Bästa svaret

BigR
Sakfrågan är väl intressant.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
hävdar att mäklaren skall knacka på och fråga om lov, annars finns det en fin trottoar 3m längre ner i höjd att fota ifrån, min mark är inte allmän mark, den är hemfrid på.
Ursäkt men du framstår bara som en otroligt osympatisk person. Som till synes ska attackera mäklaren och göra hens liv surt med en prick. Hur vet du att mäklaren inte försökte knäcka på för att be om lov.

Hål inte så förbaskat hårt i regelboken så blir nog allt bra.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nu är ni helt ute o cyklar..
Hur lätt som helst att se att det är med drönare, finns inte en mäklare som kör handjagat längre :)
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Luften är fri!
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
Och vänta nu. Mäklaren kan ju nästan lika gärna ha stått på din andra grannes garageinfart, typ invid garageväggen. Man ser lite löv precis till höger i bild nära kamerans position. Av satellitbilden att döma finns det en häck precis intill din andra grannes garage. Kanske han fått tillstånd att stå där och fota? (TS hus är det stora med rött tegeltak)
Satellitbild med markerad punkt vid garageinfart, visar möjlig plats där mäklarfoto togs vid rött tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
Förmodligen har han stått innanför den röda cirkeln när han plåtat. Eventuellt haft en fot på din sida om gränsen (TS hus till höger i bild). Tycker du skall låta det hela vara bara. Vad är det att bråka om?

Edit: värre är det väl isåfall att Eniro och Google åker runt och plåtar ditt hus utan att fråga?

Gatuvy med ett hus till höger, en gräsmatta och en röd cirkel som markerar en potentiell plats där en person stod när fotot togs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Här https://lawline.se/answers/hemfridsbrott-skadegorelse-och-pafoljd
kan man t.ex. läsa:
Att olovligen intränga kan till exempel vara att man tar sig över ett fysiskt hinder som ett stängsel, staket eller liknande. Det kan också vara att man övervinner ett psykiskt hinder, till exempel att gå in i någons hus genom en öppen eller olåst dörr. Att “olovligen kvarstanna” handlar typiskt sett om att man stannar i någons bostad trots att någon sagt att man ska lämna bostaden.
Eftersom det inte verkar finnas nåt staket utan är gräsmatta fram till trottoaren så är det rätt svårt att få det till hemfridsbrott.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
... har klampat upp ca 10m på vår tomt för att ta ett foto och nej dom har inte knackat på och frågat om lov. har god lust att ge mäklaren en prick via FMI, vad tycker ni?
[länk]

så ser det ut...
Close-up av en Yoda-docka med textraden "NU FÅR DU JEEEDAJ!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Skriv ett argt mejl till mäklaren.

Visst hör det till gott uppförande att be om lov (om bilden nu är tagen från din tomt), men om ingen åverkan gjorts känns din reaktion lite väl... Ett aja baja borde räcka, så tänker vederbörande sig förhoppningsvis för nästa gång..
 
lärjungen
W Wagner skrev:
Skriv ett argt mejl till mäklaren.

Visst hör det till gott uppförande att be om lov (om bilden nu är tagen från din tomt), men om ingen åverkan gjorts känns din reaktion lite väl... Ett aja baja borde räcka, så tänker vederbörande sig förhoppningsvis för nästa gång..
Förmodligen stod mäklaren inte på TS tomt. Eller möjligen precis i kanten där tomtgränserna möts. Av mäklarens bild att döma står han precis intill TS grannes garage när han fotar. Man ser blad till höger i bild från någon typ av växt, och det växer någon form av plantor precis vid tomtgränsen enligt satellitbilden och gatubilden. Så jag tror detta ärende blivit minst sagt en höna av en fjäder.
 
Hur ska fotografen förresten kunna knacka på utan att beträda tomten?
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Du får nog köpa huset själv, för jag tvivlar på att någon vill vara granne med dig när du håller på såhär.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Om du såg dem stå där och orkar ens lägga energi så kan du ju ringa och skrika av dig. De kanske rentav hade en drönare.

Mina föräldrars grannes hus är till salu och mäklaren skall ha applåder om den faktiskt tog bilderna med egen kamera då vissa vinklar måste de ha stått uppe på mina föräldrars tak.

Jag hade verkligen inte brytt mig alls här om han eller hon bara tog en bild.

Annars får jag väl ta och skälla ut grannungarna när de råkar sparka över bollen eller punktera bollen. De brukar springa in och hämta den nämligen.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Utifrån bilderna finns ju inget staket, plantering eller annat som markerar tomten. Jag skulle nog inte tänkt att det var privat område. Kan inte tänka mig att en domstol skulle få det till hemfridsbrott. Rulla in med husvagn och stanna tre nätter trots att tomtägaren avvisar, ja. Gå in 10 meter och stanna 1 minut för att ta en bild åt andra hållet, nej. Det är som att rulla in på någons garageuppfart för att vända bilen. Inte direkt tillåtet, men inte heller åtalbart i praktiken.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
Hej, mina Grannar tvärs över gatan har lagt ut sitt hus, (så dom är ju inga viktiga grannar förutom att värdet på gatan stiger ) Men till det "roliga" är att mäklaren , eller nån han anlitat har klampat upp ca 10m på vår tomt för att ta ett foto och nej dom har inte knackat på och frågat om lov. har god lust att ge mäklaren en prick via FMI, vad tycker ni?
[länk]

så ser det ut...
Det är en bagatell, anser jag. Det är värre när min granne fick mäklarbesök utan att bli tillfrågad i förväg och mäklaren och en hugad spekulant, som är mäklarens bekant och initiativtagare till besöket, gick runt på fastigheten och runt huset och tittade in genom varje fönster. Sedan gjordes en mäklarvärdering och den hugade spekulanten tog kontakt med fastighetsägaren och berättade om sin rundtur på fastigheten tillsammans med mäklaren, när han la sitt bud. Fastigheten är dock inte till salu, även om grannen börjar bli ålderstigen. Det om någonting bode ge en prick till mäklaren. Det är väldigt dålig stil i alla fall. Grannen blev jättearg i alla fall.

Denna hugade spekulant har försökt köpa även min fastighet två gånger, med en väldigt fräck stil. Jag får rysningar när jag tänker på att de kan ha gått runtomkring på min fastighet och tittat in genom varje fönster. De bodde förut grannar med mig, men nu vill de desperat tillbaka till mitt område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.