larsg skrev:
Självklart finns det prutmån på mäklararvodet, hur stort det är beror ju dock på marknadssituationen och mäklarens behov av nya objekt.

Ett förslag är att erbjuda mäklaren en bonus i form av en högre % på belopp över en viss nivå ex 2% upp till begärt pris och 3% på belopp över begärt pris.
Det där är en avtalsvariant som vissa mäklare kör med. Den har en mycket stor nackdel.

Det innebär att mäklaren föreslår ett så lågt utgångspris som möjligt, för i praktiken är det ju bara på det överskjutande delen som mäklaren tjänar något. Utgångspriset bör sättas så "marknadsmässigt" som möjligt, dvs det skall (ur säljarens synpunkt) sättas så att så många spekulanter som möjligt inom den målgrupp man siktar på skall komma och vilja vara med och bjuda på bostaden.

Om man då börjar blanda in mäklarens arvode i den ekvationen så finns risken att man missar sin målgrupp.

Lägger man utgångspriset för lågt så missar man några kapitalstarka köpare som bedömmer att priset äe misstänkt lågt, det måste finnas en hake, de prioriterar en annan visning den dagen. Lägger man det för högt (om säljaren vinner förhandlingen om mäklarens nivå) så blir det för få intressenter och ingen riktig fart på buden. I båda fallen får säljaren inte ett optimalt pris.

Vi sålde vår trea i Stockholms innerstad, mäklararvodet var 2 %.

En vecka efter att vi skrivit förmedlingsavtal med mäklaren ringde jag självmant upp och bättrade på arvodet. Jag ville ha en sjukt driven mäklare eftersom vi själva var väldigt motiverade att göra allt för att eventuellt få ett högre slutpris.

Det pris som mäklaren förväntade sig som slutpris tyckte vi var rimligt. Vi gjorde då som så att mäklaren fick 2% upp till det beloppet och 10% på allt däröver.
Annonseringspriset låg 400' under det förväntade slutpriset.

Jag tänkte som så att 2% eller 3% gör ingen skillnad. Om mäklaren lägger ner extra slit och på det drar in 1000 kr extra per 100', vad blir det i handen, 200 spänn?

Jag tror helt klart på stegrande arvode, men då ska det vara säljaren som sätter nivån för när stegringen sker.

hugolisa skrev:
Nu kidnappar jag tråden - behöver också lite hjälp.
Min mamma skall nu sälja sitt hus , stort mitt i centrum i en av våra större städer.fantastiskt trädgård osv. Finns bara några sådana objekt i stan dvs det säljer sig själv-en granne sålde på 1 v. priset är naturligtvis högt. Skall hon då betala 3-4% i mäklararvorde ?? blir oehört mkt pengar för liten arbetsinsats.
Hon har inte lämnat det till någon mäklare ännu.
Vad är rimligt i arvodes% för stort, dyrt ,lättsållt hus.
Råd/ tips önskas
om huset säljer sej själv och är dyrt - sätt själv en annons i fex Dagens Industri eller på annan lämplig plats där du hittar dom rätta kunder. Banken (mot mindre än mäklarens arvode ) kan hjälpa med att fixa alla papper och tipsa villka papper och var ska ni ta ut själv som tomtkarta osv ....
kanske värt ett försök innan man går till en mäklare?
gaia

larsg skrev:
Självklart finns det prutmån på mäklararvodet, hur stort det är beror ju dock på marknadssituationen och mäklarens behov av nya objekt.

Ett förslag är att erbjuda mäklaren en bonus i form av en högre % på belopp över en viss nivå ex 2% upp till begärt pris och 3% på belopp över begärt pris.
Håller inte riktigt med. Varför är det prutbart?
Du kan ju inte pruta hos tandläkaren eller någon annanstans heller. Många mäklare har idag infört en prislista just för att slippa "prutningar"

Kristian skrev:
Du kan ju inte pruta hos tandläkaren eller någon annanstans heller. Många mäklare har idag infört en prislista just för att slippa "prutningar"
Det är prutbart eftersom mäklarna har så sjukt hög marginal.
Prislistan i Linköping ligger på 5% men de går snabbt ner till 4% och med lite tjat till 3%.
På ett 2 000 000 kronors hus kan man alltså pruta från 100 000 till 60 000 ganska lätt och eventuellt även lägre. Säg att de ha 20 000 i fasta kostnader.

Kristian skrev:
Du kan pruta hos banken (ränta). Du kan pruta hos hustillverkaren. Du kan pruta hos bilhandlaren. Så varför inte hos mäklaren?

Eller snarare, ni kan förhandla om arvodet.

Du kan nog till och med pruta hos tandläkaren om han är sin egen chef och firman går lite knackigt och du dessutom planerar en större investering i käften :)

Helt klart har mäklarna en ganska bra timpeng på det de gör, tar vi exemplet från linköping där det rör sig om 60-100 000 säg att du skulle köpa någon annan form av konsulttjänst säg 1000kr timmen så skulle det motsvara ca 2 veckors heltidsarbete, skulle tippa på att de flesta mäklare inte lägger ned så mycket tid...

Är förvånad att inte fler använder exempelvis nätbaserade mäklartjänster, eller säljer själva, om detta blev vanligare skulle nog mäklar arvoderna snabbt hamna på lite mer sunda nivåer. Även om du får dra av 22% så tar det mig några månader heltidsarbete att få ihop till ett mäklararvode. Kommer inte att använda mäklare när jag ska sälja min lägenhet.

tror helt klart att du ska fråga priser och våga pruta.

