AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns det verkligen så billiga hur som TS pratat om? Nu tittar inte jag på just Täby och nacka men några 7 till 8 miljoner är det inte snarare 12 och uppåt
Du kan ju prova att söka informationen på booli eller hemnets slutpriser.. det kryllar inte av dom, och med ökande priser så minskar utbudet så klart. Men det finns.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Du kan ju prova att söka informationen på booli eller hemnets slutpriser.. det kryllar inte av dom, och med ökande priser så minskar utbudet så klart. Men det finns.
Tänk på att acceptpris inte är samma sak som slutpris. Visst finns det en del objekt söder om 10 miljoner men de flesta slutar bra bit norr om 10.

Men har man inte panik så tror jag man kan göra sig ett kap tillslut. Man måste bara ha lite tur. Dock måste man nog göra brygglån eller bo i hyresrätt under tiden. Man hinner inte hitta ett sådant kap mellan man sålt och tillträdesdatum

• Gilla
FrMaAb
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
besiktigat öht, eller även av dig som köpare ?
De hade som krav att det skulle vara en besiktningsklausul (vilket de kollade upp) och att jag genomförde en besiktning (vilket de inte kollade upp).

Här på landet vill de ju "granska" objekten främst för att folk inte ska köpa för dyra renoveringsobjekt eller i områden där samfälligheterna har dålig ekonomi.
Sen är det lustigt att nu två år senare är det här på landet det exploderar prismässigt nu när folk kan jobba hemifrån...

Viktor.J Viktor.J skrev:
Är väl nästan bara parhus under 8 miljoner i Täby? Täby är väl för övrigt den mest hajpade kommunen vad gäller bostadspriser nu.... Ni ska inte vidga vyerna lite? Vallentuna och Österåker är fint.

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Tänk på att acceptpris inte är samma sak som slutpris. Visst finns det en del objekt söder om 10 miljoner men de flesta slutar bra bit norr om 10.

Men har man inte panik så tror jag man kan göra sig ett kap tillslut. Man måste bara ha lite tur. Dock måste man nog göra brygglån eller bo i hyresrätt under tiden. Man hinner inte hitta ett sådant kap mellan man sålt och tillträdesdatum
Precis
Jag tror att man ska räkna med att utgångspriserna på "billiga" objekt sällan indikerar slutpris. Speciellt inte nu när det är sånt enormt sug efter hus och utbudet inte alls hängt med.

Och som du säger. Man ska ha sett om sin sits så att man kan vara där och slå till OM husen kommer ut. Det var orsaken att jag fick köpa mitt hus till ett bra pris. Säljaren orkade inte med fler visnignar och de intresserade som varit där före mig hade inte haft lån eller dylikt redo. Så när jag kom och kunde skriva kontrakt samma dag så fick jag det för utgångspriset. Sen kan det låta som "shit vilken tur han hade". Men jag hade aktivt letat hus, med lånelöfte och allt klart, i 3 år... Det är då man kan göra "fynd".
Dock. Jag kanske gjorde ett fynd ekonomiskt. Men det stora fyndet var att hitta ett hus jag älskar och trivs med. Vilket det är det viktigaste. Köp inte vadsomhelst bara för att det är det man har råd med.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…

Du kanske inte visste att man kan hitta slutpriser där också. Dessutom har vi haft koll på flera bostäder via sms-kedja vid budgivning. Detta är vår 3:e bostad i Sthlm, vi har OK kolla på hur marknaden fungerar. Tack för omtanken........

Appendix Appendix skrev:
Precis
Jag tror att man ska räkna med att utgångspriserna på "billiga" objekt sällan indikerar slutpris. Speciellt inte nu när det är sånt enormt sug efter hus och utbudet inte alls hängt med.

Och som du säger. Man ska ha sett om sin sits så att man kan vara där och slå till OM husen kommer ut. Det var orsaken att jag fick köpa mitt hus till ett bra pris. Säljaren orkade inte med fler visnignar och de intresserade som varit där före mig hade inte haft lån eller dylikt redo. Så när jag kom och kunde skriva kontrakt samma dag så fick jag det för utgångspriset. Sen kan det låta som "shit vilken tur han hade". Men jag hade aktivt letat hus, med lånelöfte och allt klart, i 3 år... Det är då man kan göra "fynd".
Dock. Jag kanske gjorde ett fynd ekonomiskt. Men det stora fyndet var att hitta ett hus jag älskar och trivs med. Vilket det är det viktigaste. Köp inte vadsomhelst bara för att det är det man har råd med.
Bara två hus ute i Täby iaf på booli, båda ligger bra bit över 8 miljoner i utgångpris

Skärmavbildning av bostadssökning med karta över Täby och detaljer om villa till salu i Enebyberg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna lite billigare
Skärmdump från Booli visar en villa till salu i Täby för 9,5 miljoner kronor, karta och sökresultat.
Skapa konto

Bara två hus ute i Täby iaf på booli, båda ligger bra bit över 8 miljoner i utgångpris

[bild]

Denna lite billigare
[bild]
Tror de flesta kollar upp mot ensta/tä'by kyrkby om de ska ha billigare. Klassiska villamattor med 600 kvm tomt där.

