2 326 läst · 25 svar
2k läst
25 svar
Märka ut fastighetsgräns, vad får man göra?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 059 inlägg
På en liten markplätt utanför detaljplanerat område (som vi väl får anta att det är om folk ställer sig där för att plocka bär)? Det känns väl ändå lite väl ängsligt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 584 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 584 inlägg
Jag är rätt säker på att rent empiriskt är tillsynsärendena för denna typ av olovliga parkeringsplatser få. Men det kan ju vara intressant att känna till just hur detaljstyrande vår bygglagstiftning är. Inte ens små parkeringsplatser ute i spenaten får anläggas utan bygglov.Nötegårdsgubben skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 584 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 584 inlägg
Det kräver inte bygglov som t ex parkeringsplats gör. Men att anordna eller inrätta en idrottsplats kräver det. Har för mig att jag läste något fall i MÖD där det krävdes mer än en enkel bollplan för att vara bygglovspliktigt som idrottsplats. Men nu tar jag från minnet med alla risker det innebär.M merbanan skrev:
Visst förstår vi att du gillar att dra allting till sin juridiska spets...Claes Sörmland skrev:
Om Ts grusar en yta på sin egen tomt utan att sätta upp skyltar eller göra andra markeringar. Ej heller använda den själv.
Är din tes då att det är förbjudet och kräver bygglov? TS skulle ju likna gärna gjort första steget för att förbereda för en låg altan..?
Om jag lägger en grushög på min gräsmatta hur utspridd får den vara innan du hävdar att det krävs ett bygglov för den?
TS: skyltar skapar irritation, stenar kan skada bilar/snöröjning etc.
Blommor/buskar skulle väl funka.
Finns det parkeringsalternativ?
/ATW
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 584 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 584 inlägg
En grusad yta i sin trädgård kräver inte bygglov. Trädgårdsanläggningar och uteplatser är inte bygglovspliktiga. Det finns också ett undantag så att bygglov inte krävs för en (hur stor som helst) parkeringsplats på tomten för en- och tvåbostadshus. Den måste ligga inom fastigheten så man vill man ha sin parkering för småhuset på annans mark så krävs bygglov.A ArneTW skrev:Visst förstår vi att du gillar att dra allting till sin juridiska spets...
Om Ts grusar en yta på sin egen tomt utan att sätta upp skyltar eller göra andra markeringar. Ej heller använda den själv.
Är din tes då att det är förbjudet och kräver bygglov? TS skulle ju likna gärna gjort första steget för att förbereda för en låg altan..?
Om jag lägger en grushög på min gräsmatta hur utspridd får den vara innan du hävdar att det krävs ett bygglov för den?
TS: skyltar skapar irritation, stenar kan skada bilar/snöröjning etc.
Blommor/buskar skulle väl funka.
Finns det parkeringsalternativ?
/ATW
För egen del skiter jag ganska högaktningsfullt i dessa tramsregler. Jag blev uppriktigt förvånad att detta var reglerat när jag läste på för några år sedan. Så om du tycker detta är orimliga regler, skjut inte budbäraren (mig) som informerar om detta. Det ligger helt på regeringen att liberalisera här och få reglerna att fungera bättre med samtiden. Är man mer auktoritärt lagd kanske man tycker dessa regler är toppen och inte vill ändra på dem.
Tjugoelva inlägg senare och TS har sedan länge glömt detta inlägg...
Liknande trådar
-
Markarbete och gjuta platta vintertid
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur brukar avtalen se ut mellan markägare och jägare
Juridik -
Byggaren har utfört omfattande markarbeten utan överenskommelse
Juridik -
Byggnad utanför fastighetsgräns
Juridik -
Utredning om koordinatbestämda fastighetsgränser
Artikelkommentarer