Hej
Inte så jättelångt från där vi bor hittade jag denna gamla husgrund. I området finns det lite fornborgar men de ligger nog på bergsknallar som jag uppskattar är minst 10 meter högre. Så jag skulle ju tro att denna är kanske max 400 år gammal.
Gammal mossbevuxen husgrund intill en bergsknalle i skogsområde, med träd omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur som helst, det jag tycker är konstigt är att man byggt den precis i kant mot bergsknallen. Det blir ju lite opraktiskt tänker jag. Dessutom är det på nord-nord-ost sidan om knallen. Hade jag byggt ett hus hade jag nog hellre försökt hitta en plats som vätter mot söder. Kan det funnits något skäl förr att förlägga en byggnad som man skulle ha till något speciellt på skuggsidan tro? Kan det varit ett bostadshus?
Skulle vara intressant att höra hur ni resonerar.
Jag ska se om det går att kolla med kommunen om de vet något.
Mvh
Fredrik

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag gissar på ett gammalt gränsmärke. Vi har sådana i skogarna här och de markerar ägogränser, häradsgränser, sockengränser o s v.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Kolla i fornsök, och återkoppla 😉

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det kan också vara en idé att kolla gamla historiska kartor, t.ex. på Lantmäteriets hemsida.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Det är troligtvis ett gammalt torp. Det kryllade av Torpare förr i tiden som arrenderade en liten tomt av närmsta bonde. Grunden behöver inte vara mer än 150år gammal.
Glöm sedan läget idag. På 1800-talet fanns knappt någon skog kvar. Det var sannolikt bara betesmark runt där.

• Gilla
Kieron och 8 till
  • Laddar…
Skulle också gissa på ett torp.
Jag har tror att man inte alltid hade så mycket att säga till om när det gällde val av byggplats, utan man fick nöja sig med den plätt som man blev anvisad.

Eller så hade man andra prioriteringar än dagens moderna människa, så det kanske var mer praktiskt av någon anledning att bygga på "fel" sida av stenen.

Har funderar många gånger på ett torp här i närheten som ligger på toppen av ett litet berg, kan inte varit särskilt bra ställe att odla på runt där, så vad dom levde av vet jag inte riktigt...
Detta torpet jag tänker på var bara bebott 1851 - 1855

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Det finns mängder med gamla torpgrunder och stensatta grunder ute i skogarna. Har gjort många sådana kartläggningar utifrån t.ex. gamla skiftesdokument som du hittar hos Lantmäteriet.
Ungefär som när någon undrar varför det finns ett stenröse mitt i dagens skog, men då var det åker/betesmark.😉

Zixten Zixten skrev:
Skulle också gissa på ett torp.
Jag har tror att man inte alltid hade så mycket att säga till om när det gällde val av byggplats, utan man fick nöja sig med den plätt som man blev anvisad.

Eller så hade man andra prioriteringar än dagens moderna människa, så det kanske var mer praktiskt av någon anledning att bygga på "fel" sida av stenen.

Har funderar många gånger på ett torp här i närheten som ligger på toppen av ett litet berg, kan inte varit särskilt bra ställe att odla på runt där, så vad dom levde av vet jag inte riktigt...
Detta torpet jag tänker på var bara bebott 1851 - 1855
Jag har hört någonstans att när de byggde hus förr så byggdes det där det inte gick att odla, då den odlingsbara marken var väldigt viktig. Back in the days var det tydligen inte bara att ta bilen till ica och fylla på kylen haha 😉

• Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Jag har hört någonstans att när de byggde hus förr så byggdes det där det inte gick att odla, då den odlingsbara marken var väldigt viktig. Back in the days var det tydligen inte bara att ta bilen till ica och fylla på kylen haha 😉
Det här ordstävet har med val av byggplats att göra:

Där ingen plog kan gå,
Där ingen lie kan slå,
Där ska hus stå.

Från Bondepraktikan

• Gilla
Daystar och 14 till
  • Laddar…
vi har massor här
gamla torp , skolor etc

G
Ser inte särskilt gammalt ut, är nog bara en gammal stuga som stått där. Knappast något häftigare än så.

Torp eller backstuga skulle jag säga. Eller något uthus. De jordlösa byggde ofta på litet konstiga ställen för det var där de fick lov att slå sig ned.
Det var inte helt ovanligt att torpare och backstugusittare byggde sina fähus med ändan mot en stor sten för att spara timmer. Smedjor är ibland också byggda på det viset.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om du vill fördjupa dig mera i ditt område finns Lantmäteriets historiska kartor och dokument där du med lite tur kan hitta olika byggnader, kanske med en förklaring. Har hittat karta med bäck där det finns en symbol för hus och står att det är ett "ålahus". Bara att leta och botanisera.

https://historiskakartor.lantmateriet.se/

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kika också på flygfoto från 50-talet hos lantmäteriet. Det kanske fortfarande stod något där då.
Vissa kommuner är ivriga att radera historien genom att riva gamla torp som står på kommunens mark.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kika också på flygfoto från 50-talet hos lantmäteriet. Det kanske fortfarande stod något där då.
Vissa kommuner är ivriga att radera historien genom att riva gamla torp som står på kommunens mark.
Du tänker på Min Karta, den kan man även ladda ned som app finns flygfoto från -60, -75 och nutid. Även olika kartor t.ex. med fastighetsgränser/beteckningar, topografi, men från nutid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.