Ett problem är väl att mäklarna ska företräda båda parter, de får inte uttalat ha som mål att sälja din bostad så dyrt de kan. Jag tror vi skulle gynnas av det amerikanska systemet med en säljande och en köpande mäklare. Idag är det en mäklare som på ytan ska företräda båda parter, men betalas av den ena, och givetvis har sina sympatier där. Sedan blir det förhandling med en part som är amatör, jag tror att om vi haft systemet med köparmäklare hade priserna varit minst 10% lägre.

Jag har en kompis som bodde i USA tidigare, när han ville köpa hus i Sverige letade han efter en köparmäklare, men det var ingen som ville hjälpa honom. Han fick svaret "leta på hemnet, det gör alla andra". Han var beredd att betala för att ett proffs sonderade terrängen åt honom och hjälpte honom att pruta på saker, betala rätt pris för ett hus osv...

yens skrev:
Ett problem är väl att mäklarna ska företräda båda parter, de får inte uttalat ha som mål att sälja din bostad så dyrt de kan. Jag tror vi skulle gynnas av det amerikanska systemet med en säljande och en köpande mäklare.
Mäklaren behöver inte vara neutral i fråga om pris.

Att sälja en fastighet kräver ingenting förutom två persoiner som kan läsa och skriva hjälpligt. Kopiera och skicka in till Lantmätaren, och se glad ut när du får räkningen. Klart!

Sen står det var och en fritt att anlita hur många experter och besiktningsmän och mäklare och jurister som helst. Vill man inte så behöver man inte.

Men att det inte finns att få tag i som du skriver ovan är en liten brist. Svårt att lagstifta om.

Redigerat:
gaia skrev:
om huset säljer sej själv och är dyrt - sätt själv en annons i fex Dagens Industri eller på annan lämplig plats där du hittar dom rätta kunder. Banken (mot mindre än mäklarens arvode ) kan hjälpa med att fixa alla papper och tipsa villka papper och var ska ni ta ut själv som tomtkarta osv ....
kanske värt ett försök innan man går till en mäklare?
gaia
Jag tänker tvärtemot (igen?:D) om man säljer ett attraktivt objekt i en storstad är chansen/risken att man får huset fullt av spekulanter, jag betalade hellre mäklaren för att slippa ha 30 familjer i telefon som ville köpa vår lägenhet. När vi däremot sålde första huset i en mindre stad men till ett dyrt pris gjorde vi det mesta själva, men då var det bara en seriös spekulant.
Kanske tjänar mäklare pengar enkelt ibland men det är en marknad som är konkurrensutsatt mer än de flesta så nog får dom jobba för pengarna, det är inte nåt 7-16 jobb heller. I princip tjänar dom precis så mycket som säljaren är beredd att betala som på alla marknader :p

Nanny Fine
yens skrev:
Ett problem är väl att mäklarna ska företräda båda parter, de får inte uttalat ha som mål att sälja din bostad så dyrt de kan.
Är lite sen in i debatten, men vill bara kommentera ovanstående citat. Mäklaren är opartisk och skall tillvarata både köparens och säljarens intressen - priset är dock undantaget!!!

Har precis fått en offert från en mäklare på 3,25% som jag tyckte verkade bra, men när jag läser här så verkar det rätt högt. Det är inte billigaste mäklarfirman i stan, men absolut en som har gott rykte. Han angav först att deras standard är 5%, och sa också det själv att de tar mer än de flesta andra. Vet att just den här mäklaren fått upp priset ordentligt (600 000 resp 800 000) på 2 hus som såldes i det område jag växte upp i.
Och på båda de husen reagerade jag på att jag tyckte de hade höga utgångspriser. Andra hus i området som såldes samtidigt i samma prisklass och motsvarande skick fick t.o.m. sälja under utgångspriserna. Så något måste han ju gjort för att få alla att gilla just de husen.

Om vi säljer för utgångspriset (de har accepterat pris på sina försäljningar vilket innebär att man som säljare anger ett pris man verkligen accepterar som utgångspris och inte ett lockpris). Så skulle det innebära ett arvode på ca 40 000. Och då deras lägsta arvode är 37 500 så tycker jag det känns rätt bra.

Skulle vara bra att höra några råd vad ni tror. Lägenheten är en liten nyrenoverad tvåa med balkong på en återvändsgata precis bakom tågstationen. Låg avgift och välskött förening. Så den borde ju inte vara direkt svårsåld.

Vi ska kolla med en annan mäklare som vi har hört är bra också och se vad han säger. Har hört att han också är jättebra, men jag vet inte hur mycket han sålt i området.

Vi ska sälja och har haft 5mäklare hemma. Alla låg ganska lika. Utgångspris runt 2.9 och i vårt område strax utanför gbg brukar det inte bli nån direkt budgivning. Alla hade ca 2.4% till 2.6% i arvode. Ca 70-75tusen alltså.
Skandiamäklaren föreslog 4.5% men för oss kunde han gå ner till 3.5%.... när vi sa att vi fått 2.5% av två andra räknade han lite och sa att han nog kunde gå ner till också..... kändes riktigt oseriöst så han strök vi direkt.

Valde den trevligaste av de övriga och det blev en trappa, 2.1% samt 7% för allt över utgångspriset. Säkert är man lurad men han lurade oss iallafall bäst....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.