Appendix Appendix skrev:
Tror de flesta kollar upp mot ensta/tä'by kyrkby om de ska ha billigare. Klassiska villamattor med 600 kvm tomt där.

[bild]

Denna lite billigare
[bild]
Jag hade uppskattat om vi kunde diskutera det som tråden var tänkt att handla om. Inte huruvida jag eller någon annan har råd att köpa specifika objekt.

B Berra55 skrev:
Upplever samma sak i Göteborg, verkar som det mesta blir sålt direkt efter visning. Exempel så har vi tittat på hus där vissa delar inte går att besiktiga och vi efterfrågar klausul, svaret är blankt nej och dagen efter är det sålt. Samma sak om man vill ha egen besiktningsman.

Det verkar dock så verkar det vara upp till en gräns, när vi tittat på hus 10milj+ så har vi fått massor av tid samt kunnat diskutera besiktning, åtgärder osv. När priset legat mellan 7-9milj så finns det en arme av köpare som slänger ut pengar direkt efter 15min visning...

Verkar vara likadant bland alla mäklare, ett positivt undantag har varit Erik Olsson.
Intressant, det kan ju vara så att det finns prissegment som det är högre tryck på => inte tid för besiktning enligt säljare med mäklare. Det kan ju också vara så att "billigare" hus är i sämre skick och riskerar att få mer problem vid en besiktning ihop med tänkte säljare, medans ett hus i bättre skick klarar det bättre.

Bara att vänta tills det du hittar ett hus som du får besikta att ifrågasätta säljarens val är ju hans och mäklarens sak

Man måste ringa runt till mäklaren som säljer i området och berätta man letar i området, många hus går före visning.

• Gilla
Sjöolsa
  • Laddar…
Varför inte bara bjuda, att få rätt till en skrivning att du får frånträda är en sak men om du kan tänka dig att släppa allt och hitta en besiktningsman som kan gå igenom huset på 3h precis innan ni skriver så kan jag inte se de skulle vägra dig det. Isåfall är det ju bara att tacka för sig och säga de får sälja till näst högsta bud... Visst kanske de blir sura men förhoppningsvis ska du bara köpa hus en gång...

J JohanLun skrev:
Varför inte bara bjuda, att få rätt till en skrivning att du får frånträda är en sak men om du kan tänka dig att släppa allt och hitta en besiktningsman som kan gå igenom huset på 3h precis innan ni skriver så kan jag inte se de skulle vägra dig det. Isåfall är det ju bara att tacka för sig och säga de får sälja till näst högsta bud... Visst kanske de blir sura men förhoppningsvis ska du bara köpa hus en gång...
Risken är ju att man till slut blir "svartlistad" om man gång på gång drar sig ur budgivningar (även om orsaken är legitim).
En annan aspekt är väl att risken är att folk trissar upp priserna om de ändå inte tänker köpa/har många krav som de sedan ska försöka få in.

Men jag förstår din poäng och som många här har belyst så är det kanske en fråga som lämpligast tas upp vid slutet av en budgvining :)

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Risken är ju att man till slut blir "svartlistad" om man gång på gång drar sig ur budgivningar (även om orsaken är legitim).
En annan aspekt är väl att risken är att folk trissar upp priserna om de ändå inte tänker köpa/har många krav som de sedan ska försöka få in.

Men jag förstår din poäng och som många här har belyst så är det kanske en fråga som lämpligast tas upp vid slutet av en budgvining :)
Om man gång på gång drar sig ur budgivningar när man vunnit dessa på grund av att det är besiktningskrav...
Jag tror för det första att man itne vinner så många budgivnignar att det blir aktuellt.

Sen, som så många andra påtalat i tråden,. tror jag inte att besiktningskravet är ett problem om du framför det när du vunnit budgivningen.

Som @AndersMalmgren säger är det även en bra idé att prata med mäklare och se till att hamna på deras intressentlistor. Det är inte sällan hus där säljarna inte vill ha så stor uppmärksamhet som säljs. Speciellt i den prisgrupp där du säljer där det kan vara dödsbon/äldre som itne kan bo kvar.

När jag sålde min lägenhet skickade mäklaren ut förhandsinfo till 100 personer som varit på andra visningar i området eller som varit med i budgivningar.

Tror inte det har framkommit i tråden: Har ni vunnit budgivningar och då framför kravet på besiktningar. Eller har ni bara pratat med mäklaren på visningen?

(Vi pratade även inte om vad ni har råd med. Vi pratade om att det inte fanns så många hus i prisklassen 7-8 miljoner ute. Det var absolut inget personligt utan mer att jag och Anders började göra en liten omvärldsanalys) :D

Skärmklipp på budgivning för Björnkarrsvägen 22 i Täby med högsta bud på 9 250 000 kr, budgivning pågår.
Skapa konto

Ja det går allt snabbt. Ovan hus hade varit 3 dagar på hemnet :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.