Hejsan
Har ett 3 fas uttag 16A hemma som matar till en byggcontainer, har fått problem då varje gång jag stoppar i matning i containern så slår jordfelsbrytaren. Däremot så ligger det fortfarande spänning kvar i handsken och jag får väldigt märkliga värden mot nolla i containern.
Borde inte jordfelsbrytaren slå ut spänning i handsken och varför så märkliga värden mot nolla?
Känns ju som ett stort problem så tacksam för svar
Har ett 3 fas uttag 16A hemma som matar till en byggcontainer, har fått problem då varje gång jag stoppar i matning i containern så slår jordfelsbrytaren. Däremot så ligger det fortfarande spänning kvar i handsken och jag får väldigt märkliga värden mot nolla i containern.
Borde inte jordfelsbrytaren slå ut spänning i handsken och varför så märkliga värden mot nolla?
Känns ju som ett stort problem så tacksam för svar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 856 inlägg
Hur mäter du spänningen och vad får du för värden? Det finns endast ett sätt att mäta spänning i en starkströmsanläggning och det är med en spänningsprovare.
En multimeter av alla former går bort, inklusive Flukes T5- och T6-serie. Beröringsfria "pennor" går bort. De fungerar inte pga kapacitiv koppling mellan ledarna som ger spökspänningar.
En multimeter av alla former går bort, inklusive Flukes T5- och T6-serie. Beröringsfria "pennor" går bort. De fungerar inte pga kapacitiv koppling mellan ledarna som ger spökspänningar.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Mäter självklart med en godkänd spänningsprovare.
Jag får rätt värden mellan faser och fas och jord. Men mellan de olika faserna och nolla får jag allt från 160 till 315V plus att jag har 70V mellan nolla och jord.
Jag får rätt värden mellan faser och fas och jord. Men mellan de olika faserna och nolla får jag allt från 160 till 315V plus att jag har 70V mellan nolla och jord.
Ja det gör det
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 856 inlägg
Vad är "rätt" värde, 0 V alltså?
Och du får dessa värden med JFBn i matande ände bruten?
Vilken spänningsprovare använder du?
Och du får dessa värden med JFBn i matande ände bruten?
Vilken spänningsprovare använder du?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 53 052 inlägg
Det låter som någon form av felkoppling. Mätvärdena tyder på att nollan går igenom en jordfelsbrytare, men faserna ligger utanför.
När du kopplar in någonm belastning, så går det ström tillbaka genom nollan, som inte har passerat fasen genom jordfelsbrytaren, jordflesbrytaren löser då ut. Nollan bryts. Och du får flytande nolla till din container. Vilket ger lite "slumpartat" 0 - 400V i uttag som är inkopplade där. Farligt!
När du kopplar in någonm belastning, så går det ström tillbaka genom nollan, som inte har passerat fasen genom jordfelsbrytaren, jordflesbrytaren löser då ut. Nollan bryts. Och du får flytande nolla till din container. Vilket ger lite "slumpartat" 0 - 400V i uttag som är inkopplade där. Farligt!
J J-banan skrev:
Har dubbelkollat och det stämmer att 3-fas uttaget ligger på en jordfelsbrytare i matande central också. Ska självklart inte pilla på den själv men av ren nyfikenhet så ska bara jfb i containern användas om jag har förstått rätt?H hempularen skrev:Det låter som någon form av felkoppling. Mätvärdena tyder på att nollan går igenom en jordfelsbrytare, men faserna ligger utanför.
Med tanke på att du ansluter till 3 fas uttag vid huvudcentral så tycker jag att du bör ha den övervakad av jfb, så länge det går koppla ur den och ansluta något annat. Sen gör det inget att det går jfb i serie men den första jfb som ligger i huvudcentral kommer lösa ut före den i containerA Anders Liljegård skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 052 inlägg
Men bara för att försöka förstå. Vilken jordfelsbryttare är det som löser ut? Den i matande central, eller i containern?
Någonstans är det felkopplat.
Någonstans är det felkopplat.
Moderator
· Stockholm
· 53 052 inlägg
Och som sagt, att du har dubbla jordfelsbrytare är inget fel. Möjligen lite onödigt. Det är inte skälet till att du får konstigt beteende på elen.