Såhär såg dem ut, de kändes tunga och rejäla jämfört med tex julas..
De saknar ju täckande glas, bra för ljuset men sämre för skydd etc?

Och det verkar gå koppla in en kabel i ena änden och ut ur andra..

• Öppen armatur utan täckglas för belysning med plats för kablar i ändarna ligger på marken utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armatur utan täckande glas med exponerade kablar och anslutningar, lämplig för genomgående ledningsdragning.
    Skapa konto
  • Tridonic elektroniskt driftdon för lysrör utan täckglas, med synliga anslutningar och kablar för koppling.
    Skapa konto
  • Kondensator från ICAR Ecofill utan skyddande glas, med kopplingskablar som går in och ut från ändarna, placerad på en metallisk yta.
    Skapa konto
  • Öppen armatur för belysning utan täckande glas, med exponerad ledningsanslutning och ballast.
    Skapa konto
Mikael_L
På bilden syns en kondensator för faskompensering tydligt, det är den runda grejen med två kablar till.

Så det är ju bra också att det finns sådana på dina armaturer. Köper man billig-armaturer på Jula, rusta, Biltema osv så saknas ofta detta. Och det spelar inte så stor roll om det bara är 1 eller säg 5 armaturer.
Men ju fler armaturer man har desto viktigare blir det att de är faskompenserade.

• Gilla
thundercat
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
På bilden syns en kondensator för faskompensering tydligt, det är den runda grejen med två kablar till.

Så det är ju bra också att det finns sådana på dina armaturer. Köper man billig-armaturer på Jula, rusta, Biltema osv så saknas ofta detta. Och det spelar inte så stor roll om det bara är 1 eller säg 5 armaturer.
Men ju fler armaturer man har desto viktigare blir det att de är faskompenserade.
mikael du har ett PM :)

Mikael_L
Om jag får tid att simulera upp detta, så lägger jag i så fall upp resultatet här.

Annars heter programmet dialux och finns att gratis ladda hem här:
https://www.dial.de/en/dialux/download/

Själv kör jag med ver 4.13 (inte 7 evo)

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Mikael_L
Camaros modell-fil:

dialux-formatet (.dlx) tillåts inte att ladda upp på forumet.

Så jag har provat att byta namn till .txt.
Så ladda ner filen, byt sen filändelsen från .txt till .dlx

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
mikael_L du har inte känt något sug efter att köra programmet där? :)

jag försöker inte ens... satt med nåt rettingprogram nästan en dag... utan resultat.. så jag försöker inte själv iaf...

Mikael_L
Byter jag till en liknande öppen 2x58W armatur med reflektor får vi >800 lux i hela garaget. Armaturer uppe i taket.

• Illustration av ljusfördelning med luxvärden i ett garage, visas med isokurvor och dimensioner.
    Skapa konto
Mikael_L
800 lux är OK arbetsljus för finmekaniskt verkstadsarbete.

Jag har en tabell där det anges 750 lux för sådant arbete.
Dock är jag inte säker på för vilken ålder det gäller, gissar 40-50 år.

För varje ökning av ålder med 20 år behöver vi ungefär dubbelt så hög lux-tal för att lika lätt och säkert utföra samma uppgift.
typ:
20 år - 200 lux
40 år - 400 lux
60 år - 800 lux

En generalisering, japp. Men något i den stilen är det.

åååh Härligt Mikael_L stort tack för hjälpen!
du har då räknat på 15 armaturer, i 3 rader med 5 i varje rad?

då blir det iaf inte för lite ljus iaf, och man blir ju inte yngre :)

bara tändningsmönstret man får fundera lite på

Mikael_L
Ja precis, jag har simulerat med 3st x 5st , 2x58W armaturer här senast.
Det är inte den a-collection du har på bilderna, jag orkade inte leta efter om det fanns någon armaturfil för dessa, utan valde en liknande ur malmbergs sortiment.

jättebra!

nej lägg inget arbete på det, det torde inte skilja så himla mycket mellan olika armaturer.

nästa fråga.. hur kopplar man dem :D

• Gilla
thundercat
  • Laddar…
Mikael_L
Med kablar och en skruvmejsel ... :geek:

va bra!

jag har 50% då redan... skruvmejseln :)

nä men jag tänker mig olika tändningsalternativ.... hur många olika kan man ha med dessa lampor och med standardkabel, typ 5 ledare är det då va?

innertaket monterat. (jo allt tar sin tid)

nu tänkte jag sätta upp lite armaturer...

men att sätta 5 armaturer per rad känns mycket.

garaget ä ca 14 meter invändigt
armaturerna lite drygt 150cm långa

då blir det bara 1 meter mellan varje armatur.

ser inte det konstigt ut med kortare avstånd mellan armaturerna än armaturens längd?

sen funderar jag på att byta ut lysrören till led så småningom..

ska jag tänka på nåt särskilt inför ledkonvertering redan när jag monterar upp dem?

Sätt armaturerna så att du har lika långt mellan armaturerna och halva det avståndet mellan vägg och första och sista armatur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.