Mikael_L Mikael_L skrev:
Beror på material i taket och hur man vill att det ska se ut.
TKK-klammer kan rätt ofta vara rätt bra val, men det finns ju många sorter, med tunn slät spik (perfekt i trä) med grov räfflad spik passar bra i gula plugg och vissa halvporösa material, lång spik om det ska genom gips osv osv.
gips med glespanel bakom
 
G Guson skrev:
När armaturerna nu har fem ledare skulle jag dra femledare mellan dem också för valfrihetens skull.
ja men visst känns det så?

sen att kabeln är nästan dubbelt så dyr ä väl kanske inte hela världen..

drakas eqlq som jag fick tips om är sen bra mycket dyrare än eklk (1800:- vs 1100:)

så jag tror jag kommer gå på den billigare eklk 5g1,5
 
Du kan titta på kabeltyp EXQ också då får du ner priset lite slipper biledare och säkert lättare att jobba med för dig. För att slippa klamring i gipstaket med tex TKK etc kan du ta VP16 rör och plåtklammer för skruv så behöver du inte klamra mer än i 2-3 punkter mellan armaturerna och kan välja bra lämplig skruv. På samma sätt som med kabelvalet ger det nog ett enklare jobb för dig och med ett prydligt resultat med den takhöjden skämmer det sig inte tvärtom.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan titta på kabeltyp EXQ också då får du ner priset lite slipper biledare och säkert lättare att jobba med för dig. För att slippa klamring i gipstaket med tex TKK etc kan du ta VP16 rör och plåtklammer för skruv så behöver du inte klamra mer än i 2-3 punkter mellan armaturerna och kan välja bra lämplig skruv. På samma sätt som med kabelvalet ger det nog ett enklare jobb för dig och med ett prydligt resultat med den takhöjden skämmer det sig inte tvärtom.
hehe nog med förslag snart?
jag blir mer och mer förvillad bara känns det som=) (men är självklart tacksam för tipsen! )

tror jag skippar vprör. (eller finns vita? )


vill att kabeln ska vara lätt att få rak och därmed snygg installation

skiljer detta mellan eklk och exq som du nu skriver om?

den behöver inte vara särskilt skyddad efter som den kommer dras i taket, man råkar ju inte sopa spaden i den tex =)
 
Det enda som avgör är förmågan eller vana hos den som gör jobbet. Just typen EXQ är nog inte sämre om den hanteras rätt.

Oberoende kabeltyp är det säkert rätt bökigt att få det snyggt i gipstak med TKK. Du får använda någon plugg också om du inte träffar trä överallt. Därför inte dumt med rör och få stadigt satta klämmer i såna fall och rören finns vita också.

Jag är inte elmontör så du får ev lita mer på tex Mikael, elmont osv men har sen barnsben gjort många eljobb vid sidan av så en viss praktisk insikt finns trots allt. Du får visa en bild på slutresultatet oavsett vilka material du väljer, det är alltid kul att se vad som blev av.
 
A
Jag bygger till mitt snickeri med jämna mellanrum, 30m2 i stöten. I ett bygge satt jag utanpåliggande invaggad i tron om att det var enklare. Fyfan, vilket slit. Sparka sig runt på en hantverkställning med armarna upp i taket en dag.:sweat:
 
GK100 GK100 skrev:
Det enda som avgör är förmågan eller vana hos den som gör jobbet. Just typen EXQ är nog inte sämre om den hanteras rätt.

Oberoende kabeltyp är det säkert rätt bökigt att få det snyggt i gipstak med TKK. Du får använda någon plugg också om du inte träffar trä överallt. Därför inte dumt med rör och få stadigt satta klämmer i såna fall och rören finns vita också.

