Isförvaringshus?

• Gilla
statiker
  • Laddar…
C
a.o.f a.o.f skrev:
Isförvaringshus?
Hade lite samma tanke först, men vi har en grund från ett f.d. ishus vid vårt hus och den har (av uppenbara skäl) mer karaktären av källargrund. Dvs. golvet och merparten av grundmuren är under marknivå. Dock ligger den ju i skuggläge så klart.

F fredand44 skrev:
Hej
Inte så jättelångt från där vi bor hittade jag denna
Om du vill avslöja var det är på karta eller koordinater så är vi väl några i forumet som kan göra ett försök att hitta om det finns någon gammal karta/dokument som kanske kan ge ett svar.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
F fredand44 skrev:
Hej
Inte så jättelångt från där vi bor hittade jag denna gamla husgrund. I området finns det lite fornborgar men de ligger nog på bergsknallar som jag uppskattar är minst 10 meter högre. Så jag skulle ju tro att denna är kanske max 400 år gammal.
[bild]
Hur som helst, det jag tycker är konstigt är att man byggt den precis i kant mot bergsknallen. Det blir ju lite opraktiskt tänker jag. Dessutom är det på nord-nord-ost sidan om knallen. Hade jag byggt ett hus hade jag nog hellre försökt hitta en plats som vätter mot söder. Kan det funnits något skäl förr att förlägga en byggnad som man skulle ha till något speciellt på skuggsidan tro? Kan det varit ett bostadshus?
Skulle vara intressant att höra hur ni resonerar.
Jag ska se om det går att kolla med kommunen om de vet något.
Mvh
Fredrik
[video]
[video]
Finns många sådana husgrunder i skogen i vårt område... Dom flesta från sekelskiftet 1900.. gamla ammunitions förråd

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
MrJay
Stenaltare med pentagram och stearinljus på pelare, omgiven av trappor. En blodröd fläck syns på altaret och flera marblesteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
AG A och 1 till
  • Laddar…
Soldattorp las också på riktigt jävliga ställen av snåla gårdar. Vårt närmaste ligger längst uppe på en ås med nära nog stup på båda sidor.

Det fanns en anledning till att svenskarna flydde landet, vart ruskigt fattigt för många.

Har hjälp till att leta upp soldat och ryttartorp. Det är viss skillnad i beskrivning av dem och officersboställen när kronan gjorde sina besiktningar. Men det svåraste är att läsa besiktningsprotokollen från 17-1800-tal beroende vem som skrivit och även orden som användes på den tiden för en bostad och ev. uthus,
Lägger in en bild på första raderna vid en besiktning av offisersboställe.

Handskrivet dokument från 17-1800-tal, där första raderna beskriver en besiktning av officersboställe, med detaljer om byggnad och protokoll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.