Hej

Har kollat runt lite bland mäklarna i vårt område eftersom vi skall sälja snart, dom flesta skall ha 50-75 000:- i fast avgift + 10% för summan som överstiger utgångspriset.

Problemet som jag ser det är att alla vill lägga sig runt 2,6-2,8 mille när jag vet att liknande hus i lika bra eller sämre skick sålts för 3,4-3,9 mille, dom säger att man drar mer kunder på att lägga ett lägre utgångspris ( vilket jag trodde var förbjudet numera ? )

Så säg att vårt hus går för 3,7 mille då har mäklaren tjänat totalt 150 -200 000:- i arvode. Och på detta tillkommer besiktning och försäkring på cirka 15 000:-

Känns ju helt jävla orimligt att ge dom dessa pengar, det är ju inte mkt svårare att sälja ett hus än en bil eller soffa, visst lite visningar och att dom kan lagboken och kontrakts exercisen och det kan ju vara värt en del men inte fan är det värt 200 000:- !!!

Vad skall man göra, finns det ingen vanlig mäklare som har vettiga priser ?

• Gilla
Boan och 6 till
  • Laddar…
Bestäm utropspris själva, otroliga lockpriser du beskriver. Ge mäklarna procent på totalen.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jag skulle i första han inte välja incitamentsavtal när jag väljer mäklare. Det leder till att mäklaren kommer att försöka få dig att "inse" hur lite ditt hus är värt, så att utgångspriset kan sättas lågt.

Dessutom så, om de verkligen menar att "baspriset" skall vara utgångspriset, så är det ju rent affärsmässigt vansinnigt.

Utgångspriset skall sätta utifrån en marknadsmässig bedömning. Vilket "annonspris" är rätt för det här objektet, vilket pris komme i slutändan att ge bäst slutpris.

Lägger man utgångspriset för lågt, så kommer psykologisak spärrar hos spekulanterna att begärnsa budgivningen. Om spekulanterna är vana vid att liknande objelt går upp ex. 400 000, "det här var visserligen billigt" men att bjuda upp 1,5 milj kommer att kännas konstigt för en spekulant som väntar sig 400 000 eller lite mer i uppgång.

Lägger man utgångspriset för högt, så kan det inbjuda till budgivning nedåt som ev. aldrig vänder upp.

Alltför extrema lockpriser skrämmer bort vissa kapitalstarka köpare, om jag räknar med att betala 4 - 4,5 milj. för ett hus, så kanske jag helt skippar att åka och titta på ett hus för 2,5 milj, om det finns andra alternativ att titta på just den söndagen. man förutsätter att det finns något skäl till det låga priset.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
OM man skall ha en mäklare med incitamentavtal, Då skall givetvis brytpunkten ligga vid förväntat slutpris. Får mäklaren upp priset högre än vi båda är överens att målet skall vara, då är det värt en bonus.

Men att blanda ihop målpris med utgångspris tyder på inkompetens hos mäklaren, en sådan vill man inte anlita.

• Gilla
Boan och 8 till
  • Laddar…
Sätt det priset som du är villig att sälja för inte mindre det skapar bara irritation om någon bjuder mindre och du inte får inte fler bud då kommer budgivarna troligtvis hoppa av inte buda högre för att du vill ha mer än annonserat pris.

Det pratas mycket om att sätta lägre pris för att locka folk, problemet är att du vill inte ha dit folk som inte har råd att buda en halv miljon över för att kanske nå det du vill ha, utan vill ha spekulanter som från börjar tittar på hus i prisklasser du begär.

Visst om de vill gå ut lägre säg att du vill ha ha 4 miljoner och kan tänka dig gå ut på 3,8 men mäklaren vill gå ut på gå ut på 3,6 för att locka kunder så kan du alltid säga javisst men din provison börjar på 3,8.

Det snackas också om spekulantregister, det har alla mäklare i större eller mindre form och är inget som dom bara använder på vissa objekt utan har de en intresserad kund som har vad du söker så kommer de kontakta honom.
Dock kommer de glorifiera spekulantregistret som något stort och unikt för dem.

De flesta kollar hemnet uteslutande och det ser man på antalet visningar på sidorna som har samma annonser hemnet har mycket fler besökare.
Standard brukar vara Hemnet, Boli och Blocket, en del gör även facebook, twitter och youtube men det klarar man sig nog utan.

Mäklare gör inte så mycket mer än vad du kan göra själv, ställer ut en skylt öppnar dörren på 2 visningar och sen brukar bude trilla in.

Känner du att du kan göra det jobbet själv så har du ju hemverket, de skickar fotograf, material sköter annons m.m. som hamnar på Hemnet , Blocket och Boli.
Då får man ta samtal själv och bestämma dag för visning och vara hemma och öppna dörren, budgivning görs på hemverkets sida, kontrakt skickas sedan med post efter vinnande bud.

Nackdelen är att du måste göra halva jobbet själv, fördelen är att de kostar 10 000kr i fast pris när allting är klart.

Skulle jag sälja via mäklare så har jag svårt att motivera en kostnad på 150- 200 000kr isåfall ska du åtminstone få mer än vad du tänkt dig och försäljningen ska gå snabbt, 5-7 dagar skulle jag säga.

För ca ett år sen sålde jag en lägenhet, precis som du var jag skeptisk till fasta arvoden.

Vi kom överens om 1,2 % i arvode upp till 5 000 000. Därefter 20 % över beloppet. Objektet värderades till ganska exakt 5 000 000 på förhand.