Jag är inte elmontör så du får ev lita mer på tex Mikael, elmont osv men har sen barnsben gjort många eljobb vid sidan av så en viss praktisk insikt finns trots allt. Du får visa en bild på slutresultatet oavsett vilka material du väljer, det är alltid kul att se vad som blev av.

gipset är av typen kortplank, så det finns V-skarvar mellan dem med läkt bakom

och jag kommer för enkelhetens skull montera lysrörsarmaturerna just på en sådan skarv där det finns bra att skruva i bakom, samt en skarv att följa med kabeln.

får väl se om jag törs lägga upp bilder hehe=)

men kommer säkert göra det för att se vad ni tycker, och innan den riktiga elektrikern kommer och monterar det
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har nu Nordlux works ifrån Bauhaus nu, jag är även aningens tveksam över denna också, eller helt enkelt alla billiga skitarmaturer (särskilt som jag under senaste åren fått nöjet att i jobbet installera många riktigt bra armaturer och kan intyga skillnaden i känsla mellan kvalitet och smäck).
Jag tror dock att den från bauhaus är lite bättre, iom hf-donet tänder den blixtsnabbt och blinfritt och surrandet ifrån jula-armaturernas drossel (som jag verkligen störde mig på) finns inte heller. Sen väger hf-donet en bråkdel av drosseln så även om works-armaturerna skulle ha lika pissig plast som julas så skulle de kanske inte gå sönder, åtminstone inte så fort. :)
Säg den glädje som varar. Nu har den första av dessa från Bauhaus pajat, den har börjat blinka.
Förvisso är det 7år sedan jag satt upp dem, men speciellt många timmar har de inte lyst.

Nä det är helt klart ett problem med allt smäck som säljs.

 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Trevligt med uppföljning.

Jag kan tillägga att mina Julaarmaturer fortsatt sitter nere i källaren (som nu faktiskt är en källare). De lyser finfint och fungerar utmärkt i övrigt. Det jag kan klaga på är den lilla metallbygeln man använder för att fästa armaturen i taket utan att ta upp hål i den. Efter att ha behövt plocka ner en armatur två gånger är det nu svårt att få metallbygeln att fästa i armaturen med följden att den rasade ner ibland. Det hjälper inte att böja till den då metallen är så klen och bara flexar tillbaka. Nu sitter just den armaturen med buntband. Det gör inget i källaren och det är ett marginellt problem men kan vara värt att veta.
 
Om man inte är väldigt noga med att det ska vara exakt samma modell om någon går sönder så skulle jag inte köpa på mig extra armaturer.
 
tommib
Även Nordlux säljer detta rappel. Den bör undvikas.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
M
tommib tommib skrev:
Den där har jag också ett gäng av, i garaget. Problemet med den är att man inte riktigt vågar vidarekoppla genom den, det interna garaget är otroligt klent. Dessutom är det svårt att säga något generellt om dem eftersom de verkar ha bytt modell. Ett tips är att Biltema har vad som verkar vara exakt samma armatur till samma pris.

[länk]
Jag har seriekopplat 4st på 5 ställen, fungerar utmärkt. I garaget har jag 2 x 4st, och i källaregången 4st, alla styrs trådlöst med Nexa däckare/mottagare. På vinden har jag 2 x 4st.
 
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Jag har köpt 25st av Julas led [länk] , får se hur länge dom håller. Ska köpa ett gäng och ha i reserv också.
Jag satte upp 5st sådana i veckan hos en kund.
Lite meckigt montage/inkoppling. Bäst är nog att först koppla in kabeln, sen sätta upp armaturen och sist klamra kabeln iväg mot matningen - där det går.

Bra ljus, helt klart mycket ljus för pengarna, armaturerna väger typ inget, behöver alltså ingen överdriven kraftig infästning.
De kommer nog också klara sig ifrån att plötsligt ha en fluga innanför kupan.

Jag har tänkt tanken att ev sätta upp sådana själv.
Ny teknologi (LED, tja ny och ny, men de kommer i så fall ersätta lysrör här) och vem vet vilka tillverkare det är som är bäst inom detta "nya" område.

Jag har inte bestämt något än.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.