Vi var med som samma sak första gången vi skulle tvätta vår altan. Sprutade på koncentrerad grönsåpa och började skrubba. Det var väldigt tydligt var såpan hamnat så nästa år blandade vi i lite vatten i såpan först (kanske 1 dl vatten till 1 liter såpa), såg till att altanen var rejält blöt och såg sedan till att skrubba ut såpblandningen direkt när den hamnat på trät.

Sen lät vi den ligga dra på så sätt att när vi skurat ut den över hela altanen startade vi om från början och skrubbade ordentligt. En gick framåt och skrubbade och en gick baklänges och spolade rent. Det blev ett riktigt bra resultat, men det var väldigt slitigt så till säsongen efter skaffade vi en T-racer till högtryckstvätten. Metoden att sprida ut såpan är dock fortfarande densamma, vi slipper bara hårdskurningen.
 
Fick också såna märken efter jag hällde ut såpa direkt på trallen för att skrubba därefter. Orkade inte bry mig och det försvann med tiden.
 
  • Gilla
newbee
  • Laddar…
Jag har kört med linoljesåpa (Källans) och är väldigt nöjd. Svärfar kör någon pigmenterad olja för att få en mörkare nyans men det går inte att jämföra känslan. Sedan sägs det även att såpad trall är lättare att hålla rent. (kan inte uttala mig personligen kring detta). Såpad trall är underbart att gå på barfota jämfört med oljat utifrån mina erfarenheter. Hursom, såhär gör jag:

1. Borsta trallen
2. Blås av all lös smuts med lövblås
3. Blötlägg all trall
4. Blanda en stor spann med såpa och vatten ca 1:10. (Bör räcka om det görs varje år, mer koncentrerat ju smutsigare)
5. Fyll en gammal (rengjord) yesflaska från spannen
6. Spruta på längs med trallen
7. Skrubba med rotborste eller i mitt fall en batteridriven Ryobi multiborste med träborst-tillbehöret. (Lathet men effektivt)
8. Spola av
9. Mer utsatta ytor, i mitt fall en sträng rakt nedanför hängrännan, häll på en lite mer koncentrerad blandning och låt verka några minuter, sedan på med borsten igen. Spola av.
10. Blanda ca 50:50 såpa och vatten.
11. Häll på en sträng med yesflaskan längs med trallen.
12. Fördela ut med en "plan mopp", typ:
Plan mopp med loppade strängar och svart bakstycke, använd för applicering av såpa på trall.
13. Vid behov, upprepa steg 11 och 12 tills trallen är mättad.

Ovan har gett mig fantastiskt resultat varje år. Hoppas mina tips hjälper.
 
  • Gilla
  • Haha
cillan och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är inte märken från såpan, det är från en koncentrerad högtryckssråle.

Skit i högtrycken, den har inget på altanen att göra. Fixa en hård skurborste med skaft. Blanda förhållandevis skarp såpa. Sen, när det regnar så borstar du som en jävla gris. Det är verkligen skitjobbigt och det tar 3ggr så lång tid som man tycker är rimligt. Spola av med vattenslang så inte skiten torkar in igen.
Jo precis så blir det från såpan om man sprutar på koncentrerad såpa
 
Detta kan jag varmt rekommendera Alcro Delfin Trallrent
Pulver som man löser upp i en hink vatten
 
  • Två burkar Alcro Delfin Trallrent på ett svart utomhusbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall som delvis rengjorts med Alcro Trallrengöring, visar tydlig skillnad före och efter behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zombocom skrev:
Min respektive gav sig på och tvätta altanen på hennes sätt, som var med såpa som hon sprutade på vad jag tror var torr altan för att sedan gå över med en högtryckstvätt med altanborste och vatten.
Nu har vi märken efter såpan som syns extra bra när det är fuktigt ute, har nån nått tips på hur jag kan rädda upp situationen på altanen?
"högtryckstvätt med altanborste"? Känns som ett handhavandefel med högtryckstvätten.
 
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
"högtryckstvätt med altanborste"? Känns som ett handhavandefel med högtryckstvätten.
Det är väldigt svårt att misslyckas med altantvättstillsats...men det krävs i princip att smutsen lösts upp på något sätt för att det ska bli effektivt. På bilden syns att såpan löst upp smutsen där den hamnade när "respektive" sprutade ut den koncentrerad utan att täcka hela ytan av plankorna. Just där har terasstvätten fått bort smutsen...är min teori.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.