Budgivningen gick ganska knackigt och priset slutade på 4 975 000 kr. Mäklaren fick alltså knappa 60 000 kr.

Jag träffade fem olika firmor innan jag valde mäklare och alla var mycket tillmötesgående kring upplägg - Alla föreslog fast arvode plus provision men jag vägrade. Och alla gav med sig. Så förhandla på!

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Tack för tipsen, skall åka till Svensk Fastighetsförmedling å lägga fram 2 - 2.5% på slutsumman som krav, då tjänar dom ändå 60-90 000:- vilket jag tycker är väldigt bra betalt för att sälja något som en blind apa skulle kunna sälja, jag vill mest ha hjälp med alla papper och en proffsig säljare ( mäklare)

Dom har alldeles för bra betalt iaf i så extremt lättsålda områden som vårat.

• Gilla
Nilfons och 4 till
  • Laddar…
Om det är ett lättsålt område så hade jag bannemig försökt sälja själv.
Problemet är att man kan skjuta sig själv i foten om det mot förmodan skulle gå dåligt.

Vi sålde vår bostadsrätt själva, då vi också tyckte att det skulle gå lätt.

Och det gjorde det verkligen.
Vi lyckades sälja bostadsrätten dyrast någonsin i området, och då hade ändå mäklare ute objekt i närheten.
Det gick på en vecka.

Där sparade vi en bra slant. Det enda vi behövde köpa var lite papper ifrån banken.

Våga sälja själv!
200lakan är det definitivt inte värt för att någon ska stå och mumla lite skit.

• Gilla
EvertL och 11 till
  • Laddar…
Om du skall anlita en mäklare så trorjag du skall ha något annat huvudkriterie än att få lägsta möjliga arvode.

Det går att diskutera huruvida en mäklare får upp priset eller ej, men fel mäklare kan definitivt få ned priset kraftigt. Titta på hur de beter sig vid en försäljning, när du pratar med dem, hör hur de ser på marknadsplanen för just ditt hus. Hur ser plan B ut, om det blir för dåligt intresse vid första visningen.

Vad vill en köpare se, hur ser den tänkta köparen ut. Vad skall man trycka på, är det ett typiskt barnvänligt område, skall man trycka på om alla höjdare som bor i närheten osv. Mer än hälften av alla mäklare kommer inte att förstå vad du menar med frågorna, välj någon annan.

D
Har bara kollat upp arvode för mäklare när det gällde sälja bostadsrätt, vet inte om det skiljer sig.
Första kontakten med mäklaren var på en visning av lägenhet jag var intresserad av. Men var fuskrenoverat badrum och lite andra saker som inte kändes ok. Pratade med mäklaren om det. Det och annat gjorde jag fick bra förtroende för den. Så när jag skulle sälja så kontaktade jag och pratade om arvodet. Då jag tidigare suttit i styrelsen och vi sålt flera så hade jag koll på andra mäklares arvode. Hennes arvode kändes helt acceptabelt så gick på det och fick bra pris för lägenheten över min förväntan.

Arvode så var en fast del som var runt 30'000-40'000 kr sedan 10 % på det som gick över mitt drömpris på lägenhten.
Kändes helt ok villkor.

Har en bekant som nyligen sålt sin lägenhet och fick ett fast pris på 29'. Lägenheten lades ut för 2 milj. Och gick upp 200'.

Detta gäller i en stad med ungefär 150000 invånare och högt tryck på bostäder.

När min son köpte lgh. häromåret. Så framgick det av likvidräkningen vid tillträdet att mäklaren tog 35 000. Det var en etta på drygt 30 kvm, 2,2 milj. Jag tyckte det var förvånansvärt lågt. Mäklaren ifråga skulle jag dock aldrig anlita.

Det var en utdragen budgivning, och den andre budaren hade börjat ta längre betänketider, när min son lade sitt "sista" bud, så säger mäklaren bara, kom in och skriv nu, jag bryr mig inte om att kolla med den andre budgivaren.

Visade sig att säljaren hade angivit ett lägsta acceptpris, som min son då hade råkat passera. Och det var flera konstigheter från mäklaren. Bla. en egenskap med lägenheten som vi upptäckte av en slump, som borde varit med i obj. beskrivningen, det hade gett fler spekulanter.

Det brukar ju vara två olika likvidavräkningar för säljare och köpare, men ni kanske såg säljarens? Om mäklararvodet var angivet på köparens likvidavräkning så var det i sanning en märklig mäklare :D

hempularen skrev:
När min son köpte lgh. häromåret. Så framgick det av likvidräkningen vid tillträdet att mäklaren tog 35 000. Det var en etta på drygt 30 kvm, 2,2 milj. Jag tyckte det var förvånansvärt lågt. Mäklaren ifråga skulle jag dock aldrig anlita.

Det var en utdragen budgivning, och den andre budaren hade börjat ta längre betänketider, när min son lade sitt "sista" bud, så säger mäklaren bara, kom in och skriv nu, jag bryr mig inte om att kolla med den andre budgivaren.

Visade sig att säljaren hade angivit ett lägsta acceptpris, som min son då hade råkat passera. Och det var flera konstigheter från mäklaren. Bla. en egenskap med lägenheten som vi upptäckte av en slump, som borde varit med i obj. beskrivningen, det hade gett fler spekulanter.
Vad var det för egenskap?

Antar att hempularen menar att billigt inte alltid är bäst ✌

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.