shuko och gamla italienska pluggar. Då har det iofs varit hotell eller bättre privatbostäder så i äldre bostäder kan det säkert variera en del. Misstänker dock att nyinstallation sker med kombouttag eller Shuko.

Jag är för övrigt djupt fascinerad av att just Danmark av alla ställen lyckas behålla en nationell standard för stickproppar. Så stora är de liksom inte och de är starkt knutna till grannländerna. Där kan man tycka att EU skulle göra en insats... Att Schweiz är lite egna är mindre konstigt, de är ju rätt egna även i andra avseenden.
 
  • Gilla
Turbooggy och 1 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
De gångerna jag har varit i Italien så har de haft kombinationsuttag enl nedan bild

[bild]
De fungerar med både Shuko och gamla italienska pluggar. Då har det iofs varit hotell eller bättre privatbostäder så i äldre bostäder kan det säkert variera en del. Misstänker dock att nyinstallation sker med kombouttag eller Shuko.

Jag är för övrigt djupt fascinerad av att just Danmark av alla ställen lyckas behålla en nationell standard för stickproppar. Så stora är de liksom inte och de är starkt knutna till grannländerna. Där kan man tycka att EU skulle göra en insats... Att Schweiz är lite egna är mindre konstigt, de är ju rätt egna även i andra avseenden.
Aha, det syns att Italienarna mätt och borrat fel och istället för att stå sitt kast kallar de detta standard.

Men kanske inte så dumt att installera detta uttag som klarar två länders standarder, så behövs ingen adapter om det kommer itslianerana på besök.

Danskarnas uttag går väl att vålda in en vanlig stickpropp i.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
T Turbooggy skrev:
I övrigt är all el "normal". Tyvärr kan jag inte själv pilla med el, men det jag har sett ser alldagligt ut.

Kruxet i hela historien är att den boende var orolig att det skulle vara någon typ av kontakt som inte är godkänd och att då skulle äventyra hemförsäkringen vid eventuell brand. Jag har slitit hår i att ens få reda på vad det är för uttag så jag är mäkta glad att kunde få svar här!
Kontakttypen är ju inte standard i Sverige och därmed kanske inte godkänd av försäkringsbolaget. Det är ju dock en standard i ett annat EU-land, och EU säger då att är en produkt godkänd i ett EU land är det automatiskt godkänt i alla andra... Är inte säker om det gäller eluttag för fast montering. Kontakttypen är inte farlig/brandfarlig i sig själv så brandrisken kan du bortse ifrån. Dock bör man hålla sig till sitt egna lands standard, speciellt när det gäller el, så att alla kontakter passar som de ska.Se till att få uttaget utbytt till en så kallad Perilex så är problemet ur världen.
Det låter som du hyr ut Attefallshus till hyresgäster. Kan det vara så att en tidigare hyresgäst har haft med sig sin spis från Frankrike och själv bytt uttaget? Bara en tanke...
 
M matsuhlen skrev:
Kontakttypen är ju inte standard i Sverige och därmed kanske inte godkänd av försäkringsbolaget. Det är ju dock en standard i ett annat EU-land, och EU säger då att är en produkt godkänd i ett EU land är det automatiskt godkänt i alla andra... Är inte säker om det gäller eluttag för fast montering. Kontakttypen är inte farlig/brandfarlig i sig själv så brandrisken kan du bortse ifrån. Dock bör man hålla sig till sitt egna lands standard, speciellt när det gäller el, så att alla kontakter passar som de ska.Se till att få uttaget utbytt till en så kallad Perilex så är problemet ur världen.
Det låter som du hyr ut Attefallshus till hyresgäster. Kan det vara så att en tidigare hyresgäst har haft med sig sin spis från Frankrike och själv bytt uttaget? Bara en tanke...
Nej, jag sitter bara i styrelsen och då ses man automatiskt som en hyresvärd/fastighetskötare som ska lösa allas problem.

Huset är levererat med det uttaget 2017, och den gamla spisen hade matchande kontakt. Men då den gick isönder så levererades den nya med "svensk" kontakt. Nästa steg är självklart att byta ut det, men det får den boende lösa själv.
 
E
T Turbooggy skrev:
Nej, jag sitter bara i styrelsen och då ses man automatiskt som en hyresvärd/fastighetskötare som ska lösa allas problem.

Huset är levererat med det uttaget 2017, och den gamla spisen hade matchande kontakt. Men då den gick isönder så levererades den nya med "svensk" kontakt. Nästa steg är självklart att byta ut det, men det får den boende lösa själv.
Den frågan hör bäst hemma i juridikforumet måhända men skulle tro att är det BRF eller äganderätt så är det som du beskriver och är det hyresrätt är det du som får pynta för elektrikern.
 
P
BRF står det i inlägg #1.
 
Rest en hel del i Italien utan att direkt reflektera över uttagen. Vanlig mobilladdare har alltid funkat. För sex månader sedan hade jag med mig bärbara datorn. Han aldrig använda den innan jag hamnade på sjukhus. Efter några dagar behövde jag börja ladda datorn. Alla uttag i rummet var av italiensk standard. Frågade min rumskompis. Han tipsade om att låna adaptern som satt i uttaget sängmotorn var kopplad i. All medicinteknisk utrustning hade standard schuko så allt behövde kopplas med adapter.
 
E
P pmd skrev:
BRF står det i inlägg #1.
Och i inlägg #19 står det att den boende får fixa detta själv.
 
El i Italien är rätt blandad. Det finns tre typ av stickpropp och fem typ av uttag.
-S11: italiensk stickpropp 10 A ("ljuspropp")
- S17: dto., 16 A ("kraftpropp")
- Schuko

- P11: uttag 10 A
- P17: uttag 16 A (väldig ovanlig idag)
- P17/11: kombinerad 10 och 16 A (mest vanlig typ)
- P30: accepterar S11 och Schuko
- Universal: S11, S17 och Schuko

De flesta prylar levereras med Schuko-propp men Italienerna tycker att deras gamla uttag ser snyggare ut än Schuko, därför används de även i nya installationer. Infällda dosor kan vara av tysk (60 mm rund) eller amerikansk typ (rektangulär).
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.